تحلیل و تبیین شاخصه های معلمی استاد مطهری به‌عنوان الگوی معلم تراز سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه معارف و الهیات ، دانشگاه فرهنگیان اصفهان -ایران

10.48310/riet.2025.17399.1297

چکیده

استاد مرتضی مطهری یکی از مهم‌ترین شخصت های تأثیرگذار فرهنگی دوران معاصر است. در تقویم ملی، روز شهادت ایشان روز معلم نام‌گرفته است. کنکاش در ابعاد شخصیت و منش تدریس و تحقیق این استاد محقق می‌تواند ابعادی از الگوی معلم تراز نظام تعلیم و تربیت اسلامی را ترسیم کند. این پژوهش با همین هدف و به روش تحلیلی –توصیفی با تکیه‌بر یادنامه‌هایی که مجموعه‌ای از خاطرات خانواده، شاگردان و دوستان استاد است و با مراجعه به برخی آثار قلمی ایشان انجام‌شده است. توجه اصلی بر یافتن ویژگی‌های شخصیتی و حرفه‌ای تأثیرگذار در تدریس و پژوهش است. نتیجه بررسی‌ها نشان می‌دهد که ویژگی‌های اخلاقی استاد در اخلاص و تقید به شریعت به همراه نظم، صبوری، مهربانی و سعه‌صدر در کنار علم عمیق، ارائه کاربردی مطالب مطابق با نیاز مخاطب و رعایت ظرافت‌های تدریس جذاب مهم‌ترین نکات منش آموزشی استاد است و در حوزه پژوهش، پیوستگی و عمق تحقیقات به همراه حریت و آزادگی قلم وجهت داری و مسئله محوری، مهم‌ترین اصول توفیق و موفقیت پژوهشگری و رمز ماندگاری آثار استاد مطهری است.

کلیدواژه‌ها