مهارت‌های شاگردپروری در داستان سلیمان و ملکه سبا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش الهیات، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

2 دانش آموخته سطح 3 رشته تفسیر و علوم قرآن، جامعه الزهراء، قم، ایران.

10.48310/riet.2025.18813.1394

چکیده

سلیمان نبی و ملکه سبا در قرآن کریم به عنوان دو شخصیت دانا توصیف شده‌اند، که جایگاه تاثیرگذاری در جامعه داشته و نفوذ زیادی بر زیردستان خود داشته‌اند. تعامل نیکوی این دو پادشاه با زیردستان و چگونگی رفتار و گفتار آن دو با اطرافیان می‌تواند الگوی مناسبی برای آموزگاران در آموزش و پرورش و استادان در آموزش عالی باشد تا در جهت ارائه یک تدریس مؤثر از آن بهره ببرند و در پرورش شاگردان کامیاب شوند. در این پژوهش، داستان قرآنی سلیمان نبی و ملکه سبا به روش توصیفی-تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته و نکات تربیتی آن پیرامون شاگردپروری استخراج شده است. بر پایه یافته‌های این پژوهش، شاگردپروری در روش ملکه سبا بر پایه عناصری همچون ادب، مشورت، اقتدار و پرهیز از شتاب‌زدگی بوده است. چنانکه شاگردپروری در شیوه سلیمان نبی مبتنی بر مؤلفه‌هایی همچون تفقّد از احوال فراگیران، داوری عادلانه، آزادی بیان، تحقیق به جای زودباوری، استفاده از نوشتن در پرورش شاگردان، غلبه انگیزه‌های معنوی، تنوع در روش آموزش، مشارکت فراگیران در امرآموزش، شکرگزاری مواهب الهی، ایجاد فضای تاثیرگذار برای فراگیران، رویارویی چهره به چهره و سنجش به مثابه یادگیری بوده است.

کلیدواژه‌ها