Content Analysis of the Elementary School Book Hedye-hāy-e Āsemāni from the View of Environmental Ethics

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Khuzestan, Iran

2 Bachelor student, elementary education, Farhangian University, Khuzestan, Iran

Abstract

The purpose of the present study is the content analysis of the elementary school book Hedye-hāy-e Āsemāni from the view of environmental ethics. The research method was content analysis and the statistical population consisted of all books of Hedye-hāy-e Āsemāni from the 2nd until 6th grades in the elementary school. The content of all books was analyzed without any sampling and the results showed that it was referred to environmental ethics for 209 times but there was no balance in making a reference to environmental indices. The indices of planting trees and environment protection have the highest frequency of 26% and observations of animal rights has the least frequency of 9% but there is no mention of other environmental criteria in the books.

Keywords


قرآن کریم.
ایمانی، محسن؛ مظفری، محمد (۱۳۸3). تحلیل محتوای کتاب هدیه‌های آسمان و کتاب کار پایه دوم دبستان چاپ سال 1381 در مقایسه با تعلیمات دینی چاپ سال 1380. نوآوری‌های آموزشی، دوره 3، شماره 7، ص115-142.
بابایی، علی (1392). تحلیل محتوا در بررسی کتب درسی. قم: نشر ظهور.
بنسون، جان (1382). اخلاق محیط زیست؛ مقدمات و مقالات. ترجمه عبدالحسین وهاب‌زاده. مشهد: نشر جهاد دانشگاهی.
بیات، طاهره؛ احمدی، پروین؛ پارسا، عبدالله (1392). جایگاه اخلاق زیست‌‌محیطی در برنامه درسی دوره ابتدایی ایران. پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، دوره 10، شماره 36، ص51-62.
دادفر، مهناز (1391). بررسی نقش و تأثیر آموزش محیط زیست در آموزش رسمی دروس هدیه‌های آسمان و علوم تجربی دوره ابتدایی (از دیدگاه معلمان شهرستان دماوند). پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور استان تهران.
سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش. نشر دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، شورای عالی آموزش و پرورش، 1390.
علیزاده، مژده؛ علوی، سید حمیدرضا (۱۳۹۴). بررسی محتوای کتاب هدیه آسمانی مقطع سوم ابتدایی از منظر اصول انتخاب محتوای آموزشی در قرآن کریم. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال 7، شماره 13.
قاسمی، ناصر (1380). حقوق کیفری محیط زیست (مطالعه تطبیقی در حقوق ملی و بین‌المللی). تهران: نشر سازمان حفاظت محیط زیست.
محقق داماد، سید مصطفی (۱۳۹۴). قواعد فقه. تهران: مرکز نشر علوم اسلامى‌، ج1.
محمودی، سیروس (1397). تحلیل محتوای کتاب‌های هدیه‌های آسمانی دوره ابتدایی از منظر اخلاق زیست‌‌محیطی. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، سال3، شماره 8.
مرکز مطالعات‌ حقوق بشر (1382). طرح تقویت ظرفیت‌های آموزش و پژوهش حقوق بشر: گزیده‌ای از مهم‌ترین اسناد بین‌المللی حقوق بشر. تهیه و تنظیم مرکز مطالعات حقوق بشر سازمان ملل متحد، برنامه عمران ملل متحد. تهران: دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران.