The Criteriology of Major Sins with an Educational Approach

Document Type : Original Article

Authors

1 Associate Professor, Department of Theology and Islamic Studies, Farhangian University, Mashhad, Iran

2 Assistant Professor, Department of Islamic Theology, Yasuj University, Yasuj, Iran

Abstract

The purpose of the present study is to review the criteria for the identification of major sins in religious instructions not having a certain interpretation and semantic coherence in the Qur’ān and tradition. The following research considers this subject with an approach to the views of theologians and analyzes them with a descriptive-analytic method. The results indicate that some of these criteria are invalid or without any comprehensive and accurate definition. It seems that although some sins have been determined as major or minor, when there is doubt, the criterion for the identification of major sins would be inconsistency with the divine insight. However, another view that attributes the philosophy of ambiguity in criterion to a man’s more caring for his behavior and act is not unrealistic either. 

Keywords


قرآن کریم.
ابن بابویه، محمد بن على (1362). الخصال. قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه، ج1.
ابن عربى، محیى‌الدین (1422ق). تفسیر ابن عربى. تحقیق سمیر مصطفى رباب. بیروت: دار احیاء التراث العربى‏، ج1.
اصفهانى، محمدحسین (1416ق). الاجتهاد و التقلید. قم: دفتر انتشارات اسلامى، چاپ دوم، ج3.
انصارى، مرتضى بن محمدامین (1428ق). فرائد الأصول. قم: مجمع الفکر الاسلامی، چاپ نهم، ج1.
آشتیانى، محمدحسن بن جعفر (1369ق). کتاب القضاء. تهران: چاپخانه رنگین.
آمدى‏، سیف‌الدین (1423ق). أبکار الأفکار فی أصول الدین. تحقیق احمد محمد مهدى. قاهره: دار الکتب، ج4.
بجنوردى، حسن بن آقا بزرگ (1419ق). القواعد الفقهیة. قم: نشر الهادی، ج3.
بحرانى، یوسف بن احمد (1405ق). الحدائق الناضرة فی أحکام العترة الطاهرة. قم: دفتر انتشارات اسلامى، ج10.
پورسینا، زهرا (1386). تاثیر گناه بر معرفت. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
تفتازانى‏، سعدالدین (1407ق). شرح العقائد النسفیة. تحقیق حجازى سقا. قاهره: مکتبة الکلیات الأزهریة.
تهانوى، ‏ محمدعلى (1996م). کشافاصطلاحاتالفنونو العلوم. بیروت: مکتبة لبنان، ج1.
جمعى از پژوهشگران (1417ق). معجم فقه الجواهر. زیر نظر سید محمود هاشمى شاهرودى. بیروت: الغدیر للطباعة و النشر و التوزیع، ج3.
جمعى از نویسندگان‏ (1415ق). شرح المصطلحات الکلامیة. مشهد: آستان قدس رضوى.
جوادی آملی، عبدالله (1389). تفسیر تسنیم. قم: انتشارات اسراء، چاپ دوم، ج18.
جوینى‏، عبدالملک (1416ق). الإرشاد إلى قواطع الأدلة. بیروت: دار الکتب العلمیة.
حائرى، سید کاظم (1415ق). القضاء فی الفقه الإسلامی. قم: مجمع اندیشه اسلامى.
حر عاملى، محمد بن حسن (1409ق). تفصیل وسائل الشیعهإلى تحصیل مسائل الشریعة. قم: مؤسسة آل البیت لإحیاء التراث، ج15.
حسینى شیرازى، سید صادق (1426ق). بیان الفقه فی شرح العروة الوثقى. قم: دار الأنصار، چاپ دوم، ج3.
حسینى همدانى، سید محمدحسین‏ (1404ق). انوار درخشان. تحقیق محمدباقر بهبودى. تهران: ‏کتابفروشى لطفى، ج4.
خطیب، عبدالکریم‏ (بی‌تا). التفسیر القرآنى للقرآن. بیروت: دار الفکر العربی، ج3.
خویى، سید ابوالقاسم (1418ق). التنقیح فیشرح العروة الوثقى. قم: لطفى.
راغب اصفهانى، حسین بن محمد (1412ق). المفردات فی غریب القرآن. دمشق- بیروت: دار العلم- الدار الشامیة.
شاطبى‏، ابواسحاق (1420ق).الاعتصام. تعلیق محمود طعمه. بیروت: دار المعرفة، چاپ دوم.
شبر، سید عبدالله (1424ق). حق الیقین فی معرفة أصول الدین. قم: أنوار الهدى، چاپ دوم‏.
شهید اول، محمد بن مکى‌ (1400ق). القواعد و الفوائد. تصحیح سید عبدالهادى حکیم. ‌قم: کتابفروشى مفید، ج1.
صلیبا، جمیل؛ صانعی، منوچهر (1366). فرهنگ فلسفی. تهران: انتشارات حکمت.
طالقانى، سید محمود (1362). پرتوىاز قرآن. تهران: شرکت سهامى انتشار، چاپ چهارم، ج5.
طباطبایى، سید محمدحسین‏ (1374). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمه سید محمد باقر موسوى همدانى. قم: دفتر انتشارات اسلامى، چاپ پنجم، ج4.
طباطبایى، سید محمدحسین‏ (1417ق). المیزان فى تفسیر القرآن. قم: دفتر انتشارات اسلامى، ج4، 2.
طباطبایى‌یزدى، سید محمدکاظم (1409ق). العروة الوثقى فیما تعم به البلوى. بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات، چاپ دوم‌، ج1.
طبرسى، فضل بن حسن (1372). مجمع البیان فی تفسیر القرآن. تهران: ناصرخسرو، چاپ سوم، ج3.
طوسى‏، محمد بن حسن (بی‌تا). التبیان فى تفسیر القرآن. تحقیق احمد قصیر عاملى. بیروت: دار احیاء التراث العربى، ج3-2.
طیب، عبدالحسین (1378). اطیب البیان فى تفسیر القرآن. تهران: اسلام، چاپ دوم، ج2.
علوى، سید عادل بن على (1421ق). القول الرشید فی الاجتهاد و التقلید. قم: انتشارات کتابخانه و چاپخانه آیت‌الله مرعشى نجفى، ج2.
غزالى‏، ابوحامد (1409ق). الأربعین فی اصول‌الدین. بیروت: دار الکتب العلمیة.
فاضل مقداد حلّى، مقداد بن عبداللّه (1404ق). التنقیح الرائع لمختصر الشرائع. قم: کتابخانه آیت‌الله مرعشى نجفى، ج4.
فخر رازى، محمد بن عمر (1420ق). مفاتیح الغیب. بیروت: دار احیاء التراث العربى، چاپ سوم، ج10.
فراهیدى، خلیل بن احمد (1410ق). کتاب العین. قم: انتشارات هجرت، چاپ دوم، ج8، 5.
فیض کاشانى، محمد بن شاه مرتضى (1378ق). المحجة البیضاء فى تهذیب الإحیاء. قم: موسسه النشر الاسلامى، چاپ چهارم. ج7.
قاضى عبد الجبار بن احمد‏ (1422ق). شرح الأصول الخمسة. تعلیق احمد بن حسین ابى هاشم‏. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
کلینى، محمد بن یعقوب (1407ق). الکافی. تحقیق علی اکبر غفارى، محمد آخوندى. تهران: دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم. ج2.
مازندرانى، مولى صالح‏ (1388ق). شرح أصول الکافی. با تعلیقات محقق شعرانى؛ تصحیح على اکبر غفارى. تهران: دار الکتب الإسلامیة، ج9.
محقق سبزوارى، محمدباقر (1247ق). ذخیرة المعاد فی شرح الإرشاد. قم: مؤسسه آل‌البیت، ج2.
مطهرى‏، مرتضی (1358). مجموعه آثار. تهران: انتشارات صدرا، ج26.
مکارم شیرازى‏، ناصر (1374). تفسیر نمونه. تهران: دار الکتب الاسلامیه، چاپ سى و دوم، ج3، 11.
مکارم شیرازى‏، ناصر (1386). آیات ولایت در قرآن، قم: انتشارات نسل جوان، چاپ سوم. ج1
مهدوى کنى، محمدرضا (1384). نقطه‌هاى آغاز در اخلاق عملى. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامى، چاپ هفتم.
نجفی، محمد حسن (1362). جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام، بیروت: دار احیاء التراث العربی، ج13.
نراقى، محمدمهدی (بی‌تا). جامع السعادات. بیروت: مؤسسة الأعلمى، چاپ چهارم، ج3.