ارزیابی انگاره‌ها در باب معلمی و ارائه الگوی مطلوب (معلم رابع)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

فلسفه تعلیم و تربیت. فلسفه غرب. فلسفه تکنولوژی

10.48310/riet.2025.19971.1469

چکیده

ارزیابی انگاره‌ها در باب معلمی و ارائه الگوی مطلوب (معلم رابع)
هدف این پژوهش ارزیابی انگاره‌ها در باب معلمی، واکاوی الگوی چندوجهی به عنوان راهکاری در مقابل مشکلات تک انگاره‌گرایی و معرفی شاخصه‌های مطلوب‌تری است که تحت عنوان معلم رابع معرفی شده است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی-انتقادی است. یافته‌های پژوهش حاکیست تک انگاره‌های معلمی، ایده معلم در سند تحول را رقم نمی‌زنند و اساسا انگاره‌گرایی در باب معلمی معضلاتی از جمله مصداق‌یابی دارد. الگوی معلم رابع با شاخصه‌هایی چون سازوار بودن و هم‌افزایی شبکه‌ای در ساخت هویت معلمی، همراهی علم، انگیزه و عمل و شناخت مرزها و تعامل علوم بصورت تؤامان، الگوی نسبتا کاملی از معلمی است که می‌تواند در تحقق اهداف نظام تربیت معلم، مؤثر باشد. ترسیمی که از معلم رابع در این پژوهش صورت گرفته است، تجلی دهنده دو عنصر بنیادی «یقین و پویایی» است که از قرآن (به عنوان بنیاد تربیت دینی)، استنباط شده و دلالت بر روح توحیدیِ تربیت اسلامی دارد.

واژگان کلیدی: انگاره‌های معلمی، الگوی چند وجهی، معلم رابع

کلیدواژه‌ها