1
گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665تهران، ایران
2
طلبه سطح چهار حوزه علمیه، قم،ایران
10.48310/riet.2025.18392.1359
چکیده
احادیثی با مضمون تعلیم باب هدی و معلم خیر که در روایات اسلامی وجود دارد ظرفیت بالایی جهت توشه برداری در راستای سامان بخشی به حکمرانی دانش و آموزش دارد. تحلیل و بررسی روایات تعلیم باب هدی که قرابت مضمونی فراوانی با تعلیم خیر دارند علاوه بر اثبات مطلوبیت تعلیم هدایت آمیز، مهر بطلانی بر حکمرانی سکولار در حیطه علم و تعلیم و ایده فراغت دانش از ارزش دارند. نوشتار حاضر درصدد است با روش توصیفی استنباطی به بررسی این احادیث از منظر حکمرانی دانش و آموزش بپردازد. پس از غربال حجیت محور این روایات، مطالب فراوانی در راستای تکمیل پازل حکمرانی، از ادله معتبر قابل اصطیاد است. برخی از دلالتهای استنباط شده بدین قرار است: جهت گیری کلان فضای تربیت، انگیزه بخشی جهت ورود باذلانه به عرصه تعلیم هدایت آمیز، توجه به ظرفیت ابزارهای نوین جهت نشر مضاعف دانش، بازبینی و کشف مولفه های صحیح ارزیابی معلمان، پرهیز از ذهن گرایی محض در جوامع علمی و فرهنگ سازی عمومیِ آموزشِ هادیانه از جمله توشه های احادیث معتبر باب در راستای تنظیم حکمرانی می باشد.
موسوی, سیدنقی و مزینانی, علیرضا . (1404). تحلیل احادیث تعلیم باب هُدی از منظر حکمرانی دانش و آموزش. پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی, 6(2), -. doi: 10.48310/riet.2025.18392.1359
MLA
موسوی, سیدنقی , و مزینانی, علیرضا . "تحلیل احادیث تعلیم باب هُدی از منظر حکمرانی دانش و آموزش", پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی, 6, 2, 1404, -. doi: 10.48310/riet.2025.18392.1359
HARVARD
موسوی, سیدنقی, مزینانی, علیرضا. (1404). 'تحلیل احادیث تعلیم باب هُدی از منظر حکمرانی دانش و آموزش', پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی, 6(2), pp. -. doi: 10.48310/riet.2025.18392.1359
CHICAGO
سیدنقی موسوی و علیرضا مزینانی, "تحلیل احادیث تعلیم باب هُدی از منظر حکمرانی دانش و آموزش," پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی, 6 2 (1404): -, doi: 10.48310/riet.2025.18392.1359
VANCOUVER
موسوی, سیدنقی, مزینانی, علیرضا. تحلیل احادیث تعلیم باب هُدی از منظر حکمرانی دانش و آموزش. پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی, 1404; 6(2): -. doi: 10.48310/riet.2025.18392.1359