معلم در نظام آموزشی دارای نقشی بنیادین در شکلدهی شخصیت و آینده متربیان است. هدف پژوهش، استخراج شاخصهها ی معلم تراز انقلاب اسلامی در نظام آموزشی مبتنی بر خطبه۸۷ نهجالبلاغه و تبیین مسئولیتهای آن است.مسأله اصلی پژوهش آن است که معلم تراز اسلامی در نظام آموزشی با توجه به خطبه 87 نهج البلاغه دارای چه مؤلفهها و شاخصه هایی می باشد. روششناسی پژوهش مبتنی بر رویکرد کیفی است. یافتههای مهم پژوهش منجر به استخراج چهار محور کلیدی گردید: الف)ویژگیهای فردی و اخلاقی: خودشناسی و تقوا از طریق شناخت نیازهای درونی، اخلاص عملی و پویایی در انجام اعمال نیک به صورت روحیه خیرخواهی. ب)مسئولیتهای اجتماعی: هدایتگریِ تقوامحور، التزام به عدالت و همسویی گفتار و کردار از طریق صداقت معلم در رفتار و گفتار. ج)مهارتهای حرفهای: توانایی حل مسأله، یادگیری مستمر و الهامبخشی توسط یادگیری مداوم معلم و نقش او در انتقال آگاهانه دانش. د)بنیانهای معنوی: رهبری مبتنی بر قرآن و معارف الهی، معادباوری و هدفمندی به صورت آمادهسازی در تحولات اجتماعی و فرهنگی. در نهایت در مسأله آموزش، معلم تراز با رویکرد همهجانبهنگری، ضمن پرهیز از اکتفا به انتقال دانش، با توجه همزمان به ابعاد علمی، اخلاقی، اجتماعی و معنوی، آمادگی متربیان برای زیست فردی- اجتماعی را فراهم میکند.
فتاحی اردکانی, محسن , فاضلی, امیرحسین و میرشمسی, سیّد محمّد طاها . (1404). تبیین شاخصه های معلم تراز اسلامی در نظام آموزشی با تاکید بر خطبه 87 نهج البلاغه. پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی, (), -. doi: 10.48310/riet.2025.18982.1422
MLA
فتاحی اردکانی, محسن , , فاضلی, امیرحسین , و میرشمسی, سیّد محمّد طاها . "تبیین شاخصه های معلم تراز اسلامی در نظام آموزشی با تاکید بر خطبه 87 نهج البلاغه", پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی, , , 1404, -. doi: 10.48310/riet.2025.18982.1422
HARVARD
فتاحی اردکانی, محسن, فاضلی, امیرحسین, میرشمسی, سیّد محمّد طاها. (1404). 'تبیین شاخصه های معلم تراز اسلامی در نظام آموزشی با تاکید بر خطبه 87 نهج البلاغه', پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی, (), pp. -. doi: 10.48310/riet.2025.18982.1422
CHICAGO
محسن فتاحی اردکانی , امیرحسین فاضلی و سیّد محمّد طاها میرشمسی, "تبیین شاخصه های معلم تراز اسلامی در نظام آموزشی با تاکید بر خطبه 87 نهج البلاغه," پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی, (1404): -, doi: 10.48310/riet.2025.18982.1422
VANCOUVER
فتاحی اردکانی, محسن, فاضلی, امیرحسین, میرشمسی, سیّد محمّد طاها. تبیین شاخصه های معلم تراز اسلامی در نظام آموزشی با تاکید بر خطبه 87 نهج البلاغه. پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی, 1404; (): -. doi: 10.48310/riet.2025.18982.1422