Education and Environment in Light of Theology with Emphasis on the Fundamental Transformation Document of Education

Document Type : Original Article

Authors

1 Department of Geography Education, Farhangian University, Tehran, Iran

2 Bachelor student, Department of Geography Education, Farhangian University, Tehran, Iran

Abstract

Environmental changes and human activities are directly related, and in the long term, these changes have severe consequences for human life and health. This study, using a descriptive-analytical method, examines education and the environment in light of theology with an emphasis on the Fundamental Transformation Document of Education. The Holy Qur'an and the traditions of the infallible Imams (PBUT) are replete with verses and hadiths that emphasize the importance of preserving and protecting the environment. The Fundamental Transformation Document of Education, as the roadmap for the educational system of the Islamic Republic of Iran, also emphasizes the education of a generation committed to preserving the environment. The findings of this study show that environmental theology, as an emerging discipline, seeks deep and sustainable solutions to today's environmental challenges based on religious teachings. Additionally, one of the key foundations recognized in all sections of the Fundamental Transformation Document and the National Curriculum is the recognition of the relationship between humans and nature and the environment as a foundation for striving to achieve stages of "Hayat Tayyibah" (a good life) for the educational system's audience. In this regard, the environment should be coherently and purposefully designed and integrated into the educational system through various means such as strengthening the teaching of environmental concepts in the educational system at all levels by including specialized courses tailored to students' ages, institutionalizing the culture of environmental protection in society, and supporting and empowering researchers in the field of environmental theology.

