The Educational Explanation of the Relationship between Resurrection, Reincarnation, and Rij’at (Return) in Line with Answering the Ambiguities of Students in the 10th Grade of High School

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor, Department of Philosophy, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.

2 PhD. in Philosophy of Education, Teacher of Farhangian University, Ahvaz, Iran

Abstract

The purpose of the present study is to review and recognize the interrelation between Rij’at (return), reincarnation, and resurrection. The method of study is descriptive analysis and the results showed that Rij’at (return), reincarnation, and resurrection are some commonly used terms among commentators, theologians, and Islamic philosophers. Kalāmī (theological) issues have always been controversial and disputed arguments for the thinkers of other intellectual doctrines and there have been basic disagreements over these discussions. Rij’at (return) is acceptable in the view of scholars of the Qur’ān’s exegesis because it is a Qur’ānic truth and also the return of some men with special conditions at the time of Imam Mahdi (s)’s reappearance is confirmed by Shi’ite scholars. Rij’at speaks about the return of soul to body after their separation, while reincarnation means transmigration of soul from one body to another in order to bear punishment or receive prize for the past acts and to reach perfection in this world, and this is not acceptable due to some reasons.

Keywords


قرآن کریم.
دعای عهد.
ابن منظور (۱۴۰۵ق). لسان العرب. بیروت: نشر ادب الحوزه، ج8.
اکبری، رضا (1368). ملاصدرا به روایت ما. تهران: نشر بین‌الملل.
امینی، عبدالحسین (1397). الغدیر. بیروت: دارالکتاب العربی، ج3.
بغدادی، ابی عبدالله (1388). تصحیح الاعتقاد. تهران: انتشارات روشنای مهر.
بی ناس، جان (1383). تاریخ ادیان. ترجمه علی اصغر حکمت. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
جوهری، احمد بن محمد (1429ق). مقضب الاثر فی النص علی الائمه الاثنی عشر. تهران: موسسه البعثه.
حر عاملی، محمد بن حسن (1363). الإیقاظ من الهجعة بالبرهان على الرجعة. مصحح هاشم رسولی. تهران: انتشارات نوید، ج2-3.
سبحانی، جعفر (1377). اصالت روح از نظر قرآن. قم: مؤسّسۀ امام صادق(ع)، چاپ دوم.
سبحانی، جعفر (1419ق). العقیدة الاسلامیة علی ضوء مدرسة اهل‏البیت علیهم ‏السلام. قم: مؤسسة الامام الصادق(ع).
شرتونی، سعید (1403ق). اقرب الموارد فی فصح العربیه و الشوارد. قم: منشورات مکتبه آیه المرعشی النجفی، ج2.
شهمیری، حسن (1387). رجعت و بازگشت بزرگ در هنگام ظهور. قم: دفتر نشر معارف.
شیرازی، قطب‌الدین (1360). شرح حکمه الاشراق. قم: انتشارات بیدار.
طاهری ورسی، احمدعلی (1384). رجعت یا حیات دوباره از دیدگاه عقل، قرآن و روایات. قم: نشر جمکران.
طباطبایی، سید محمدحسین (1374). المیزان فی تفسیر القرآن. ترجمه سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه، ج1.
علم‌الهدی، سید مرتضی (1405ق). رسائل. بیروت: موسسه النور للمطبوعات، ج3.
مجلسی، محمّدباقر (1404ق). بحار الانوار. بیروت: مؤسسة الوفاء، ج53.
مصباح، محمدتقی (1378). آموزش فلسفه. تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، چاپ چهاردهم.
مصطفوی، حسن (1368). التحقیق فی کلمات القرآن الکریم. تهران: نشر فرهنگ، ج1.
مظفر، محمدرضا (1387).منطق. قم: انتشارات دارالعلم، چاپ دوم.
ملاصدرا، صدرالدین محمّد (1363). اسرار الآیات. ترجمه و تعلیق محمد خواجوی. تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
ملاصدرا، صدرالدین محمد (1368). الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة العقلیة. قم: انتشارات مصطفوی، ج 9، 2.
ملاصدرا، صدرالدین محمد (1382). الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیه. قم: انتشارات بوستان کتاب.
ملاصدرا، صدرالدین محمد (1390الف). مبدأ و معاد. ترجمه و شرح جعفر شانظری. قم: انتشارات دانشگاه قم.
ملاصدرا، صدرالدین محمد (1390ب). تفسیر قرآن کریم. تصحیح محمد خواجوی. قم: انتشارات بیدار، چاپ سوم،
ج5.
ملاصدرا، صدرالدین محمد (1981م).الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیه الاربعه. بیروت: دار الاحیاء التراث العربی، چاپ سوم، ج9.
موسوی زنجانی، ابراهیم (بی‌تا). عقاید الاثنی عشریه. بیروت: موسسه الاعلمی.
نقیب‌زاده، میرعبدالحسین (1391).نگاهی به فلسفه آموزش و پرورش. تهران: نشر طهوری.
نیک‌طبع، صدیقه (1385). رجعت و امکان و ضرورت آن از دیدگاه عقل و نقل. معرفت، شماره 101.