Compatibility between Qur’anic Education Stories in Elementary Stage and Aspects of Education

Document Type : Original Article

Authors

Department of Islamic Studies, Farhangian University, Tehran, Iran

Abstract

Nowadays, storytelling is an effective means in education and upbringing because it can convey important educational points from different aspects. In this regard, the purpose of the present research is to review and analyze to what extent stories in the Qur’anic Course Book through 6 stages of elementary school are based on 6 aspects of the fundamental transformation document of education and upbringing. The research method is descriptive content analysis and the obtained results were analyzed by Shannon Entropy. The results showed that in the Qur’anic Education Book of the elementary school, 22 stories are mentioned which deal with the following aspects: 19 cases about beliefs, prayers, and morality, 14 cases about social and political fields, 4 cases about aesthetic and artistic fields, 2 cases about biological and bodily fields, 2 cases about economic and professional fields, and 1 case about scientific and technological fields. Among aspects under review, beliefs, prayers, and morality with the data load of 0.97 and the importance factor of 0.30 have gained the highest attention while scientific and technological aspects with the data load of 0.0003 and the importance factor of 0.0009 have gained the least attention.

Keywords


قرآن کریم.
آقامحمدی، جواد (1398). تربیت حرفه‏ای در حاشیه: بررسی میزان انعکاس اهداف ساحت‏های شش‏گانه تربیت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در متون درسی. رشد آموزش علوم اجتماعی، شماره 80.
ساروخانی، باقر (1377). روش‌های تحقیق در علوم اجتماعی: اصول و مبانی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
سند تحول بنیادین. تهران: شورای انقلاب فرهنگی، 1390.
ظهرابی اصل، مهران؛ دولت دوست، حسین (1400). بررسی پیام‌های قرآنی کتب آموزش قرآن ابتدایی براساس ساحت‏های شش‏گانه تربیت. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، شماره 31.
عباس‌پور، علی؛ عصاره، علیرضا؛ سبحانی‌نژاد، مهدی؛ احقر، قدسی (1398). طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی تربیت اخلاقی دوره متوسطه اول با تأکید بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران. پژوهش‏های آموزش و یادگیری، 16(30)، ص169-183.
عظیمی، محمدحسن؛ اورند، سمیه (1400). مروری بر اثربخشی قصه‏گویی در ارتقای سلامت روان کودکان. راهبردهای نو در روانشناسی و علوم تربیتی، شماره 9، ص72-83.
قربان‌پور آرانی، حسین؛ زارعی، عباس؛ باقری، سمیه (1400). مقایسه میزان توجه به ساحت‏های شش‏گانه تربیت در کتاب‏های فارسی دوره ابتدایی قبل و بعد از اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. مطالعات برنامه درسی ایران، 16(62)، ص179-196.
کریمی، ناهید؛ مهرافزون، داریوش؛ جعفری، علیرضا (1396). بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی به روش قصه‏گویی بر مؤلفه‌های خلاقیت دانش‌آموزان ابتدایی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 7(2)، ص149-166.
کلینی، محمد بن یعقوب (1365). الکافی. تصحیح علی‌اکبر غفاری. تهران: دارالکتب الإسلامیة، ج6.
متقی، علی بن حسام‌الدین(1419ق). کنز العمال فی سنن الاقوال و الافعال. بیروت: دارالکتب العلمیه، ج10.
محمدی پویا، فرامرز؛ صالحی، اکبر؛ مومیوند، فاطمه (1394). تحلیل محتوای نهج‌البلاغه براساس ساحت‏های شش‏گانه تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. پژوهشنامه نهج‌البلاغه، 3(10).
ملکی سفیددشتی، سمیرا (1401). بازکاوی مفاهیم قصه‏گویی مبتنی بر مؤلفه‏های هوش هیجانی و اخلاقی و تاثیر آن بر سازگاری و تاب‌آوری دانش‌آموزان. پیشرفت‌های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش، 5(47).
میرزاییان، وحیدرضا (1385). تولید کتاب درسی الکترونیک؛ فرصت‌ها و چالش‌ها. تهران: انتشارات سمت.
وفایی، رضا؛ فضل‌الهی قمشی، سیف‌اله؛ طالعی‌فرد، احمد (1396). بررسی میزان توجه به ساحت‏های شش‏گانه تربیت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در کتاب‏های درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 2(3).
یزدانی، فریدون؛ محمدی پویا، فرامرز؛ بیجنوند، زهرا (1398). احصاء مصادیق ساحت‏های شش‏گانه تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در قرآن کریم. پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی، 9(19)، ص87-111.
Akyol, H. (2000). Olumlu Ö÷renmeye Uygun Bir Ortam Oluúturma, SÕnÕf Yönetimi. Ankara: Nobel YayÕn Da÷ÕtÕm.
Bland, J. (2015). Oral storytelling in the Primary English Classroom. In: J. Bland (Ed.), Teaching English to young learners. Critical issues in language teaching with 3-12 year olds (pp. 183–198).
Crain, W. (2005). Theories of development: Concepts and Applications. New Jersey: Pearson.
Damon, W. (1988). The moral child. New York: Free Press
Dean, J. (2000). Improving Childrens Learning, Educational Management Series. London: Routhledge.
Elliott, A. (2006). Early childhood education: Pathways to quality and equity for all children. ACER Press, Australia.
Hofstein, A. & Lunetta, V.N. (2004). The laboratory in science education: Foundations for the twenty-first century. Science Education, 88(1), p. 28–54.
Kersten, S. (2015). Language development in young learners: The role of formulaic language. In: J. Bland (Ed.), Teaching English to young learners. Critical issues in language teaching with 3-12 year olds
(pp. 129–145). Bloomsbury.
Kohlberg, L. (1969). Stage and sequence: The Cognitive-developmental approach to socialization. In: D.A. Goslin (ed.) Handbook of socialization theory and research (p.347-480). Chicago: Rand McNally.
McNeill, K. (2011). Elementary students’ views of explanation, argumentation, and evidence and their abilities to Gü lcan Mihladiz and Meltem Duran: Procedia - Social and Behavioral Sciences. Journal of Research in Science Teaching, 48(7), p. 793-823.
Mour˜ ao, S. (2016). Picturebooks in the primary EFL classroom. Children’s Literature in Language Education Journal, 4(1), p.25-43.
Nair, S.M., Mohd Yusof, N. & Hong, S.C. (2014). Comparing The Effects of The Story Telling Method and The Conventional Method on The Interest, Motivation and Achievement of Chinese Primary School Pupils. Procedia - Social and Behavioral Sciences, No. 116, p. 3989-3995.       
https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.878
Panc, I., Georgescub, A. & Zahariab M. (2015). Why children should learn to tell stories in primary school? Procedia - Social and Behavioral Sciences, 187, p. 591-595.         
https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.03.110
Piaget, J. (1965). The moral judgment of the child. New York: The Free Press.
Reyes-Torres, A. & Portal´es Raga, M. (2020). Multimodal approach to foster the multiliteracies pedagogy in the teaching of EFL through picturebooks: The Snow Lion. Atlantis. Journal of the Spanish Association of Anglo-American Studies, 42(1), p. 94-119.