پیش‌بینی عملکرد تحصیلی مبتنی بر ویژگی‌های شخصیتی دانشجویان: مطالعه موردی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام- پردیس خواهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه معارف اسلامی و علوم تربیتی، پردیس خواهران. دانشگاه امام صادق علیه‌السلام. تهران. ایران

2 گروه علوم تربیتی. دانشگاه شهید بهشتی. تهران. ایران

3 گروه معارف اسلامی و علوم تربیتی. پردیس خواهران. دانشگاه امام صادق علیه‌السلام. تهران. ایران

4 گروه معارف اسلامی و علوم تربیتی. پردیس خواهران- دانشگاه امام صادق علیه‌السلام. تهران. ایران

10.22034/riet.2024.16042.1236

چکیده

پیشینه و اهداف: عملکرد تحصیلی دانشجویان به عنوان یکی از معیارهای مهم کیفیت دانشگاه‌ها در نظام‌ آموزش عالی پذیرفته شده است. لذا بررسی عوامل مهمی که بتوان بر اساس آن عملکرد تحصیلی را پیش‌بینی نمود، حائز اهمیت است. هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی عملکرد تحصیلی مبتنی بر ویژگی‌های شخصیتی دانشجویان است. روش‌‌: این پژوهش از نوع همبستگی است، جامعه آماری آن کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام) -پردیس خواهران است که در نیم‌سال دوم ۱۳۹۹-۱۴۰۰ تعداد 343 دانشجو در حال تحصیل بودند. با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای، نمونه پژوهش با استفاده از جدول کرجسی مورگان، تعداد 182 نفر انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه پنج عاملی شخصیت (NEO)، فرم کوتاه، پرسشنامه عملکرد تحصیلی درتاج استفاده شد. داده‌ها با نرم‌افزار (SPSS) و آزمون تحلیل رگرسیون چند متغیره و تحلیل واریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج حاصل نشانگر آن است که ضریب همبستگی عملکرد تحصیلی با روان آزردگی خویی 0.57-، با برون‌گرایی0.44، گشودگی 0.14-، سازگاری 0.3 و وجدانی بودن 0.62 می‌باشد. به صورت کلی ضریب همبستگی چندگانه بین مؤلفه‌های ویژگی‌های شخصیت با عملکرد تحصیلی برابر با 0.69است. ضریب تعیین برابر 0.48 می‌باشد. به عبارتی، 48 درصد از واریانس عملکرد تحصیلی از طریق ابعاد مختلف ویژگی‌های شخصیتی قابل تبیین است. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان می‌دهد روان آزردگی‌خویی و وجدانی بودن سهم قوی‌تری را در پیش‌بینی متغیر عملکرد تحصیلی دارد. لذا در گزینش دانشجویان توجه به ویژگی‌های شخصیتی آنان به ویژه وظیفه‌شناسی و وجدانی بودن آنان می‌تواند در بهبود عملکرد تحصیلی راهگشا باشد.

کلیدواژه‌ها