شناسایی عوامل مؤثر بر کاربست اخلاق حرفه‌ای در معلمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی. دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه قم. قم. ایران

2 کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده هدی، قم، ایران

10.48310/riet.2025.20413.1506

چکیده

پژوهش حاضر به شناسایی عوامل مؤثر بر کاربست اخلاق حرفه‌ای در معلمان پرداخت. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و با رویکرد کیفی انجام شد‌. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. روش نمونه‌گیری به صورت هدفمند و از نوع ملاک محور می‌باشد که ۱۴ نفر از خبرگان حوزه اخلاق حرفه‌ای، اخلاق تدریس، و تعلیم و تربیت به عنوان نمونه انتخاب شدند. اعتبار یافته‌های حاصل از مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته با استفاده از بازنگری توسط شرکت‌کنندگان تایید شد. تحلیل یافته‌های پژوهش با استفاده از شیوه تحلیل مضمون و با روش شبکه مضامین انجام شد. از تحلیل یافته‌های حاصل از مصاحبه‌ها مبنی بر شناسایی عوامل مؤثر بر کاربست اخلاق حرفه‌ای معلمان، یک مضمون فراگیر (کاربست اخلاق حرفه‌ای معلمان)، ۸ مضمون سازمان‌دهنده (ویژگی‌های شخصیتی و فردی، دانش و مهارت‌های حرفه‌ای، انگیزه و تعهد حرفه‌ای، حمایت‌های سازمانی و مدیریتی، فرهنگ سازمانی مدرسه، تعامل با دانش‌آموزان و والدین، انتظارات اجتماعی و فرهنگی، قوانین و سیاست‌های آموزشی، بازخورد اخلاقی در نظام تربیتی)، ۲۳ مضمون پایه و ۴۸ خرد مقوله حاصل شد. همچنین از تحلیل یافته‌های حاصل از مصاحبه‌ها مبنی بر شناسایی راهکارهای تقویت اخلاق حرفه‌ای معلمان، یک مضمون فراگیر (بهبود و تقویت اخلاق حرفه‌ای معلمان) سه مضمون سازمان‌دهنده (سیاست‌گذاری سازمان آموزشی، سیستم نظارت و پاداش، توسعه‌ انسانی) ۹ مضمون پایه و ۴۵ خرده‌ مقوله استخراج گردید.

کلیدواژه‌ها