Content Analysis of Nahj ol-Balāghah from the Perspective of Developing Managerial Skills: An Application in the Curriculum of Tarbiayt Mo’allem

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Golestan, Iran

2 Bachelor student, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Golestan, Iran

Abstract

The purpose of the present study is to analyze the content of Nahj ol-Balāghah based on the components of managerial skills. The method of study is descriptive-analytic and the components of developing managerial skills including science and knowledge, good policy, qualification and sufficiency, gentleness and tolerance in the 1st to the 100th sermons of Nahj ol-Balāghah were studied. The results indicated that the book of Nahj ol-Balāghah has had an explicit effort to develop managerial skills and has reproduced managerial themes. Therefore, the study and analysis of this book is suggested for students-teachers of Fahangiyān university who are the future managers of classes and schools. The performance of the efficient educational principles of Tarbiyat Mo’allem would be effective on the transformation of the sentiments and values of students-teachers and can be considered as a component in the implicit curriculum of Tarbiyat Mo’allem.

Keywords


آقایی، مهرداد؛ شادمنامن، محمدرضا؛ تقی‌پور کندسر، شیما (1400). تأثیرپذیری ابن نباته فارقی از خطبه جهاد امام علی(ع) با محوریت تضمین (با تکیه بر شرح ابن ابی الحدید). پژوهشنامه نهج‌البلاغه، شماره 33.
ادیب‌منش، مرزبان (1399). ارزیابی دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی در آموزش عالی با رویکرد تحلیل محتوا. مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، شماره 11.
اویسی، کامران؛ سقا، ثریا (1399). تحلیل آثار خداشناسی در هدایت فردی انسان از دیدگاه نهج‌البلاغه در پاسخ به نظریه اخترشناسان. پژوهش‌های نهج‌البلاغه، شماره 67.
بهرامی، حمزه علی؛ عنایتی، ریحانه (1399). تحلیلی بر معناشناسی «علم خداوند» از راه نسبت‌سنجی مفاهیم همنشین آن در نهج‌البلاغه. پژوهش‌های نهج‌البلاغه، شماره 67.
پورباغبان، سجاد؛ محمودی، فیروز؛ فتحی آذر، اسکندر؛ کوهستانی، بهروز (1399). الگوی برنامه درسی مبتنی بر وضعیت مجازی در درس علوم. نظریه و عمل در برنامه درسی، شماره 16.
پورموسوی، سید احمد؛ عبدالهی، بیژن؛ نوه ابراهیم، عبدالرحیم؛ عباسیان، حسین (1399). ارائه مدل مناسب مدیریت چندفرهنگی در مدارس ابتدایی ایران. علوم تربیتی، شماره 1.
تاج‌آبادی، حسین؛ بنایی، علی؛ بروجی، کوروش (1399). آموزه‌های رفتاری کارگزاران از منظر امام علی(ع) در نهج‌البلاغه: بایسته‌های مدیریت اسلامی. پژوهش‌های نهج‌البلاغه، شماره 67.
تورانی، حیدر؛ ملایی‌نژاد، اعظم؛ حسین‌پور، شهره (1399). بررسی ویژگی‌های مدیریت مدرسه با رویکرد اسلامی: ارائه ابزار سنجش معتبر و الگوی پیشنهادی. نوآوری‌های آموزشی، شماره 73.
خرمی، مرتضی؛ نظر نوکنده، عباسعلی (1399). خرده استراتژی وحدت در نهج‌البلاغه. پژوهش‌های نهج‌البلاغه، شماره 66.
خنیفر، حسین؛ ابراهیمی، صلاح‌الدین؛ سعادت، سارا؛ نادری بنی، ناهید؛ سیفی، علی (1400). مدل شایستگی‌ها و توانایی‌های مدیران میانی آموزش و پرورش: پژوهشی آمیخته. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، شماره 1.
راجبی، علیرضا؛ ملکی آوارسین، صادق؛ دانشور، زرین (1399). طراحی و اعتبارسنجی پرسشنامه مدل شایستگی‌های مدیران آموزشی دستگاه‌های اجرایی استان آذربایجان شرقی. آموزش و ارزشیابی، شماره 51.
