Explicating Mullā Ahmad Narāqī’s Approach to Moral Education and Its Comparison with the Approach to Moral Education in the Upstream Documents of the Educational System

Document Type : Original Article

Authors

1 Master of Arts, Department of Philosophy of Education, Faculty of Educational Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Department of Philosophy of Education, Faculty of Educational Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran

3 Associate Professor, Department of Philosophy of Education, Faculty of Educational Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran.

10.48310/riet.2025.19889.1460

Abstract

The aim of this research is to explicate Mullā Ahmad Narāqī’s approach to moral education and to compare it with the approach to moral education outlined in the upstream documents of the educational system. To this end, George Brady’s comparative qualitative method was employed, which identifies the degree of attention given to moral education components and reveals similarities or differences between the two approaches. Accordingly, this study can contribute to the improvement of educational approaches in the country’s schooling system. The findings indicate that both Narāqī’s thought and the upstream documents consistently emphasize the importance of moral education and its impact on all aspects of human life. However, Narāqī’s approach places greater focus on the individual dimension of moral education. His stress on habit formation and suggestion in the early stages of moral training is among the essential points he considered, which makes his approach a direct model of moral education and closer to the character education approach. In contrast, the approach to moral education in the upstream documents of the educational system can be regarded as an integration of several approaches, including the inculcation of values, value analysis, the indirect or implicit approach, and character education.

Keywords


انگیز، روح‌اله (1402). اهمیت تربیت اخلاقی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. در: بندرعباس: اولین همایش ملی رویکردهای پژوهشی تحول‌آفرین در آموزش و پرورش.
بهشتی، محمد؛ فقیهی، علی‌نقی؛ ابوجعفری، مهدی (1391). آرای دانشمندان مسلمان در تعلیم‌وتربیت و مبانی آن. تهران: سمت، ج4.
داوودی، محمد (1385). رویکردها و پرسش‌های بنیادین در تربیت اخلاقی. پژوهش‌های اخلاقی، 2(2)، ص153-175.
سبحانی‌نژاد، مهدی؛ احمدآبادی ارانی، نجمه؛ جلالوند، طاهره؛ محمدی، آزاد (۱۳۹۷). تبیین محتوای برنامه درسی تربیت اخلاقی از منظر تحلیل مقایسه‌ای آرای کانت و ملا احمد نراقی. پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، ۱۵(۵۶)، ص۳۰-۴۸.
سجادی، سید مهدی (بی‌تا). رویکردها و روش‌های تربیت اخلاقی و ارزشی: بازنگری و نوع‌شناسی. پژوهش‌های فلسفی کلامی، شماره 3.
سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش. دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، 1390.
شیرانی قلعه تکی، نجمه (1403). مبانی تربیت اخلاقی و اعتقادی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. در: بندرعباس: سومین کنفرانس ملی مطالعات خانواده و مدرسه.
طالبی، بهنام؛ سید نظری، نیر؛ سودی، حورا (1396). ارائه مدل ادراکی سیاست‌گذاری در آموزش‌وپرورش ایران. رهیافت، 27(65)، ص113-130.
علوی اصیل، فاطمه؛ حکم آبادی، راضیه؛ امیری، دنیا (1403). بررسی جایگاه تربیت اخلاقی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. در: تهران: سومین کنفرانس بین المللی پژوهش‌های مدیریت، تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش.
کریم‌نژاد‌لالمی، زهرا (1398). نقش تربیتی محبت از نگاه ملااحمد نراقی و هانریش پستالوزی. پژوهش و مطالعات اسلامی، 2(1)، ص36-46.‎
کشاورز، سوسن (1387). شاخص‌ها و آسیب‌های تربیت دینی. تربیت اسلامی، شماره 6، ص93-122.
مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم‌وتربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران. تهران: دبیرخانه شورای ‌عالی آموزش‌ و پرورش، 1390.
منفرد، مهدی (1394). فلسفه تطبیقی چیست؟ پژوهش‌های فلسفی- کلامی، 16(64)، ص25-42.
نراقی، احمد (1388). معراج السعاده. تهران: انتشارات زهیر.
نصرتی هشی، کمال و همکاران (۱۳۹۳). درآمدی بر اصول تربیت اخلاقی از منظر ملا احمد نراقی. مطالعات اخلاق کاربردی، ۴(۱۳)، ص۶۷-۹۰.
Asif, T., Guangming, O., Haider, M.A., Colomer, J., Kayani, S. & Amin, N.U. (2020). Moral education for sustainable development: Comparison of university teachers’ perceptions in China and Pakistan. Sustainability, 12(7), p. 3014
Elias, J. L. (1995). Philosophy of education: Classical and contemporary. Malabar, FL: Krieger Publishing Company.