آموزش مطلوب در نظام آموزش و پرورش رسمی از منظر آیت‌الله خامنه‌ای

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزشی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان- صندوق پستی 889-14665 تهران- ایران

2 ستادیار گروه علوم تربیتی جامعه المصطفی العالمیه قم

10.48310/riet.2025.18250.1347

چکیده

در اغلب مراکز آموزش و پرورش رسمی، عمدتا تمرکز بر آموزش به معنای «انتقال اطلاعات» است. چنین آموزشی منجر به خلاقیت و نوآوری در بعد علمی و تغییر رفتار در بعد تربیتی نمی‌گردد. از این رو ضروری است مفهوم آموزش و نقش معلم به عنوان آموزش دهنده باز تعریف گردد. معلم و چگونگی آموزش از دغدغه‌های اصلی رهبران انقلاب به ویژه حضرت آیت الله خامنه‌ای بوده است. یکی از محورهای مهم دیدگاههای ایشان، تعریف آموزش مطلوب و بیان نقش معلم در این زمینه است. مقاله حاضر با استفاده از روش توصیفی -تحلیلی، به این موضوع پرداخته است. نتایج نشان می‌دهد که آموزش مطلوب در دیدگاه ایشان، از سه مؤلفه «آموزش علم»، «آموزش فکر» و «آموزش اخلاق» تشکیل شده است. لحاظ دو مؤلفه «فکر» و «اخلاق» در کنار مؤلفه «دانش» مبتنی بر فهم عمیق ایشان از منابع دینی و مستند به آیات و روایات است.
مقام معظم رهبری اهتمام به مؤلفه «آموزش فکر» را عامل نوآوری و حل مسائل و سازنده ذهن و فعال‌کننده مغز معرفی و آن را هم در معلم، هم در متعلم و هم در عملیات تعلیم مورد توجه قرار داده و بویژه بر آموزش فلسفه برای کودکان و عادت دادن آنان به فکر کردن از آغاز دوره کودکی تأکید می کند. ایشان در خصوص مؤلفه «آموزش اخلاق» ضمن اشاره به اهمیت و ضرورت آن، دانش بدون اخلاق و تزکیه را ابزاری برای فساد، انحطاط، گمراهی و سقوط بشر معرفی و آموزش آن را عمدتا بطور ضمنی در قالب «برنامه درسی پنهان» می داند.

کلیدواژه‌ها