A Suggested Model for Teaching the Course of Educational Philosophy of Islam at Farhngiyān University

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor, Department of Islamic Studies, Farhangian University, Arak, Iran

2 Master's degree, Educational management, Farhangian University, Khuzestan, Iran

Abstract

The purpose of the present study is to present a suggested model for teaching the course of educational philosophy of Islam at Farhangiyān university. The method of study is descriptive-analytic and the results showed that the general objectives of the course of Educational Philosophy of Islam is that students can understand the most important theoretical foundations and components of Islamic educational system well, form their personal educational philosophy as an intellectual and practical framework to perform in different educational situations, and evaluate the existing educational facts in the country based on Islamic foundations and principles. The arrangement of the above-mentioned general objectives and developing the contents in line with those objectives should be based on cognitive, emotional, and mental-dynamic stages. As for teaching strategies, it was determined that pre-study and individual research, explanation along with question and answer by the professor, and if needed, group discussion and doing learning activities related to any discussion through individual or group participation inside or outside the class can be effective. Furthermore, in order to recognize how much students-teachers have achieved the objectives of the course, it is suggested to use summative and formative evaluation, work folder, as well as the judgements and observations by the teacher.

Keywords


بیات، محسن (1398). طراحی آموزشی. تهران: آوای نور.
حسنی، محمد؛ صادق‌زاده قمصری، علیرضا (1400). تبیین فلسفه تربیت رسمی و عمومی (تربیت مدرسه‌‌ای). قم: پژوهشگاه، حوزه و دانشگاه.
داودی، محمد؛ کارآمد، حسین (1400). فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی. قم. پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ دانشگاه فرهنگیان.
زارعی زوارکی، اسماعیل (1391). طراحی آموزشی و محیط‌‌های یادگیری با رویکرد تلفیقی. روانشناسی تربیتی، 8(24).
سیف، علی‌اکبر (1395). روان‌شناسی پرورشی: روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: انتشارات آگاه.
صابریان، معصومه و همکاران (1382). نظرات اعضای هیأت علمی در مورد طرح تدوین درس. مجله علوم پزشکی بابل، شماره2.
ظفری‌نژاد، عادل (1395). تحلیل محتوای کتاب درسی. تهران: کوروش چاپ.
فرامرز قراملکی، احد؛ برخورداری، زینب؛ موحدی، فائزه (1395). اخلاق حرفه‌‌ای در مدرسه. تهران: موسسه خیریه آموزش فرهنگی شهید مهدوی.
کارگروه تخصصی تولید محتوای تعلیم و تربیت اسلامی (1396). راهنمای منابع دروس تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه فرهنگیان. قم: پژوهشگاه تعلیم و تربیت اسلامی.
محمدی باغملایی، حیدر (1395). طراحی تدریس برای یادگیری. تهران: انتشارات رشد.
میرزابیگی، علی (1389). برنامه‌‌ریزی درسی و طرح درس. تهران: یسطرون.