تحلیل محتوای کتاب‌های درسی فارسی و نگارش فارسی دوره ابتدایی از منظر توجه به ساحت‌های شش‌گانه تربیتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

2 گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

10.22034/riet.2024.17221.1282

چکیده

مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی محتوای کتاب‌های درسی فارسی و نگارش فارسی دوره ابتدایی از منظر توجه به ساحت‌های شش‌گانه تربیتی است. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه پژوهش، شامل کتب «فارسی» و «نگارش فارسی» دوره ابتدایی در سال تحصیلی 1403-1402 بودند. داده‌های پژوهش با استفاده از شیوه تحلیلی آنتروپی شانون، تحلیل و توصیف شدند. یافته‌ها: نتایج حاکی از آن است که از بین کتاب‌های درسی فارسی شش پایه، بیشترین توجه به ابعاد و مؤلفه‌های ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش در کتاب فارسی سال پنجم با 40/19 درصد و کمترین توجه در کتاب فارسی سال دوم با 85/11 درصد می‌باشد. همچنین بر اساس نتایج به دست آمده در کتاب‌های درسی فارسی دوره ابتدایی، بیشترین توجه به بعد اعتقادی، عبادی و اخلاقی با 18/29 درصد و زیستی بدنی با 35/22 و کمترین توجه به بعد اقتصادی و حرفه‌ای با 50/8 درصد اعمال شده است. از بین کتاب‌های درسی نگارش فارسی شش پایه، بیشترین توجه به ابعاد و مؤلفه‌های ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش در کتاب نگارش فارسی سال ششم با 80/18 درصد و کمترین توجه در کتاب نگارش فارسی سال دوم با 50/15 درصد می‌باشد. همچنین بر اساس نتایج به دست آمده در کتاب‌های درسی نگارش فارسی دوره ابتدایی، بیشترین توجه به بعد اعتقادی و عبادی با 80/28 درصد و کمترین توجه به بعد اقتصادی و حرفه ای با 37/11 درصد اعمال شده است.

کلیدواژه‌ها