رحیمی، رقیه؛ قرونه، داود؛ آهنگریان، محمدرضا (1400). ابعاد و الزامات حرفه‌ای شدن مدیران مدارس (مورد مطالعه: دبیرستان‌های دخترانه شهر مشهد). مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، شماره 1.
زوار، تقی؛ ملک‌پور، علیرضا؛ ملکی آوارسین، صادق (1398). اولویت‌بندی نیازهای آموزشی مهارت‌های مدیریتی مدیران مدارس تبریز. مدیریت مدرسه، شماره 2.
عترت دوست، محمد (1398). روش‌شناسی فهم حدیث در فرآیند سه گانه تحلیل متن، تحلیل محتوا و تحلیل گفتمان. حدیث‌پژوهی، شماره 21.
علی‌دادی، علیرضا؛ قورچیان، نادرقلی؛ جعفری، پریوش؛ باقری، مهدی (1399). مولفه‌ها و شاخص‌های موثر در توسعه خودمدیریتی در دانش‌آموزان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، شماره 1.
فتاحی‌زاده، فتحیه؛ مطیعیان نجار، سعیده (1398). تحلیل محتوای دعای 26 صحیفه سجادیه. سراج منیر، شماره 32.
قاسم‌نژاد، زهرا؛ امیدی، آمنه (1398). مفهوم‌شناسی تطبیقی و تحلیلی حبّ در روایات کافی و صحیح بخاری به روش تحلیل محتوا. حدیث‌پژوهی، شماره 22.
مشفقی، نزهت‌الزمان؛ نادی، محمدعلی (1399). طراحی الگوی اجرایی برنامه درسی دانشگاه کلاس جهانی در آموزش عالی ایران بر مبنای نظریه داده‌بنیاد. پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، شماره 38.
معروفی، یحیی؛ حسنی، حسین؛ موسی‌پور، نعمت اله (1398). کاوش برنامه درسی اجرا شده دروس تربیتی؛ نظریه‌ای داده بنیاد. پژوهش‌های برنامه درسی، شماره 1.
معصومی‌نژاد،رضا؛ فتحی آذر، اسکندر؛ ادیب، یوسف؛ محمودی، فیروز (1399). تجارب معلمان دوره ابتدایی از آزادسازی برنامه درسی: یک رویکرد پدیدارشناختی. پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، شماره 37.
معمرحور، جمال؛ دهقانی، مرضیه؛ حجازی، الهه؛ صالحی، کیوان (1399). طراحی برنامه درسی تفکر مستقل برای دانش‌آموزان دوره متوسطه. پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، شماره 39.
میری، وجیهه؛ منتظرالقائم، اصغر؛ چلونگر، محمدعلی (1399). مطالعه تاریخی کاربست شیوه‌های آموزشی در خطب امیرالمومنین(ع). تربیت اسلامی، شماره 31.
نادری بنی، ناهید؛ خنیفر، حسین؛ رحمتی، محمدحسین؛ عابدی تراب، رضا (1399). شناسایی مولفه‌های توسعه حرفه‌ای مدیران مدارس ابتدایی استان قم. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، شماره 1.
نادری، عزت‌الله؛ سیف نراقی، مریم؛ بحرینی‌زاده، آناهیتا (1397). ارائه الگویی به‌ منظور پرورش ذهنیت فلسفی در برنامه درسی ریاضی دوره ابتدایی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، شماره 4.
یوسفی، امیر؛ ملکی آوارسین، صادق؛ طالبی، بهنام (1399). طراحی الگوی توسعه حرفه‌ای مدیران مدارس ابتدایی در افق 1404 با رویکرد مبتنی بر نظریه داده‌بنیاد. مدیریت بر آموزش سازمان‌ها، شماره 1.
Ibay, S.B. & Pa-alisbo, M.A.C. (2019). An Assessment of the Managerial Skills and Professional Development Needs of Private Catholic Secondary School Administrators in Bangkok Thailand. World Journal of Education, No.1.
Jonker, H., März, V. & Voogt, J. )2020). Curriculum Flexibility in a Blended Curriculum. Australasian Journal of Educational Technology, 36(1) , p.68-84.
Kim, Y.Ch. & Jung, J.-H. (2019). Conceptualizing Shadow Curriculum: Definition, Features and the Changing Landscapes of Learning Cultures. Journal of Curriculum Studies, 51(2), p.141-161.
Sökmen, Y.) 2021). Content Analysis of Articles Published in the Field of Social Studies Education. International Journal of Curriculum and Instruction, No.2