Analysis of Theology Internship Students’ Experiences with the Process of Form (J) in Internship

Document Type : Original Article

Authors

1 Department of Islamic Studies, Farhangian University, Tehran, Iran.

2 Department of Islamic Studies, Farhangian University, Tehran, Iran

10.48310/riet.2025.16490.1326

Abstract

The Internship (3) course is one of the courses at Farhangian University, where students are required to teach through a constructivist approach and Form (J). The significance of this research lies in exploring the efficacy and applicability of this form for the Theology discipline. This study is applied in purpose and employs a qualitative approach using the Grounded Theory method. Sampling was conducted through purposive and snowball techniques. The statistical population included 27 students enrolled in the Internship (3) course at Farhangian University. Findings were categorized into 145 open codes, 38 axial codes, and 5 selective codes, addressing influencing factors, obstacles, solutions, contextual factors, and outcomes. Key interfering obstacles include: Non-universality of Form (J) for all subjects; Time constraints in class and insufficient opportunity to fully implement Form (J); Excessive content volume; Inapplicability to abstract concepts; Lack of cooperation from administrators and mentor teachers; Mentor teachers’ unfamiliarity with Form (J) and resultant complications; Students’ negative perceptions of religious teachers; Difficulty aligning content with new, active teaching methods. Outcomes encompass increased student participation, enhanced student interest, growth in student creativity, shifts in student attitudes, improved delivery of dense content, heightened precision and time management in teaching, systematization of the teaching process, reduced psychological pressure and teaching stress, transition from teacher-centered instruction, and better student interaction.

