Typology and Modeling of Material and Natural Elements in the Qur'an and Their Educational-Pedagogical Implications for Specialized Courses

Document Type : Original Article

Authors

Department of Islamic Studies, Farhangian University, Tehran, Iran

Abstract

The present study aims to identify the types of natural elements addressed in specialized courses from the perspective of the Qur'an, to derive a descriptive model for them, and to explore their related educational-pedagogical implications for specialized curricula. Given its multidimensional nature, this research employs a combination of qualitative methods for data collection, analysis, and coding. Data analysis and coding were conducted using a grounded theory strategy with MAXQDA software, encompassing open, axial, and selective coding. Additionally, an inferential approach was applied to extract educational-pedagogical implications for specialized courses. Initially, a comprehensive reading of Qur'anic verses was performed. The relevant data were then coded, categorized, and typologized. The final model was utilized to infer educational-pedagogical implications. The study's findings indicate the existence of 198 open codes related to natural elements in Qur'anic verses, categorized into four selective codes: inanimate objects (jamād), plants (nabāt), humans (insān), and animals (ḥayawān). These four categories were further divided into 13 axial codes. The analysis yielded six principles for specialized courses: Scientific epistemology through the lens of religion, Stylistics and critical analysis of specialized texts, transitioning from order to the Organizer, Certainty in Allah and His attributes, Establishing truth, and Viewing nature as a model and sign (āyah).

Keywords


آبزن، امین؛ حافظی، شهرام؛ غلامی، عبدالخالق (1401). طراحی و اعتبارسنجی الگوی مرشدیت سازمانی در سیستم آموزش عالی. انجمن علوم مدیریت ایران، 17(66)، ص95-122.
امیری، احمد (1387). پدیده‌های طبیعی در قرآن و کاربرد شناخت آن در تفسیر. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه امام صادق(ع).
حسنی، محمد؛ صادق‌زاده قمصری، علیرضا (1400). تبیین فلسفه تربیت رسمی و عمومی (تربیت مدرسه‌ای) در جمهوری اسلامی ایران. تهران: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
دوان پی، شولتز؛ سیدنی الن، شولتز (1389). نظریه‌های شخصیت. ترجمه یحیی سیدمحمدی. تهران: ویرایش.
رنجبر، عباس و همکاران (1400). واکاوی و بررسی طبیعت از دیدگاه قرآن کریم. در: مشهد: دومین کنفرانس بین‌المللی علم اطلاعات جغرافیایی، بنیادها و کاربردهای بین رشته‌ای.
طباطبایى، سید محمدحسین (1417ق). المیزان فى تفسیر القرآن. قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسین حوزه علمیه، ج20، 17.
طهرانی، بهاره و همکاران (1396). گونه‌شناسی آیات علمی قرآن و مبانی استنباط گزاره‌های علمی از آن‌ها. آموزه‌های قرآنی، شماره 26، ص105-130.
عابدی، حیدرعلی (1389). کاربرد روش تحقیق پدیده‌‌شناسی در علوم بالینی. راهبرد، 19(54)، ص254-207.
غفارنیا، فاطمه؛ بنی‌اسدی، رضا (1402). ستارگان در قرآن. در: تهران: دهمین کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های دینی، علوم اسلامی، فقه و حقوق در ایران و جهان اسلام.
قائدی، کامران؛ اسکندری بروجنی، زهرا؛ خداشناس، شعبان (1402). بررسی تطبیقی مراحل امبریوژنز تکامل جنین از دیدگاه قرآن و علم جنین‌شناسی. پژوهش‌های جانوری، 36(2)، ص62-69.
لطیفی، میثم (1397). روش‌شناسی گونه‌شناسی: رهنمونی بر نظریه‌پردازی در دانش مدیریت. مطالعات مدیریت دولتی ایران، 1(2)، ص25-52.
مجلسی، محمداسمائیل؛ زینلی‌پور، فاطمه (1400). علوم و فرآورده‌های گیاهی در قرآن. در: ساری: همایش ملی پژوهش‌های میان‌رشته‌ای قرآن و انگاره‌های علوم زیستی.
مهرابی، معصومه؛ نظربیگی، مریم؛ امرائی، ایوب (1401). بازنمایی عناصر طبیعت در قرآن کریم از دیدگاه زبانشناسی زیست‌محیطی. تحقیقات علوم و حدیث، 4(56)، ص173-197.
Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ, US: Prentice-Hall, Inc.
Corbin, J. & Strauss, A. (1990). Qrounded Theory Research: Procedures, Canons, and Evaluative Criteria Qualitative Sociology. Qualitative Sociology, 13(1), p. 3-21.
Langdridge, D. (2007). Phenomenological psychology: Theory, research and method. London: Person Education Limited.
Rahman, M.T. (2011). Integrating Lessons from The Qur’an and Hadith in Teaching Molecular Biology. Revelation and Science, 1(03). https://doi.org/10.31436/revival.v1i03.41
Sriatun, S. & Sulhadi, A. (2022). Development Tools Contains Interqration of Quran Values. Advances in Social Science,145(3). https://doi.org/10.1061/(ASCE)EI.1943-5541.0000412  
Uswatun, H., Darwyan, S. & Taufiq, M. (2022). Developing Class Instruction for Linking the Quran to Biological Science. Ishlah Jurnal Pendidikan, 14(3).