The Role of Psychological Assets in Religious Education

Document Type : Original Article

Authors

1 Ph.D., Islamic Education Seminary (Islamic Ethics), University of Islamic Education, Qom, Iran

2 Associate Professor, Department of Islamic Ethics, University of Islamic Education, Qom, Iran

Abstract

The purpose of the present study is to explain the role of psychological assets in religious education. The research method is descriptive-analytic and the results showed that psychological assets and its main components can be the inspiring source to continue religious activity and increases the chance of reaching inner peace, spiritual power to acquire divine attributes. In other words, features of psychological assets facilitate the way of becoming like God -as the goal of religious education- and provide necessary mental power and energy for people at difficulties, limitations, and obstacles to continue their activities. Components of psychological asset and religious education either directly or through a range of component meanings are interrelated; so that 4 components of psychological asset (self-efficiency, hopefulness, optimism, and resilience) can contribute to creating and continuing religious behaviors. As a result, people can prepare themselves to undertake action and achieve perseverance, resilience, and endurance (patience) to reach their goals.

Keywords


قرآن کریم.
نهج‌البلاغه.
ابن ابی الحدید، عبدالحمید بن هبة‌الله (1378). شرح نهج‌البلاغه. تحقیق ابوالفضل ابراهیم. بی‌جا: داراحیاء الکتب العربیه و عیسی البابی الحلبی، ج20.
ابن حیون، نعمان بن محمد مغربی (1385). دعائم الاسلام. محقق و مصحح آصف فیضی. قم: مؤسسه آل‌البیت(ع)، ج1.
ابن فارس، احمد بن فارس (1404ق). معجم مقاییس اللغه. محقق و مصحح عبدالسلام محمد هارون. قم: مکتب الاعلام ‏الاسلام، ج1.
ابن‌بابویه، محمد بن علی (1378). عیون اخبار الرضا(ع). محقق و مصحح مهدی لاجوردی. تهران: نشر جهان، ج 2.
ابن‌شعبه حرانى، حسن بن على (1404ق). تحف العقول‏‏. محقق و مصحح علی‌اکبر غفاری. قم: جامعه مدرسین‏، چاپ دوم.
ابن‌منظور، محمد بن مکرم (1414ق). لسان ‌العرب. بیروت: دار صادر، چاپ سوم، ج 1.
استیری، اکرم (1389). عدالت. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، مؤسسه چاپ و نشر عروج.
اسلامی، محمدتقی و همکاران (1386). اخلاق کاربردی: چالش‌ها و کاوش‌های نوین در اخلاق عملی. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
امینی، ابراهیم (1372). اسلام و تعلیم و تربیت. تهران: انجمن اولیاء و مربیان.
بهشتی، محمد (1386). مبانی تربیت از دیدگاه قرآن. تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
تجلیل تبریزی، ابوطالب‏ (1417ق). معجم المحاسن و المساوی‏. قم: جماعة المدرسین فی الحوزة العلمیة، مؤسسة النشر الإسلامی‏، ج 14.
جوادی‌آملی، عبدالله (1369). کرامت در قرآن. قم: رجاء، چاپ سوم.
جوادی‌آملی، عبدالله (1386). حیات حقیقی انسان در قرآن. محقق غلامعلی امین دین. قم: اسراء، چاپ سوم.
جوادی‌آملی، عبدالله (1387). سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه: دفتر اول: نشست‌ها و گفتوگوها. به اهتمام شریف لک‎زایی. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
جوادی‌آملی، عبدالله (1388). تسنیم. محقق محمدحسین الهی‌زاده. قم: اسراء، چاپ دوم، ج‌12.
جوادی‌آملی، عبدالله (1389). صورت و سیرت انسان در قرآن. محقق غلامعلی امین دین. قم: اسراء.
حجتی، سید محمدباقر (1374). اسلام و تعلیم و تربیت. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ج 1.
حق‎شناس، علی‌محمد (1380). فرهنگ معاصر هزاره. تهران: فرهنگ معاصر، ج1.
خمینی، سید روح‌الله (1373). صحیفه امام. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر امام خمینی، ج14.
رجبی، محمود (1379). انسان‌شناسی. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
شهید ثانى، زین‌الدین بن ‌على (1409ق). منیة ‌المرید. محقق و مصحح رضا مختارى. قم: مکتب الإعلام ‌الإسلامی.
