گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی -888 56441 تهران، ایران
10.48310/riet.2025.16490.1326
چکیده
درسکارورزی3 یکی از دروس دانشگاه فرهنگیان است که در آن دانشجو باید از طریق روش ساختارگرا و فرمج به ارائۀ تدریس بپردازد. اهمیت و ضرورت این پژوهش چگونگی و کارآیی این فرم برای رشته الهیات است. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و با رویکرد کیفی و با استفاده از روش نظریۀ دادهبنیاد انجام شدهاست. شیوۀ نمونهگیری به صورت هدفمند و همچنین گلوله برفی است. جامعۀ آماری 27 نفر از دانشجویان درسکارورزی3 در دانشگاه فرهنگیان است. یافتههای پژوهش در قالب 145 کدگذاری باز، 38 کدگذاری محوری و 5 کدگذاری انتخابی عوامل مؤثر، موانع، راهکارها، عوامل زمینهای و پیامدها بیان شدهاست. از جمله موانع مداخله گر عبارت است از فراگیر نبودن فرمج برای همه دروس، محدودیت زمان کلاس درس و نبود فرصت کافی برای اجرای کامل مراحل فرمج، بالا بودن حجم زیاد مطالب، مناسب نبودن برای مفاهیم انتزاعی، عدم همکاری لازم مدیران و معلمان راهنما و آشنا نبودن معلم راهنما با فرمج و ایجاد مشکلات، ذهنیت منفی دانشآموزان در مورد معلم دینی، سختی انطباق مطالب با روشهای جدید و فعال تدریس و پیامدها عبارت است از افزایش مشارکت دانشجویان، ایجاد علاقهمندی دانشآموزان، رشد خلاقیت دانشآموزان و تغییر نگرش دانشآموزان، تسهیل انتقال مطالب زیاد و سنگین به دانشآموزان، افزایش دقت و زمانبندی درتدریس، نظاممند شدن فرایند تدریس، کمشدن فشار روانی و استرس تدریس، نجات از متکلم وحده بودن معلم و تعامل بهتر دانشآموزان.
رحیمی, فهمیه و نساج, مریم . (1403). واکاوی تجارب دانشجویان کارورزی رشته الهیات از فرایند فرمج کارورزی. پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی, (), -. doi: 10.48310/riet.2025.16490.1326
MLA
رحیمی, فهمیه , و نساج, مریم . "واکاوی تجارب دانشجویان کارورزی رشته الهیات از فرایند فرمج کارورزی", پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی, , , 1403, -. doi: 10.48310/riet.2025.16490.1326
HARVARD
رحیمی, فهمیه, نساج, مریم. (1403). 'واکاوی تجارب دانشجویان کارورزی رشته الهیات از فرایند فرمج کارورزی', پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی, (), pp. -. doi: 10.48310/riet.2025.16490.1326
CHICAGO
فهمیه رحیمی و مریم نساج, "واکاوی تجارب دانشجویان کارورزی رشته الهیات از فرایند فرمج کارورزی," پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی, (1403): -, doi: 10.48310/riet.2025.16490.1326
VANCOUVER
رحیمی, فهمیه, نساج, مریم. واکاوی تجارب دانشجویان کارورزی رشته الهیات از فرایند فرمج کارورزی. پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی, 1403; (): -. doi: 10.48310/riet.2025.16490.1326