تبیین رویکرد تربیت اخلاقی ملااحمد نراقی و مقایسه آن با رویکرد تربیت اخلاقی در اسناد بالادستی آموزش‌وپرورش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 بلوار دانش دان 26

2 دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت،گروه علوم تربیتی،دانشکده علوم تربیتی،خوارزمی،تهران،ایران

3 دانشیار، گروه فلسفه تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

10.48310/riet.2025.19889.1460

چکیده

هدف این پژوهش تبیین رویکرد تربیت اخلاقی ملااحمد نراقی و مقایسه آن با رویکرد تربیت اخلاقی موردنظر در اسناد بالادستی آموزش‌وپرورش بوده است که برای دستیابی به یافته‌های تحقیق از روش تحقیق کیفی مقایسه تطبیقی جرج بردی بهره گرفته شده است که به شناسایی و میزان توجه به مؤلفه تربیت اخلاقی و دریافت وجوه شباهت یا اختلاف بین این دو رویکرد می‌پردازد، بنابراین پژوهش حاضر می‌تواند به بهبود رویکردهای تربیتی در سیستم آموزشی کشور کمک کند. یافته‌ها مبین این مطلب است که همواره تأکید بر اهمیت تربیت اخلاقی و تأثیر آن بر همه جنبه‌های زندگی انسان، میان اندیشه‌های ملااحمد نراقی و دیدگاه اسناد بالادستی آموزش‌وپرورش وجود داشته است، اما، در رویکرد ملااحمد نراقی توجه به جنبه‌های فردی در تربیت اخلاقی پررنگ‌تر بوده، همچنین تأکید بر عادت و تلقین در مراحل ابتدایی تربیت از جمله نکات اساسی موردنظر ایشان است، بدین لحاظ رویکرد ایشان رویکردی مستقیم به تربیت اخلاقی و به رویکرد تربیت منش نزدیک است. درحالی‌که رویکرد تربیت اخلاقی موردنظر در اسناد بالادستی آموزش‌وپرورش را می‌توان تلفیقی از چند رویکرد تبیین ارزش‌ها، رویکرد تحلیل ارزش‌ها، رویکرد غیرمستقیم یا رویکرد تلویحی و ضمنی و رویکرد تربیت منش دانست.

کلیدواژه‌ها