بررسی محتوای پیام‌های قرآنی در کتاب‌های قرآن و پیام‌های آسمانی دوره متوسطه اول بر اساس مؤلفه‌های عاطفه‏ی مثبت و رضایت از زندگی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات، دانشگاه قم، قم، ایران.

10.22034/riet.2024.16839.1265

چکیده

ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف بررسی محتوای پیام‌های قرآنی در کتاب‌های قرآن و پیام‌های آسمانی دوره متوسطه اول بر اساس مؤلفه‌های عاطفه‏ی مثبت و رضایت از زندگی اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﺮای اﻧﺠﺎم ﺗﺤﻘﯿﻖ از ﺷﯿﻮه ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺤﺘﻮا و ﺑﺎ ﺗﺤﻠﯿﻞ واﺣﺪﻫﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن کتاب‌های قرآن و پیام‌های آسمانی دوره متوسطه اول، ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از چک‌لیست ﻣﺤﻘﻖ ﺳﺎﺧﺘﻪ ارزﯾﺎﺑﯽ مؤلفه‌های عاطفه‏ی مثبت و رضایت از زندگی، ﻣﯿﺰان ﮐﺎرﺑﺮد اﯾﻦ ﻣﺘﻐﯿﺮ در شکل‌گیری ﻣﺤﺘﻮای ﮐﺘﺎب موردنظر از دیدگاه محتوای پیام‌های قرآنی، موردسنجش واﻗﻊ ﮔﺮدﯾﺪ. با توجه به ماهیت موضوع موردبررسی و اهداف این پژوهش از نوع توصیفی هست و ازلحاظ کاربرد این تحقیق در سطح تحقیقات کاربردی قرار می‌گیرد. پژوهش به این دلیل توصیفی است که هدف محقق از انجام این نوع پژوهش، توصیف عینی واقعی و منظم خصوصیات یک موقعیت یا یک موضوع است. لذا پژوهش حاضر از نوع توصیفی و با روش کمی تحلیل محتوا هست. جامعه‏ی آماری پژوهش حاضر در بخش تحلیل محتوای متشکل از کتاب‌های قرآن و پیام‌های آسمانی دوره متوسطه اول شامل 9 جلد کتاب درسی متوسطه اول در سال تحصیلی 1400-1401 در سه عنوان پیام ‌های آسمانی، پیام ‌های آسمانی کتاب کار و قرآن هست. ﻧﺘﺎﯾﺞ به‌دست‌آمده از اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ در کتاب‌های قرآن و پیام‌های آسمانی دوره متوسطه اول ﻧﺸﺎن داد که یافته‌های به‌دست‌آمده از تحلیل نشان می‌دهد که کتاب‌های درسی به مؤلفه‌های شادکامی پرداخته‌اند اما بین میزان توجه به هر یک از مؤلفه‌های شادکامی تفاوت وجود دارد. به‌طوری‌که مؤلفه‏ی عاطفه‏ی مثبت دارای بیشترین فراوانی و ضریب اهمیت بوده و کمترین میزان فراوانی و ضریب اهمیت مربوط به...

کلیدواژه‌ها