A Paradigmatic Model for the Expansion of Riḍawī Literature for Children and Adolescents in Textbooks and Schools

Document Type : Original Article

Author

Department of Education, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran.

10.48310/riet.2025.18178.1337

Abstract

Riḍawī literature for children and adolescents, as a branch of literary studies, plays a pivotal role in the education and socialization of the youth. However, it appears to be underrepresented in textbooks and school curricula. Understanding the conditions, causes, and influencing factors for its expansion can facilitate the attainment of various educational dimensions and the ideal of perfection in this process. Accordingly, the present study aims to propose a paradigmatic model for the proliferation of Riḍawī literature for children and adolescents within textbooks and educational institutions. The research adopts a qualitative methodology grounded in the grounded theory approach. Data were collected through theoretical and purposive sampling via in-depth semi-structured interviews with university professors and teachers in Kermanshah Province. The data were then conceptualized and analyzed through three coding processes: open, axial, and selective coding. The research findings encompass 285 initial concepts, 104 sub-themes, and 17 main themes, culminating in the core category of "expansion of Riḍawī literature for children and adolescents in textbooks and schools." The resulting paradigmatic model delineates the necessary conditions, causes, factors, and imperatives. To achieve the desired outcomes, it is imperative to accord greater attention to the influencing components by adopting appropriate measures and strategies to enhance this process.

