توسعه حرفه‌ای دانشجومعلمان رشته آموزش الهیات دانشگاه فرهنگیان بر اساس برنامه درسی کارورزی از منظر آشنایی با اصول پاسخگویی به شبهات دینی دانش آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 دانشیار گروه آموزش الهیات، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

3 گروه الهیات، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

10.48310/riet.2025.17643.1303

چکیده

هدف پژوهش حاضر برنامه‌ریزی برای توسعه حرفه‌ای دانشجومعلمان آموزش الهیات از منظر آشنایی با اصول پاسخگویی به شبهات دینی دانش‌آموزان با روش توصیفی تحلیلی است. در این پژوهش نخست اصول لازم برای پاسخگویی به شبهات در برنامه درسی کارورزی مورد بررسی قرار گرفت که مهمترین آنها عبارتند از: توجه به ویژگی‌های نسلی دانشجومعلمان، توجه به تفکر انتقادی، ایجاد حس امنیت پرسشگری، شناخت واقعی مسأله، استفاده از منابع معتبر، سعه صدر و احترام، پایبندی عملی به باورها و اعتقادات، توسعه مهارت‌های ارتباطی. در بخش دوم این پژوهش راهکارهایی برای بهبود آموزش در زمینه پاسخگویی به شبهات دینی در برنامه درسی کارورزی ارائه گردید. این موارد عبارتند از: بهره‌گیری از مشاهده تاملی در کارورزی در پاسخگویی، توانمند کردن دانشجومعلمان در بهره‌گیری از سایت‌ها، ایجاد شبکه‌های همکاری بین معلمان و دانشجومعلمان برای آشنایی با شبهات روز، برگزاری مشاوره‌ها و کارگاه‌ها برای پاسخگویی به شبهات و آشنایی با اصول پاسخگویی به شبهات برای دانشجومعلمان.

کلیدواژه‌ها