شناسایی ابعادِ ویژگی‌های معلم در مدیریت کلاس درس بر مبنای آیات مرتبط با مدیریت پیامبراسلام در قرآن و ارائه مدل پیشنهادی برای دانشجومعلمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ،دانشگاه علامه طباطبایی(ره)، تهران.

2 استاد، تمام رشته فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی(ره)، تهران.

3 استاد،مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی(ره)، تهران.

4 گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان،تهران،ایران.

10.48310/riet.2025.19490.1438

چکیده

هدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر، شناسایی ابعادِ ویژگی‌های معلم در مدیریت کلاس درس بر مبنای آیات مرتبط با مدیریت پیامبراسلام در قرآن و ارائه مدل پیشنهادی برای دانشجومعلمان، می‌باشد.
روش‌شناسی پژوهش: در این پژوهش که از نوع تحقیقات کیفی است، از تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی استفاده شده است. میدان پژوهش شامل تمامی ۶۲۳۶ آیه قرآن کریم بوده و نمونه پژوهش، آیاتی که به طور مستقیم به گفتگوی خداوند با حضرت محمد (ص) به عنوان مدیر و رهبر جامعه اسلامی می‌پردازد، به صورت نمونه‌گیری هدفمند، انتخاب شده‌است. در مرحله بعد، با مطالعه مجدد و مکرر آیات انتخابی و بررسی تفسیر نور(بخش پیام آیات)، آیاتی که به موضوع مدیریت و به ویژه مدیریت کلاس درس مرتبط بودند، گزینش شدند.
یافته‌های مهم پژوهش: ابعاد شناسایی‌شده شامل: بعد فردی، بعداجتماعی و بعد مدیریتی می‌باشد.
نتایج تحقیق: نتایج این تحقیق نشان می‌دهند که بهره‌گیری از اصول قرآنی در مدیریت کلاس می‌تواند علاوه بر بهبود کیفیت یادگیری، زمینه‌ساز تربیت نسلی با درک صحیح از ارزش‌های اسلامی باشد. همچنین این پژوهش می‌تواند به‌عنوان الگویی بومی و کاربردی برای معلمان و سیاست‌گذاران آموزشی در جهت ارتقای نظام تعلیم و تربیت مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها