فراترکیب مؤلفه‌های مدیریت اثربخش در تقویت سبک زندگی اسلامی دانش‌آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی ، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران

2 دانشیار، گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران

3 دانشیار ، گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران

10.48310/riet.2025.18683.1384

چکیده

پژوهش حاضر یک پژوهش کاربردی-توسعه‌ای است که درصدد بررسی نقش مدیریت اثربخش در تقویت سبک زندگی اسلامی در دانش‌آموزان متوسطه دوم با رویکرد فراترکیب است. بدین منظور در بخش کیفی پس از جستجو در پایگاه‌های اطلاعاتی، در بازه زمانی سال 1390 تا 1403 شمسی و 2010 تا 2025 میلادی، تعداد 43 مقاله در زمینه مدیریت اثربخش و تقویت سبک زندگی اسلامی، ارزیابی و در نهایت 30 مقاله به روش هدفمند انتخاب و تحلیل شدند. جامعه مشارکت‌کنندگان جهت اولویت‌بندی مولفه‌ها شامل مدیران مدارس دوره متوسطه است که به روش هدفمند 12 نفر در این مطالعه مشارکت کردند. برای گردآوری داده‌ها از مطالعات داخلی و خارجی و پرسشنامه استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که اصول و مبانی لیبرالیسم می‌توانند تأثیراتی بر رویکردهای فردی دانش‌آموزان داشته باشند. با این حال، در چارچوب اسلامی، مدیریت اثربخش باید به گونه‌ای طراحی شود که توازنی مطلوب بین آزادی‌های فردی و اصول دینی ایجاد کند. به‌ویژه، روش‌ها و اهداف آموزشی به‌ویژه در زمینه ارزشیابی آموزشی، زمانی که با توجه به ارزش‌های اسلامی تنظیم شوند، می‌توانند نقش اساسی در هدایت دانش‌آموزان به سمت یادگیری اخلاقی و ارتقاء تعامل اجتماعی بر پایه ارزش‌های اسلامی ایفا کنند. علاوه بر این، استفاده از روش‌های آموزشی نوین و توجه به عوامل اجتماعی-فرهنگی، محیطی آموزشی را فراهم می‌آورد که در آن دانش‌آموزان می‌توانند به‌طور مؤثر فناوری‌های روز را با آموزه‌های اسلامی ترکیب کنند. در نهایت، بهره‌گیری از اعتقادات مذهبی و سبک زندگی ایرانی-اسلامی، در کنار مدیریت اثربخش، می‌تواند دانش‌آموزان را به تحقق آرمان‌های اخلاقی و دینی سوق دهد.

کلیدواژه‌ها