مقایسه «تربیت دخترانه» در کلام مقام معظم رهبری و سند تحول بنیادین آموزش ‌و پرورش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

سطح چهار، حوزه علمیه خراسان، مشهد، ایران.

چکیده

تربیت دخترانه به معنای ترسیم مسیر تربیت ویژه‌ای برای دختران است که متناسب با نقش مادری برای آینده‌ آنها باشد. در این راستا، هدف پژوهش حاضر مقایسه‌ تربیت دخترانه در بیانات مقام معظم رهبری و سند تحول آموزش و پرورش است تا نقاط قوت و ضعف سند مشخص شوند. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج حاکی از آن است که در سند تحول آموزش و پرورش، خیلی مبهم بحث تربیت دخترانه مطرح شده است. اما در کلام مقام معظم رهبری می‌توان موارد متعددی از تبیین اهمیت جایگاه مادری در جامعه را پیدا کرد، که فهم این منزلت، موجب اشتیاق دختران برای نقش‌آفرینی در عرصه‌ مادری بوده و هماهنگ با فطرت دختران در آینده‌ نزدیک خواهد بود. در کلام مقام معظم رهبری خانه‌داری به عنوان عامل تربیت تبیین شده است. ایشان مادران را عامل بهشتی شدن فرزندان می‌دانند. علاوه‌بر آن، زمینه‌های تحقق شغل مادری را می‌توان به خوبی در کلام ایشان به دست آورد. ازجمله‌ آنها ارزش‌گذاری ویژه به کار بانوان در منزل و افتخار نکردن به جدا کردن مادران از فرزندان می‌باشد. از شباهت‌های سند تحول و بیانات مقام معظم رهبری، متفاوت بودن نقش دختران و اهمیت مادری است. از تفاوت‌های سند تحول آموزش و پرورش و فرمایشات مقام معظم رهبری، تبیین دقیق نقش مادری و زمینه‌های مادری است.

کلیدواژه‌ها


قرآن کریم.
نهج‌البلاغة.
صحیفه سجادیه.
ابن شعبه حرّانى، حسن بن على (1381). تحف العقول. ترجمه بهراد جعفرى. تهران: دارالکتب الإسلامیة.
بحرانى، سید هاشم بن سلیمان (1378ق). الإنصاف فی النصّ على الأئمة الإثنی عشر. ترجمه سید هاشم رسولى محلاتى. تهران: بی‌نا، چاپ دوم.
بروجردى، سید حسین (1386). جامع أحادیث الشیعة. تهران: بی‌نا، ج26.
پاینده، ابوالقاسم (1382). نهج‌الفصاحة (مجموعه کلمات قصار حضرت رسول). تهران: دنیاى دانش‏، چاپ چهارم.
پورمحمدی، محبوبه (1401). فرایند تربیت دختران در جهت پذیرش نقش‌های جنسیتی در نظام تربیت مدرسه‌ای با نگاهی به آراء و اندیشه‌های آیت‌الله خامنه‌ای. پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی، شماره 8.
حرّعاملى، محمد بن حسن (1409ق). وسائل الشیعة. قم: مؤسسة آل البیت(ع)‏، ج21.
حویزى، عبدعلى بن جمعه (1415ق). تفسیر نور الثقلین. قم: اسماعیلیان، چاپ چهارم، ج5.
خامنه‌ای، سید علی (05/05/1384). بیانات در دیدار با مداحان. قابل دسترس در:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3298
خامنه‌ای، سید علی (14/10/1390). بیانات در نشست اندیشه‌های راهبردی. قابل دسترس در:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=18453
خامنه‌ای، سید علی (14/10/1401). بیانات در دیدار با بانوان. قابل دسترس در:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=51655
خامنه‌ای، سید علی (16/10/1401). بیانات در درس‌های نهج‌البلاغه. قابل دسترس در:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=51667
خامنه‌ای، سید علی (20/12/1375). بیانات در گلزار شهدای هویزه. قابل دسترس در:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=28547
خامنه‌ای، سید علی (21/04/1391). بیانات در دیدار اجلاس جهانی زنان و بیداری اسلامی. قابل دسترس در:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=20388
خامنه‌ای، سید علی (25/05/1383). بیانات در دیدار با مسئولان وزارت امور خارجه. قابل دسترس در:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=1173
خامنه‌ای، سید علی (29/12/1395). بیانات در دیدار با مداحان. قابل دسترس در:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=36053
خمینى، سید روح‏الله (1389). صحیفه امام. تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى، چاپ پنجم، ج1.
شورای عالی انقلاب فرهنگی (1390). ‌سند تحول بنیادین آموزش و پرورش.
صدوق، محمد بن على (1376). الأمالی. تهران: بی‌نا، چاپ ششم.
صدوق، محمد بن على (1413ق). من لایحضره الفقیه. قم: بی‌نا، چاپ دوم، ج2.
طباطبایى، سید محمدحسین (1390ق). المیزان فی تفسیر القرآن. بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات، چاپ دوم، ج19.
طبرسى، حسن بن فضل (1412ق). مکارم الأخلاق. قم: الشریف الرضى‏، چاپ چهارم.
طوسى، محمد بن حسن (1407ق). تهذیب الأحکام. تحقیق خرسان. تهران: دارالکتب الإسلامیه‏، چاپ چهارم، ج8.
فیض کاشانى، محمدمحسن (1406ق). الوافی. اصفهان: بی‌نا، ج23.
قمى مشهدى، محمد بن محمدرضا (1368). تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، سازمان چاپ و انتشارات، ج7.
کلینى، محمد بن یعقوب (1429ق). کافی. قم: دارالحدیث‏، ج6.
مجلسى، محمدباقر (1406ق). ملاذ الأخیار فی فهم تهذیب الأخبار. قم: کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی‏، ج9.
مطهرى، مرتضى (1384). مجموعه آثار استاد شهید مطهرى. تهران: صدرا، چاپ هفتم، ج19.
نورى، حسین (1408ق). مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل. قم: مؤسسة آل البیت(ع)، ج15.