مقایسه «تربیت دخترانه» در کلام مقام معظم رهبری و سند تحول بنیادین آموزش ‌و پرورش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

طلبه درس خارج حوزه علمیه خراسان

10.22034/riet.2024.16601.1259

چکیده

تربیت دخترانه به معنای ترسیم مسیر تربیت ویژه‌ای برای دختران است که متناسب با نقش مادری برای آینده‌ی آنها باشد. هدف از این پژوهش مقایسه‌ی تربیت دخترانه در سند تحول آموزش و پرورش با بیانات مقام معظم رهبری است تا بتواند نقاط قوت و ضعف سند را تصویر کند. بعد از انقلاب اسلامی که توجه ویژه‌ای به امر تربیت شده است و مراکز مختلفی در جامعه متولی آن شده‌اند، اما هنوز دیده می‌شود که مدل خاصی برای تربیت دختران وجود ندارد. این مسئله در امور مختلفی مورد بررسی قرار می‌گیرد که در این پژوهش از نظر درون دینی با تکیه بر سند تحول آموزش و پرورش و فرمایشات رهبر معظم انقلاب با روش تحلیلی_توصیفی بررسی شده است. از یافته‌های این مقاله می‌توان گفت که در سند تحول، خیلی مبهم بحث تربیت دخترانه مطرح شده است. اما در کلام مقام معظم رهبری می‌توان موارد متعددی از تبیین اهمیت جایگاه مادری در جامعه را پیدا کرد، که فهم این منزلت، موجب اشتیاق دختران برای نقش‌آفرینی در عرصه‌ی مادری است که هماهنگ با فطرت دختران در آینده‌ی نزدیک خواهد بود. در کلام مقام معظم رهبری خانه ‌داری به عنوان عامل تربیت تبیین شده است. ایشان مادران را عامل بهشتی شدن فرزندان می‌دانند. علاوه بر آن، زمینه‌های تحقق شغل مادری را می‌توان به خوبی در کلام معظم ‌له به دست آورد. از شباهت‌های سند تحول و بیانات معظم‌له، متفاوت بودن نقش دختران و اهمیت مادری است. از تفاوت‌های سند تحول و فرمایشات مقام معظم رهبری، تبیین دقیق نقش مادری و زمینه‌های مادری است.

کلیدواژه‌ها