طباطبایی، سید محمدحسین (1388). بررسی‌های اسلامی. به کوشش سیدهادی خسروشاهی. قم: بوستان کتاب، چاپ دوم، ج2.
طباطبایی، سید محمدحسین (1390). المیزان فی تفسیر القرآن. قم: دفتر انتشارات اسلامی، وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه، چاپ پنجم، ج 1، 2، 13، 16، 19.
طریحی، فخرالدین (1415ق). مجمع البحرین. قم: موسسه‌ البعثه، ج1.
على بن موسى (1406ق). الفقه المنسوب إلى الإمام الرضا(ع)‏. محقق و مصحح مؤسسة آل‌البیت(ع). مشهد: مؤسسه اهل‌البیت(ع).
قراملکی، احدفرامرز (1388). اخلاق حرفه‌ای در تمدن ایران و اسلام. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، چاپ دوم.
قراملکی، احدفرامرز و همکاران (1395). اخلاق حرفه‌ای در مدرسه. تهران: مؤسسه خیریه آموزشی فرهنگی شهید مهدوی.
قیصری گودرزی، کیومرث و همکاران (1396). اصول تربیت توحیدی براساس آموزه‌های قرآن و ائمه اطهار. تربیت اسلامی، سال12، شماره25، ص27-7.
کلینی، محمد بن یعقوب (1407ق). الکافی. محقق و مصحح علی‌اکبر غفاری و محمد آخوندی. تهران: دارالکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، ج 1، ‌2.
گروهی از نویسندگان (1391). فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی. زیر نظر محمدتقی مصباح یزدی. تهران: مؤسسه فرهنگی مدرسه برهان، انتشارات مدرسه، چاپ دوم.
مجلسی، محمدباقر بن محمدتقی (1403ق). بحار الأنوار. محقق و مصحح جمعی از محققان‏. بیروت‏: دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، ج 2، 67، 74.
محمدی ‌ری‌شهری، محمد (1385). میزان ‌الحکمه. قم: دارالحدیث، ج 7.
محمودیان، محمدرفیع (1380). اخلاق و عدالت. تهران: طرح نو.
مصباح یزدی، محمدتقی (1366). آموزش فلسفه. تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، ج2، چاپ دوم.
مصباح یزدی، محمدتقی (1387). اخلاق در قرآن. تحقیق و نگارش حسین اسکندری. قم: مرکز انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، ج 1.
مصباح یزدی، محمدتقی (1390). پند جاوید: شرح وصیت امیرالمؤمنین(ع) به فرزندش امام حسن(ع). قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، ج 1، چاپ چهارم.
مصباح یزدی، محمدتقی (1392 الف). ره‌توشه (مشکات). تحقیق و نگارش کریم سبحانی. قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، چاپ ششم، ج1.
مصباح، مجتبی؛ یوسفیان، حسن؛ فتحعلی، محمود (1390). فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی. تهران: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی(مدرسه).
مطهری، مرتضی (1372). مجموعه آثار. قم: صدرا، چاپ هشتم، ج2.
مطهری، مرتضی (1396). مجموعه یادداشت‌های استاد مطهری. تهران: صدرا، چاپ سیزدهم، ج4.
مکارم شیرازی، ناصر (1371). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب ‌الاسلامیه، ج 10.
میلر، دبلیو. آر؛ میلر، ماری اف (1380). راهنمای تدریس در دانشگاه‌ها. ترجمه ویدا میری. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‎ها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی.
نراقی، مهدی بن ابی‏ذر (1381). جامع السعادات. ترجمه سید جلال‌الدین مجتبوی. تهران: حکمت، چاپ ششم، ج 1.
نقیب‌زاده، میرعبدالحسین (1397). نگاهی به فلسفه آموزش و پرورش. تهران: ‌طهوری.
نیکسن، جان (1389). به‌سوی دانشگاه فضیلت‌مند. ترجمه امیرحسین خداپرست. تهران: جهاد دانشگاهی سازمان انتشارات.
والزر، مایکل (1389). حوزه‌های عدالت: در دفاع از کثرت‌گرایی و برابری. ترجمه صالح نجفی. تهران: نشر ثالث.
وجدانی، فاطمه (1391). پایه‌های فطری اخلاق در نظریه علامه طباطبایی و اصول تربیتی مبتنی بر آن. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، سال20، شماره 15، ص37-9.
وجدانی، فاطمه و همکاران (1393). بررسی انتقادی سه دیدگاه رایج تربیت اخلاقی براساس دیدگاه علامه طباطبایی. مطالعات معارف اسلامی و علوم تربیتی، سال2، شماره2، ص65-43.
هاشمی، زینب‌السادات (1390). اخلاق تدریس در مدیریت کلاس (با توجه به دیدگاه‌های شهید‌ثانی و دیویدکار). تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق(ع).
یدالله‌پور، بهروز (1391). کرامت انسان در قرآن (ماهیت، مبانی و موانع). تهران: نشر ادیان.
Carr, D. (2000). Profeassiionalism and Ethics in Teaching. Routledge.