تبیین شاخصه های معلم تراز اسلامی در نظام آموزشی با تاکید بر خطبه 87 نهج البلاغه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه فرهنگیان

10.48310/riet.2025.18982.1422

چکیده

معلم در نظام آموزشی دارای نقشی بنیادین در شکل‌دهی شخصیت و آینده‌ متربیان است. هدف پژوهش، استخراج شاخصه‌ها ی معلم تراز انقلاب اسلامی در نظام آموزشی مبتنی بر خطبه۸۷ نهج‌البلاغه و تبیین مسئولیت‌های آن است.مسأله اصلی پژوهش آن است که معلم تراز اسلامی در نظام آموزشی با توجه به خطبه 87 نهج البلاغه دارای چه مؤلفه‌ها و شاخصه هایی می باشد. روش‌شناسی پژوهش مبتنی بر رویکرد کیفی است. یافته‌های مهم پژوهش منجر به استخراج چهار محور کلیدی گردید: الف)ویژگی‌های فردی و اخلاقی: خودشناسی و تقوا از طریق شناخت نیازهای درونی، اخلاص عملی و پویایی در انجام اعمال نیک به صورت روحیه خیرخواهی. ب)مسئولیت‌های اجتماعی: هدایتگریِ تقوامحور، التزام به عدالت و همسویی گفتار و کردار از طریق صداقت معلم در رفتار و گفتار. ج)مهارت‌های حرفه‌ای: توانایی حل مسأله، یادگیری مستمر و الهام‌بخشی توسط یادگیری مداوم معلم و نقش او در انتقال آگاهانه دانش. د)بنیان‌های معنوی: رهبری مبتنی بر قرآن و معارف الهی، معادباوری و هدفمندی به صورت آماده‌سازی در تحولات اجتماعی و فرهنگی. در نهایت در مسأله آموزش، معلم تراز با رویکرد همه‌جانبه‌نگری، ضمن پرهیز از اکتفا به انتقال دانش، با توجه همزمان به ابعاد علمی، اخلاقی، اجتماعی و معنوی، آمادگی متربیان برای زیست فردی- اجتماعی را فراهم می‌کند.

کلیدواژه‌ها