آرنت، هانا (1402). میان گذشته و آینده. ترجمه س. مقدم. تهران: اختران.
اکبریبورنگ، محمد؛ پور، سمیرا (1400). تحلیل دادههای کیفی با رویکرد پدیدارشناسی: مبتنی بر روش کلایزی. بیرجند: دانشگاه بیرجند.
داوری اردکانی، رضا (1389). فارابی فیلسوف فرهنگ. تهران: انتشارات سخن.
عادلزاده نایینی، فریبا؛ نوروزی، رضاعلی؛ رحمانی، جهانبخش (1398). اصول تربیت عقلانی در اندیشه فارابی. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 27(44)، ص5-24.
عادلزاده نایینی، فریبا؛ نوروزی، رضاعلی؛ رحمانی، جهانبخش (1399 الف) . تدوین مدل تربیت عقلانی فارابی با تأکید بر عقل نظری. پژوهشهای تربیتی، 7(41)، ص140-162.
عادلزاده نایینی، فریبا؛ نوروزی، رضاعلی؛ رحمانی، جهانبخش (1401). الگوی تربیت عقلانی از منظر فارابی با تأکید بر عقل عملی. اندیشههای نوین تربیتی، 18(3)، ص119-141. https://doi.org/10.22051/jontoe.2021.35487.3295
عادلزاده نایینی، فریبا؛ نوروزی، رضاعلی؛ رحمانی، جهانبخش (ب1399). روشهای کسب معرفت در تربیت عقلانی از منظر فارابی. انسانپژوهی دینی، 17(44)، ص93-117. https://doi.org/10.22034/ra.2021.116743.2422
فارابی، ابونصر محمد (1379). سیاست مدنیه. ترجمه ح. ملکشاهی. تهران: سروش.
فارابی، ابونصر محمد (1388). الالفاظ المستعمله فی المنطق. ترجمه و شرح حسن ملک شاهی. تهران: سروش.
فارابی، ابونصر محمد (1389). احصاء العلوم. ترجمه حسین خدیوجم. تهران: علمی و فرهنگی.
فارابی، ابونصر محمد (1396). سیاست مدنیه. ترجمه ح. ملکشاهی. تهران: سروش.
فارابی، ابونصر محمد (1397). آراء اهل المدینه الفاضله. قم: دار زینالعابدین.
فارابی، ابونصر محمد (1398). هماهنگی افکار دو فیلسوف. ترجمه ع. م. مشکوهالدینی. قم: فاطمه الزهرا.
فارابی، ابونصر محمد (1405ق). الفصول المنتزعه. مصحح ف. نجار. المکتبه الزهراء.
فارابی، ابونصر محمد (1995). تحصیل السعاده. شرح علی بو ملحم. بیروت: دار و المکتبه الهلال.
فریره، پائولو (1403). تعلیم و تربیت ستمدیدگان. ترجمه پ. قائمی. تهران: آشیان.
گال، مردیت دامین؛ بورگ، والتر؛ گال، جویس (1403). روشهای تحقیق کمّی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی. ترجمه جمعی از مولفان) تهران: سمت، ج1.
مارکوزه، هربرت (1402). انسان تکساحتی. ترجمه م. مؤیدی. تهران: امیرکبیر.
نانکلی، یاسر؛ میرزامحمدی، محمدحسن؛ ایمانی، محسن (1400). تبیین تربیت اجتماعی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و تحلیل آن براساس نظریه تربیت اجتماعی فارابی. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، شماره 52.
هابرماس، یورگن (1400). نظریه کنش ارتباطی. ترجمه کمال پولادی. تهران: مرکز.
Colaizzi, P.F. (1978). Psychological research as the phenomenologist views it. In: R.S. Valle & King, M. (Eds.), Existential phenomenological alternatives for psychology (pp. 48-71). New York: Plenum.
Dewey, J. (2021). Democracy and education: An introduction to the philosophy of education. Independently Published.
Lipman, M. (2012). Thinking in education (2nd ed.). Cambridge University Press.
https://doi.org/10.1017/CBO9780511840272
Valle, R.S. (Ed.). (2012). Existential-phenomenological perspectives in psychology: exploring the breadth of human experience. Springer.