ادیبمنش، مرزبان (1402). تبیین آسیبهای حوزه تربیت دینی مدارس و ارائه راهبردها و راهکارهای مناسب. پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی، 4(1)، ص33-46.
امینی، محمد (1398). برنامه درسی دین و زندگی در دوره متوسطه دوم، چالشهای موجود (واکاوی تجارب زیسته دبیران). پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 29(53)، ص5-29.
باقری، خسرو (1381). آسیب و سلامت در تربیت دینی. تربیت اسلامی، شماره 6، ص13-60.
باقری، خسرو (۱۳۸۴). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی. تهران: انتشارات مدرسه.
دلاور، علی (۱۳۸۹). روششناسی کیفی. راهبرد، 19(54).
دورکیم، امیل (1392). صور بنیادین حیات دینی. ترجمه باقر پرهام. تهران: انتشارات مرکز.
رحمانپور، محمد؛ میرشاه جعفری، ابراهیم (۱۳۹۵). آسیبهای تربیت دینی و ارائه راهکارهای مناسب از دیدگاه صاحبنظران با رویکرد برنامهریزی درسی. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 24(32).
ساجدی، ابوالفضل (۱۳۸۶). ابزارها و روشهای آسیبزا در تعلیم و تربیت دینی دانشآموزان. کتاب نقد، شماره ۴۲.
سالدنا، جانی (۱۳۹۵). راهنمای کدگذاری برای پژوهشگران کیفی. ترجمه عبدالله گیویان. تهران: نشر علمی و فرهنگی.
سعیدی رضوانی، محمود؛ مهاجر، عبداله؛ قندیلی، سید جواد؛ محمدزاده قصر، اعظم (1398) بررسی و مقایسه وضع موجود و مطلوب ویژگیهای دبیران دین و زندگی از دیدگاه دانشآموزان. تربیت اسلامی، 14(29)، ص75-95.
شجاعی، مسلم؛ عوضزاده، ابوطالب (۱۴۰۱). چالشهای تربیت دینی با رویکرد دینگریزی در دانشآموزان دوره دوم متوسطه. پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی، 2(2).
شمشیری، بابک؛ شیروانی شیری، علی؛ زارعی، لیلا (1400). آسیبشناسی تعلیم و تربیت دینی در دانشآموزان متوسطه (از دیدگاه متخصصان تعلیم و تربیت، معلمان و دانشآموزان). پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 29(51)، ص265-282.
شورای عالی انقلاب فرهنگی (1390). مبانی تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران. تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
صادقزاده قمصری، علیرضا (1380). راهنمای برنامه درسی تعلیمات دینی دوره دبیرستان و پیشدانشگاهی در بوته نقد. تربیت اسلامی، 2(6)، ص209-242.
صالحیزاده، محمداسماعیل؛ محمدی، روحالله (۱۳۹۴). آسیبشناسی تربیت دینی جوانان در مسائل عبادی از دیدگاه آیات و روایات. آموزههای تربیتی در قرآن و حدیث، 1(1).
طالبان، محمدرضا (1401). مطالعه تطبیقی ارتباط دین و به هم پیوستگی اجتماعی در ایران. جامعهشناسی نهادهای اجتماعی، 9(19)، ص213-238.
فتحی واجارگاه، کوروش (1384). کالبدشکافی برنامه درسی تجربه شده (مدلی برای پژوهش در حوزه برنامه درسی، قلمرو برنامه درسی در ایران). در: ارزیابی وضع موجود و ترسیم چشمانداز وضع مطلوب. تهران: سمت.
کاویانی، صدیقه؛ نوروزی، رضاعلی (۱۳۹۸). آسیبشناسی تربیت دینی در حیطه فردی از منظر نهجالبلاغه. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 1(42).
کشاورز، سوسن (۱۳۸۷). شاخصها و آسیبهای تربیت دینی. تربیت اسلامی، 3(6).
محمدی اصل، عباس (1396). روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی. تهران: نشر ورجاوند.
محمودی، سیروس (۱۳۹۷). آسیبشناسی تربیت دینی دانشآموزان دوره متوسطه دوم از نظر دبیران معارف اسلامی و مشاوران مدارس. رهیافت فرهنگ دینی، 1(3).
Corbin, J. & Strauss, A. (2007). Basics of qualitative research.3rd edition. London: Sage Publications.
Stirling, J. (2001). Thematic network. An analytic tool for qualitative research. Qualitative Research, 1(3), p. 385–405.