Keywords


قرآن کریم.
نهج‌البلاغه.
ابراهیمی، قوام؛ مقانکی، صغری؛ عابدین، امیر (1378). روش‌‌های آموزش مهارت‌‌های زیست‌‌محیطی؛ مطالعه موردی: آموزش کودکان. رشد مدارس، شماره 4، ص89-87
اسلامی، سید حسن (1392). اخلاق زیست‌‌محیطی: زمینه‌ها، دیدگاه‌ها و چشم‌انداز آینده. اخلاق وحیانی، 1(4).
حجتی سیاح، مریم؛ خدابخشی کولایی، آناهیتا (1395). اثربخشی آموزش گروهی محیط زیست بر نگرش و آگاهی‌افزایی زیست‌‌محیطی دانش‌آموزان دختر دبستانی شهر تهران. پرستاری کودکان، 2(3)، ص8-1.
دیو، رابینسون؛ گارات، کریس (1387). اخلاق قدم اول. ترجمه علی اکبر عبدل‌آبادی. تهران: شیرازه.
رمضانی قوام‌آبادی، محمدحسین (1391). بررسی راهبردی آموزش حفاظت از محیط زیست در ایران: ضرورت‌ها و تنگناها. راهبرد، 21(65)، ص233-257.
سروستانی، احمد؛ شاه ولی، منصور؛ محقق داماد، سید مصطفی (1386). ماهیت و دیدگاه‌های اخلاق زیست‌‌محیطی با تاکید بر دیدگاه‌های اسلامی. اخلاق در علوم و فناوری، 2(1-2).
سلیمیان‌ریزی، مینا؛ امینی، محمد؛ مدنی، سید احمد (1398). ارزیابی سواد زیست‌‌محیطی دانش‌آموزان و چالش‌های اجرایی آموزش محیط زیست در مدارس متوسطه. پژوهش‌های برنامه درسی، 9(18)، ص288-313.
سیف، علی اکبر (1396). روانشناسی پرورشی نوین روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: آگاه.
شاه ولی، منصور؛ استوار، سمانه؛ ساکتی، پرویز (1389). دانش زیست‌‌محیطی و عوامل مؤثر بر آن در بین دانش‌آموزان مدارس ابتدایی جزیره کیش. تازه‌‌های پژوهش در برنامه درسی، 1(1)، ص108-93.
شورای عالی آموزش و پرورش (1391). برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران. تهران: وزارت آموزش و پرورش.
شورای عالی انقلاب فرهنگی (1390). سند تحول بنیادین آموزش و پروروش. تهران: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی.
صالح، سید محمدحسین؛ حسنی، سید علی (1396). نقد و بررسی مدل‌های الهیات محیط زیست در مسیحیت نوین. ادیان و عرفان، 50(1)، ص127-103
عابدی سروستانی، احمد؛ شاه ولی، منصور؛ محقق داماد، سیدمصطفی (1386). ماهیت و دیدگاه‌های اخلاق زیست‌‌محیطی با تاکید بر دیدگاه اسلامی. اخلاق در علوم و فناوری، 2(2-1)، ص59-72.
عطاریه م. (1391). طبیعت و محیط زیست در دیدگاه ادیان و آیین‌ها. روزنامه اعتماد ملی، ص14.
علیزاده شوشتری، عباس؛ شبیری، سید محمد؛ جمشیدی‌راد، محمدصادق؛ محمدی، ناصر (1399). مدل ادب محیط زیست و تبیین اهداف آموزش محیط زیست، براساس دیدگاه اسلامی، مادر بودن زمین. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 4(13).
فخار نوغانی، وحیده (1398). بررسی و نقد مدل آفرینش به‌مثابه پیکر خداوند در الهیات محیط زیست. پژوهش‌های علم و دین، 10(1)، ص123-101.
فراهانی‌فرد، سعید (1385). محیط زیست: مشکلات و راه‌های برون‌رفت از منظر اسلام. اقتصاد اسلامی، 6(22)، ص122-93.
فردوسی، سیما؛ مرتضوی، شهرناز؛ رضوانی، نعیمه (1386). رابطه بین دانش زیست‌‌محیطی و رفتارهای محافظت از محیط. پژوهشنامه علوم انسانی، شماره 53، ص266-253.
فهیمی، عزیزالله؛ مشهدی، علی (1388). ارزش ذاتی و ارزش ابزاری در فلسفه محیط زیست، از رویکردهای فلسفی تا راهبردهای حقوقی. پژوهش‌های فلسفی و کلامی، شماره 41.
فهیمی، عزیزالله؛ مشهدی، علی (1394). نسبت دین و حقوق محیط زیست؛ رویکرد اسلامی. مطالعات حقوق بشر اسلامی، 4(8).
کلانتری ارسنجانی، علی‌اکبر (۱۳۸۱). فقه شیعه و حقوق حیوانات. فقه، شماره ۳۳-۳۴.
لاهیجانیان، اکرم الملوک (1390). آموزش محیط زیست. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات.
محرم‌نژاد، ناصر؛ حیدری، عمران (1385). تدوین الگوی مدیریتی توسعه پایدار آموزش محیط زیست برای نسل جوان کشور. علوم و تکنولوژی محیط زیست، شماره 28، ص77-68.
محمودی، حسین؛ ویسی، هادی (1384). ترویج و آموزش محیط زیست، رهیافتی در حفاظت اصولی از محیط زیست. علوم محیطی، 5(8)، ص57-64.
مردانی، ایوب؛ مرعشی، سید منصور؛ صفایی مقدم، مسعود؛ هاشمی، سید جلال (1395). تحلیل مبانی دینی حفاظت از محیط زیست به عنوان یک هدف تربیتی. آموزش محیط زیست و توسعه پایدار، 4(3).
مشهدی؛ علی (1389). تحول حق بر محیط زیست در محیط عمومی. رساله دکتری حقوق عمومی. تهران: دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی.
مطهری، مرتضی (۱۳۸۶). عدل الهی. تهران: انتشارات صدرا.
معلم بنهنگی، فاطمه؛ خرم‌دل، سرور؛ قلی‌‌زادگان احسان‌آباد، عاطفه (1394). بررسی دیدگاه‌های ادیان مختلف در حفاظت از محیط زیست. در: اولین همایش ملی رهیافت‌های علوم کشاورزی در پرتو قرآن.
ملانظری، مهناز (1382). حسابداری محیط زیست. پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی، 3(8).
ملکیان، اسفندیار؛ سلمانی، رسول (1392). حسابداری محیط زیست از منظر اسلام. پژوهش حسابداری، شماره 11، ص123-134.
نجارپوریان، علی (1390). محیط زیست از منظر قرآن و سنّت. بینات، 18(69).
Report of the Working Group on Environmental Education. (2007). Shaping our Schools shaping our Future, Environmental Education in Ontario schools. Environmental Education Research, 3(2),
p. 163-178.