A Statistical Analysis of the Role of Class Timing in the Effectiveness and Impact of Islamic Studies Courses from the Perspective of Students: A Case Study of Khatam al-Anbiya’ (PBH) University of Technology, Behbahan

Document Type : Original Article

Authors

1 Associate Professor, Department of Islamic Studies, Faculty of Basic Sciences, Khatam Al-Anbia University of Technology, Behbahan, Iran

2 Assistant Professor, Department of Mathematics and Statistics, Faculty of Energy and Data, Khatam Al-Anbia University of Technology, Behbahan, Iran.

10.48310/riet.2025.19829.1468

Abstract

The purpose of this study is to statistically examine the appropriateness or inappropriateness of different daily class hours for holding Islamic studies courses from
the perspective of students at Khatam al-Anbiya’ (peace be upon him) University of Technology in Behbahan. The main research question is: from the viewpoint of students, which hours of the day are the most suitable and the least suitable for holding Islamic studies classes during an academic day? In other words, the research problem is to determine the degree of appropriateness (best and least suitable) of class hours in order to reduce barriers to the effectiveness and influence of these courses for students. The research method was field-based and questionnaire-driven. The validity of the questionnaire was confirmed using content validity, and its reliability was verified with a Cronbach’s alpha coefficient of 0.82. Qualitative data were analyzed through thematic coding, thematic analysis, and frequency distribution diagrams. The results indicate that the most suitable class times according to students were, in order, 10–12 (by a significant margin over other hours), followed by 16–18 and 14–16. The least suitable times, based on inefficiency, were 18–20 and 8–10. The appropriateness and effectiveness of the latter two time slots were strikingly low, such that holding classes at these times not only lacked the necessary effectiveness but even generated certain negative feelings among students.

Keywords


قرآن کریم.
ابراهیم کافوری، کیمیا؛ ملکی، حسن؛ خسروی بابادی، علی اکبر (1394). بررسی نقش عناصر برنامه درسی کالین در افت تحصیلی درس ریاضی سال اول دوره متوسطه از دیدگاه شرکای برنامه درسی. پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، شماره 44.
امینی، محمد؛ صمدیان، زهره؛ رحیمی، حمید (1392). بررسی دیدگاه دانشجویان درباره موانع اثربخشی دروس معارف اسلامی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی. اندازه‌گیری تربیتی، شماره 13.
بلوسی، عفت (1385). بررسی اجمالی عنصر زمان و نقش آن در آموزش. تهران: کمیسیون برنامه درسی و تربیتی آموزش و پرورش.
حلیمی جلودار، حبیب‌الله (1394). جستاری در میزان گرایش دانشجویان به دروس معارف اسلامی و عوامل مؤثر بر آن (نمونه موردی: دانشجویان دانشگاه مازندران). مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، 19(3).
رهنما، شهرام؛ شرفی، مرضیه؛ حسنوند، شهرام؛ ملکی، مجید (1402). بررسی تأثیر محیط آموزشی دروس معارف اسلامی بر تقویت سرمایۀ اجتماعی دانشجویان. مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، شماره 97.
طباطبایى، سید محمدحسین‏ (1390). المیزان فی تفسیر القرآن‏. بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات، چاپ دوم، ج2.
طبرى، محمدبن جریر (1412ق). جامع البیان فى تفسیر القرآن (تفسیر الطبرى). بیروت: دار المعرفة، ج29.
عزیزپور، ناهید؛ امینی، سیروان؛ محمدمرادی، چنور (1402). بررسی تأثیر مدیریت زمان بر یادگیری دانش‌آموزان در کلاس درس. در: استرالیا، ملبورن: هفتمین کنفرانس بین‌المللی علوم انسانی، حقوق، مطالعات اجتماعی و روانشناسی.
غلامی گنجوی، عبدالله؛ شمسایی، مریم (1398). شناخت آسیب‌ها و راهکارهای کارآمدی دروس معارف اسلامی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز. مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، شماره 80.
مرادی دولیسکانی، مرتضی؛ سعیدی رضوانی، محمود؛ کرمی، مرتضی؛ امین خندقی، مقصود (1395). شناسایی استانداردها و مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای تدریس استادان دروس معارف اسلامی. فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 6(21).
مولوی، جلال‌الدین‌محمدبن‌محمد (1397). مثنوی معنوی. تهران: کومه، چاپ پنجم.
یوسف‌زاده چوسری، محمدرضا؛ رستمی، مصطفی (1401). بررسی وضعیت موجود ماهیت عناصر ده‌گانه برنامه درسی دروس معارف اسلامی. مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، شماره 93.
Kayode, G.M. & Ayodele, J.B. (2015). Impacts of teachers’ time management on secondary school; students’ academic performance in Ekiti State, Nigeria. International Journal of Secondary, Education, 3(1), p.1-7.