Keywords


احمدی، احمد؛ رسولی، بهنام؛ اسلام‌پناه، مریم، احمدی، فواد (1393)، تاثیر روش تدریس 5e بر یادگیری و خلاقیت دانش‌آموزان. مهندسی آموزشی، تکنولوژی و طراحی آموزشی، 3(4)، ص45-60.
افسری، علی؛ عظمی، مسعود؛ شهسواری، سارا؛ غلامی، ندا (1398). ارزیابی تأثیر الگوی طراحی آموزش بایبی بر یادگیری دانش‌آموزان در درس زبان انگلیسی. آموزش‌پژوهی، 5(19)، ص82-90.
افضل‌نیا، محمدرضا (1387). طراحی و آشنایی با مراکز و منابع یادگیری. تهران: انتشارات سمت.
ایلینگورث، رونالد (1368). کودک و مدرسه. ترجمه شکوه نوابی‌نژاد. تهران: انتشارات رشد.
باورصاد احمدپور، سارا (1402). واکاوی روش تدریس 5e در کلاس‌های ابتدایی. در: چهاردهمین کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های مدیریت و علوم انسانی در ایران.
بقایی، نازیلا (1398). بررسی الگوی تدریس سازنده‌‌‌گرایی در تدریس. تحقیقات جدید در علوم انسانی، شماره 17،
ص93-81.
رضوی، عباس (1386). مباحث نوین در فناوری آموزشی. اهواز: انتشارات دانشگاه شهید چمران.
سرفصل مصوب دروس دانشگاه فرهنگیان، سال 1399.
سرمالک، ایمان (1398). فناوری آموزشی در مدارس. نخبگان علوم و مهندسی، 4(6).
شریف‌زاده، بهار (1386). آموزش دین در فاصله از پرورش دینی. کتاب نقد، شماره 42، ص181-169.
صفرلو، مرصع؛ مرادی، حسین؛ صالحی، وحید؛ میرزایی‌فر، داوود (1399). اثربخشی الگوی طراحی آموزش 5e بر خلاقیت و مشارکت اجتماعی کودکان کم‌توان ذهنی در شبکه‌های اجتماعی مجازی. کودکان استثنایی، 20(1)، ص17-30.
عزتی فسقندیس، علی؛ اصغری، زهرا؛ مهدوی‌نیا، مهدی؛ توغدری، گلسن (1403). بررسی نقش روابط عاطفی بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان. در: همدان: چهارمین همایش بین‌المللی علوم تربیتی، مشاوره، روانشناسی و علوم اجتماعی.
فتح‌اله‌زاده، عمران؛ انصاری‌راد، پرویز (1398). بررسی اثربخشی روش تدریس 5e در حیطه شناختی یادگیری درس زیست‌شناسی. پژوهش در آموزش زیست‌شناسی، 1(1)، ص31-49.
فراستخواه، مقصود (1401). روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی با تأکید بر نظریه برپایه (گرندد تئوری). تهران، نشرآگاه.
فقیری، محمد (1398). معلم، مهارت‌‌های پایه ویژه دوره‌‌های کارورزی، کارآموزی و ضمن خدمت. تهران: دستان.
گنجعلی‌زاده، سعید (1383). چگونگی بهره‌گیری از یادگیری الکترونیک. تدبیر، شماره 125.
محبی، عظیم (1393). بررسی تأثیر سازنده‌‌گرایی توسط الگوی پنج مرحله‌ای طراحی آموزشی. پژوهش در نظام‌های آموزشی، 8(24).
محمدزاده، منیره؛ صفرنوده، مریم؛ احقر، قدسی (1401). تاثیر آموزش درس علوم تجربی پایه هفتم براساس رویکرد سازنده‌‌گرایی بر سبک‌های شناختی دانش‌آموزان. مطالعات روانشناسی تربیتی، 19(45)، ص69-86.
مدیرزاده، میرکیهان (1384). عوامل موثر بر کیفیت‌بخشی آموزش کارورزی. مددکاری اجتماعی، شماره 24.
مرادی، مسعود؛ فردانش، ‌هاشم؛ مهرمحمدی، محمود؛ موسی‌پور، نعمت‌الله (1390). مبانی و ویژگی‌های یک الگوی تدریس برای انواع دانش روش‌کاری. روان‌شناسی تربیتی، شماره 20، ص129-95.
موسوی، فرانک (1398). اثربخشی آموزش مبتنی بر الگوی تدریس پنج مرحله‌ای بایبی بر یادگیری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 10(1)، ص1-12.
نعمت‌زاده، زانیار؛ نقی‌پور اصل میاندوآب، لیلا؛ علی‌اکبری، رضا (1403). تأثیر کاهش تعداد دانش‌آموزان در هر کلاس بر بهبود کیفیت آموزش. تازه‌های روانشناختی، 2(1).
نیری، زهره؛ رشیدی، علیرضا؛ صیدی، محمدسجاد (1399). واکاوی پدیدارشناسانه تجربه زیسته شاغلان موفق از مسیر شغلی. پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، 13(2)، ص170-141.
Charmaz, K. (2006). Constructing Grounded Theory, A Practical Guide Through Qualitative Analysis. SAGE Publications, London.
Dangwal, P. & Kapur, P. (2016). Learning through teaching: peer mediated instruction in evasive education. Journal of Educational technology, no. 40, p. 5-22.
Flouri, E., Tsivrikos, D., Akhtar, R. & Midouhas, E. (2015). Neighbourhood, school and family determinants of children's aspirations in primary school. Journal of vocational behavior, 87(2),
p. 71-79.
Li, Z.K., You, L.M., Lin, H.S. & Chan, S.W. (2014). The career success scale in nursing:psychometric evidence to support the Chinese version. J Adv Nurs, 70(5), p.1194-203.
Makgato, M. (2012). Identifying constructivist methodologies and pedagogic content knowledge in the teaching and learning of technology Moses. Procedia - Social and Behavioral Sciences, no. 47,
p. 1398-1402.
Martin, R. & Shoho, D. (2012). Investigating the effect of service history and age on teachers' management style. Academy of Management, 1(30), p. 204-10.
Olsen, D. (1999). Constructivist principles of learning and teaching methods. Education, vol. 120.
Petty, N.J., Thomson, O.P. & Stew, G. (2012). Ready for a paradigm shift? Part 2: Introducing qualitative research methodologies and methods. Manual Therapy, 17(5), p. 378-384.
Prince, M.J. & Felder, R.M. (2006). Inductive teaching and learning methods: definitions, comparisons, and research bases. JEE, 95(2), p. 123-138. https://doi.org/10.1002/j.2168-9830.2006.tb00884.x
Roth, W. (1990). Collaboration and constructivism in the science classroom. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, Boston, MA.
Shulman, L.S. & Shulman, J.H. (2004). How and what teachers learn: A shifting perspective. Journal of Curriculum Studies, 36(2), p. 257-271.
Vygotsky, L.S. (1978). Mind in society. Cambridge: M.A. Harvard University Press.