مؤلفه های اخلاق حرفه ای اساتید دانشگاه فرهنگیان: رویکرد تحلیل مضمون

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران صندوق پستی 888-56441

2 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران

3 گروه آموزش فلسفه و منطق، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 56441 -888تهران، ایران

10.48310/riet.2025.18634.1381

چکیده

اساتید دانشگاه فرهنگیان نقش مهمی در پیشبرد اهداف نظام آموزش عالی و آموزش و پرورش دارند از این رو شناسایی مؤلفه‌های اخلاقی اساتید این دانشگاه اهمیت فراوانی در نظام آموزشی دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای اساتید دانشگاه فرهنگیان است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش تحلیل مضمون انجام گرفته است. جامعه‌ی آماری شامل کلیه اساتید دانشگاه فرهنگیان و دانشجومعلمان پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان خراسان رضوی هستند که از طریق نمونه‌گیری هدفمند از نوع ملاک ‌محور انتخاب شدند. داده‌ها از طریق مصاحبه‌ی نیمه‌ساختار‌یافته با دوازده نفر از اساتید دانشگاه فرهنگیان، هشت نفر از دانشجو معلمان جمع آوری شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. برای تأمین روایی و پایایی از معیارهای لینکن و کوبا استفاده شد. تمام ملاحظات اخلاقی در فرآیند انجام مصاحبه و تحلیل داده‌ها انجام گرفته است. نتایج پژوهش نشان‌دهنده‌ی چهار مقوله منتخب است مؤلفه‌های اخلاقی اساتید در بُعد فردی، مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای اساتید در بُعد سازمانی، مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای اساتید در بُعد اجتماعی – سیاسی و مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای اساتید در بُعد فرآیند یاددهی-یادگیری مورد سازماندهی قرار گرفت.

کلیدواژه‌ها