Keywords


استراوس، آنسلم؛ کوربین، جولیت (1401). مبانی پژوهش کیفی فنون و مراحل تولید نظریه زمینه‌‌ای. ترجمه ابراهیم افشار. تهران: نشر نی، چاپ دهم.
بیگدلی‌‌مشهدی، جمشید؛ پدرام، حامد (1382). استفاده از ادبیات (شعر) در حفظ و ارتقای بهداشت وسلامت روان. در: مجموعه مقالات نهمین همایش ملی تازه‌‌های پزشکی و پیراپزشکی. اصفهان: دانشگاه علو صم پزشکی اصفهان.
تنهائی، لیلا؛ گودرزی، اکرم؛ وجدانی، فاطمه (1402). چالش‎ها و موانع ‌کارکردهای فرهنگی- تربیتی مدارس براساس تجارب زیستۀ مدیران مدارس در چهار دهۀ بعد از انقلاب اسلامی ایران. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، 11(20)، ص65-97.                                                https://doi.org/10.30497/esi.2023.243811.1590
حکم‌‌آبادی، محمود؛ دربندی، شهرزاد (1392). تحلیل ریخت‌شناسانه داستان‌های رضوی (در ادبیات کودک و نوجوان). در: همایش پژوهش‌‌های زبان و ادبیات فارسی.
درودی، هما؛ رمضانی، نادیا (1394). بررسی نقش تلویزیون در تحکیم ارزش‌‌های ادبیات کودکان و نوجوانان. مطالعات رسانه‌‌ای، 10(29)، ص54-38.
رجبی، سوران (1391). بررسی ارتباط علاقه به ادبیات کودکان و نوجوانان با رشد اجتماعی دانش‌‌آموزان. روانشناسی مدرسه، 1(3)، ص48-27.
زرین‌‌کوب، عبدالحسین (1374). آشنایی با نقد ادبی. تهران: سخن.
سید قطبی، سیدمهدی (1390). نقش و جایگاه کتاب‌های درسی و غیردرسی و کتابخانه‌های آموزشگاهی در نظام آموزشی ایران و جهان: مروری بر متون. نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه‌‌ها، موزه‌‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، 3(10)، ص18-1.
شریفی، محمد (1394). فرهنگ ادبیات فارسی معاصر. ویراستار محمدرضا جعفری. تهران: فرهنگ نشر نو.
شیخ، رضا؛ عباسی‌‌طلایی، علی؛ عباسی، محمد (1393). طراحی چهارچوبی نظام‌مند جهت تدوین کتاب‌های درسی با رویکرد تکنیک طراحی مبتنی بر بدیهیات مطالعه موردی: چند کتاب مدیریت عملیات، رشته ام.بی.ای. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 18(33)، ص88-68.
صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران (1384). ادبیات کودک و نوجوان. تهران: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران.
عباسی دره بیدی، احمد؛ زارعی، طیبه (1403 ب). غَنای معرفی سیره و سیمای امام رضا(ع) در ادبیات کودک و نوجوان از نگاه متخصصان ادبیات و کودک شهر قم با استفاده از روش داده‌بنیاد. فرهنگ رضوی، 12(48)، ص33-59.
https://doi.org/10.22034/farzv.2023.402074.1883
عباسی دره‌بیدی، احمد؛ زارعی، طیبه (1403). واکاوی عوامل مؤثر بر ترویج نماز در دانش‌آموزان مقطع متوسطۀ اول از دیدگاه مربیان پرورشی. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، 12(26)، ص123-142.
https://doi.org/10.30497/esi.2024.245844.1745
فتوحی، محمود (1380). تعریف ادبیات. زبان و ادبیات فارسی، شماره 23، ص196-171.
فروزنده، مسعود؛ توفیقی، مظاهر (1403). تحلیل ساختاری و محتوایی داستان‌های جشنواره ادبیات کودک و نوجوان رضوی (1385-1395). فرهنگ رضوی، 12(46)، ص42-7. https://doi.org/10.22034/farzv.2023.378248.1836
کوتی، ابتسام؛ هاشمی، سیدجلال؛ ولوی، پروانه (1400). تحلیل محتوای کتاب‌‌های درسی نظام آموزش و پرورش ایران براساس میزان توجه به مؤلفه‌‌های شایستگی فرهنگی. فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 11(3)، ص434-407.
مشایخ، فریده (1393). دیدگاه‌های نو در برنامه‌ریزی آموزشی. تهران: سمت، چاپ چهاردهم.
Ali, S. & Frederickson, N. (2008). Investigating the evidence base of social stories. Educational Psychology in Practice, 22(4), p. 355-77.
Anderman, L.H. & Kaplan, A. (2008). The role of interpersonal relationships in student motivation: Introduction to the special issue. Journal of Experimental Education, 76(2), p. 115-119.
Bayraktar, A. (2021). Value of Children’s Literature and Students’ Opinions Regarding Their Favorite Books, international. Journal of Progressive Education, vol.17, p. 357-341.
Beach, J.D. (2015). Do children read the children’s literature adults recommend? A comparison of adults’ and children’s annual “Best” lists in the United States. New Review of Children's Literature and Librarianship, 21(1), p.17-41.
Creswell, J.W. (2005). Educational research: planning, conducting and Evaluating Quantitative and Qualitative research. (2th edition). Publication Manual of the American Psychological Association.
Harits, I.W. & Chudy, S. (2017). Engaging the narrative on children literature through the teaching extensive reading. Advances in Social Sciences Research Journal, 4(43), p. 26-33.
Ladson-Billings, G. (2008). Yes, but how do we do it? Practicing culturally relevant pedagogy. City kids, city schools: More reports from the front row.
Lance, K.C., Rodney, M.J. & Hamilton-Pennel, C. (2000). Measuring up to standards: the impact of school library programs & information literacy in Pennsylvania schools. Pennsylvania: Pennsylvania Citizens for Better Libraries. Retrieved Apr, no. 16, p. 2022.
Max, R. & Ortiz-Ospina, E. (2019). Primary and Secondary Education. Our World in Data.
McQuillan, J. (1996). SAT verbal scores and the library: predicting high school reading achievement in the United States. Indian Media Journal, 18(3), p. 65-70.
Pharr, F. (2002). Reflections of empowered library. In Institute of Museum and Library Services. The White House Conference on School Libraries.
Speziale, H.S., Streubert, H.J. & Carpenter, D.R. (2011). Qualitative research in nursing: Advancing the humanistic imperative. Lippincott Williams & Wilkins, p. 1-470.
Strauss, A.L. & Corbin, J. (2008). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for developing Grounded Theory (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
Sung, Y.J.Y. (2009). The Effect of Social Skills on Academic Achievement of Linguistically Diverse lementary Students: Concurrent and Longitudinal Analysis. Doctor of Philosophy in Educational Research and Evaluation, Blacksburg, Virginia.
Wilson, T. (2012). What can phenomenology offer the consumer? Qualitative Market Research: An International Journal, 15(3), p. 230-241.