«بررسی و تحلیل آماری «نقش عنصر زمان کلاس درس در میزان کارآمدی و تأثیرگذاری دروس معارف اسلامی از دیدگاه دانشجویان؛ مطالعه موردی دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء(ص) بهبهان»

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 خوزستان، بهبهان، دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء(ص) بهبهان

2 عضو هیأت علمی گروه آمار و ریاضی دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء(ص) بهبهان

10.48310/riet.2025.19829.1468

چکیده

موضوع این جستار، بررسی آماری میزان مناسبت و عدم مناسبت ساعات آموزشی مختلف روزانه برای برگزاری کلاس های دروس معارف اسلامی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء(ص) بهبهان می باشد. هدف؛ روشن شدن میزان مناسبت(بهترین و نامناسب ترین) ساعات برگزاری دروس معارف اسلامی برای کم تر کردن موانع رونق و تأثیرگذاری این دروس برای دانشجویان می باشد. روش تحقیق؛ میدانی و پرسش نامه محور بوده است. روایی پرسشنامه با استفاده از روایی محتوایی و پایایی با آلفای کرونباخ ۰.۸۲ تأیید شد. داده های کیفی با کدگذاری موضوعی، تحلیل تماتیک و ترسیم نمودارهای فراوانی بررسی شدند. نتایج حاصله گویای آنست که بیشترین مناسبت زمانی از نظر دانشجویان به ترتیب از ساعات 12- 10 -با فاصله زیاد از سایر ساعات- و بعد از آن ساعات 18-16 و 16-14 بوده و نامناسب ترین ساعات به ترتیب میزان ناکارآمدی ساعات 20-18 و 10-8 می باشد. نتایج پژوهش گویای آنست که مناسبت و میزان کارآمدی دو بازه اخیر بسیار پایین است به گونه ای که بسا تشکیل کلاس در این ساعات فاقد تأثیرگذاری لازم و حتی باعث ایجاد برخی احساسات منفی در دانشجویان نیز شود.

کلیدواژه‌ها