A Study of the Methods of Teaching Religious Courses in the Elementary Grades

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor Department of Educational Sciences, Farhangian University, Golestan, Iran

2 Master's student, Department of Educational Sciences, Payam Noor University, Damghan, Iran

Abstract

The purpose of the present study is to review the methods of teaching religious courses in the elementary grades. The research method is descriptive-analytic and in this regard, some principles of teaching religious courses including comprehensibility, gradual education, perseverance and persistence, raising awareness, and personal differences were explored. The methods of teaching religious courses such as using examples and stories, reminding students of God’s blessings, and theatrical (symbolic) methods were also studied in this research. The results showed that as for methods of teaching religious courses, all environmental, personality, and inner factors related to a child should be considered so that the best way to transmit concepts, suitable for the condition, would be adopted.

Keywords


قرآن کریم.
نهج‏البلاغه.
صحیفه سجادیه.
باهنر، ناصر (1387). رسانه‌های جمعی و تولیدات دینی برای کودکان: ارائه رویکردی ارتباطی- فرهنگی. تحقیقات فرهنگی ایران، 1(3).
بی‌ریا، ناصر و همکاران (1374). روانشناسی رشد با نگرش به منابع اسلامی. تهران: انتشارات سمت، ج1.
تاتاری، محسن؛ سرایی، علی؛ مظفری فیض‌آباد دژپسند، مریم؛ فکری، پروانه (1395). آسیب‌شناسی تربیت دینی دانش‌آموزان ابتدایی با تاکید بر نقش خانواده و معلمان (عوامل مدارس). در: ساری: اولین کنفرانس بین‌المللی مدیریت، اقتصاد، حسابداری و علوم تربیتی.
جهدی کلوانق، اسماعیل؛ جهدی کلوانق، هادی (1397). نقش مدرسه در تربیت دینی دانش‌آموزان. در: دومین همایش ملی راهکارهای توسعه و ترویج علوم تربیتی و روانشناسی، مشاوره و آموزش در ایران.
حق‌شناس، حسن؛ قاسمی، میثم (1365). اخلاق فردی. قم: انتشارات هاجر.
خباز ثابت، سرور؛ فراشبندی، رضا؛ شامرادی، نسیم؛ جوکار، لیلا (1395). بررسی اثربخشی آموزش آموزه‌های قرآنی بر تربیت‌پذیری دانش‌آموزان ابتدایی شهرستان بوشهر. در: بوشهر: همایش دانشگاه آزاد اسلامی.
داوودی، محمد (1398). نقد دلایل مخالفان ضرورت تربیت دینی در نظام آموزش و پرورش رسمی. تربیت اسلامی، 14(29)، ص57-74.
دبس، موریس (1374). مراحل تربیت. ترجمه على‏محمد کاردان. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
زارع، بهنام؛ روزه، فرشاد؛ احمدی، عسکر (1398). آموزش دینی برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی. در: تهران: کنفرانس سراسری دانش و فناوری علوم تربیتی، مطالعات اجتماعی و روانشناسی ایران.
طبرسی، حسن بن فضل (1365). مکارم الاخلاق. ترجمه ابراهیم میرباقری. تهران: انتشارات فراهانی.
طبرسی، محمد بن فضل (1376). مکارم الاخلاق. بی‌جا: انتشارات دارالکتب الاسلامیه.
طوسی، اسدالله (1396). فطرت: استعداد یا فعلیت؟. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 9(1)، ص52-37.
کاووسی، عصمت؛ حبیبی، مریم؛ تاروتی، فاطمه (1396). اهمیت نقش معلم در تربیت دینی دانش‌آموزان. در: سومین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی ایران، 8(13)، ص25-36.
مجلسی، محمدباقر (2001). وسائل الشیعه. بیروت: انتشارات دارالمعارف للمطبوعات، ج15.
مجیدی، عابد؛ عبدی، منصور (1398). تاثیر آموزش آموزه‌های دینی بر سلامت روان دانش‌آموزان. در: تهران: کنگره بین‌المللی فرهنگ و اندیشه دینی.
مقدسی‌پور، علی (1396). اصول و روش‏هاى آموزش مفاهیم دینى به کودکان دبستانى. پایان‌نامه کارشناسى ارشد، رشته علوم تربیتى. قم: مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى.
یعقوبی، حسن؛ اسماعیل‌پور، محمدتقی (1396). مبانی و اصول تربیت دینی و نقش آن بر آرامش روانی. در: بابل: دومین همایش ملی شفای پایدار؛ دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی بابل.
یعقوبی، حسن؛ نورائی، محسن؛ شارع‌پور، محمود (1398). اهمیت آموزش دینی و قرآن به دانش‌آموزان ابتدایی در حصول تربیت دینی با تاکید بر نقش دوران کودکی از منظر آموزه‌های دینی. در: سومین همایش دانشگاه مازندران.