ارائه مولفه‌های معلم تحول‌آفرین بر پایه اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش و اندیشه‌های تربیتی آیت‌الله خامنه‌ای

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر ارائه مولفه‌های معلم تحول‌آفرین بر پایه اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش و اندیشه‌های تربیتی آیت‌الله خامنه‌ای است. روش پژوهش اکتشافی و استنباطی بوده، و جامعه آماری پژوهش نیز مشتمل بر اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش و بیانات مقام معظم رهبری است. نتایج حاکی از آن است که مربی و معلم در اندیشه‌های تربیتی رهبر انقلاب و سند تحول بنیادین، رکن اصلی تحول در نظام آموزشی به‌شمار می‌آیند. همچنین تحول‌آفرینی نیازمند کسب شایستگی‌ها و صلاحیت‌های علمی، اخلاقی و عملی- مهارتی و حرفه‌ای است. تحول‌آفرینی نیازمند برخورداری معلم از شادابی و سرزندگی درونی و باطنی است که رابطه مستقیمی در آفرینش تحول دارد. در نتیجه می‌توان گفت، برای اینکه نظام آموزشی و تربیتی در جامعه اسلامی کشور ایران شاهد تحولات آموزشی و تربیتی در مقام عمل باشد، نیازمند دو امر مهم است، امر اول این است که رویکرد حاکم در آموزش، رویکرد تلفیق علم و دین در بستر هم‌آوایی آموزش و تربیت در سایه یکدیگر است. امر دوم این است که تربیت متربی به صورت تربیت تمام ساحتی در ساحت‌های شش‌گانه تربیتی باشد، تا تربیت تعالی و تکاملی فرد محقق گردد.

کلیدواژه‌ها


قرآن کریم.
آریانپور کاشانی، منوچهر (1377). فرهنگ پیشرو آریان‌پور: انگلیسی- فارسی. تهران: نشر الکترونیکی و اطلاع‌رسانی جهان رایانه امین.
آذرنوش، آذرتاش (1381). فرهنگ معاصر عربی- فارسی. تهران: نشر نی، چاپ دوم.
آقازاده، احمد (1383). مسایل آموزش و پرورش ایران. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها.
جمالو، یاسینه (1401). بررسی وضعیت کارآمدی معلمان شهر قم براساس الگوی معلم کارآمد متناظر به سند تحول بنیادین و برنامه راهبردی دانشگاه فرهنگیان. جامعه‌شناسی سیاسی ایران، 5(12)، ص642-612.
چیت ساز خویی، سولماز (1399). روشنفکران تحول‌آفرین (بررسی ویژگی‌های یک معلم خوب). تهران: مهر معلم.
خامنه‌ای، سید علی (03/05/1386). بیانات در دیدار مسئولان آموزش و پرورش سراسر کشور. قابل دسترس در:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3394
خامنه‌ای، سید علی (12/02/1385). بیانات در دیدار معلمان سراسر کشور. قابل دسترس در:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3339
خامنه‌ای، سید علی (1380). تعلیم و تربیت از دیدگاه مقام معظم رهبری. تهران: وزارت آموزش و پرروش.
خامنه‌ای، سید علی (1395). منشور معلمی. تهران: دانشگاه فرهنگیان.
خنیفر، حسین و همکاران (۱۳۹۷). مبانی تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش. تهران: نورالثقلین، ج2.
زمردیان، اصغر (1379). مدیریت تحول (استراتژی‌ها، کاربردها و الگوهای نوین). تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
شریفی دروازه، مینو (1398). واکاوی نقش نظریه انتقادی در برنامه‌ درسی و ترسیم الگویی از یک معلم تحول‌آفرین. رهبری و مدیریت آموزشی، 13(1)، ص156-141.
شورای عالی انقلاب فرهنگی (۱۳۹۰). مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران. تهران: شورای عالی انقلاب فرهنگی.
طاهری، مرتضی؛ عارفی، محبوبه؛ پرداختچی، محمدحسن؛ قهرمانی، محمد (۱۳۹۲). کاوش فرایند توسعه حرفه‌ای معلمان در مراکز تربیت معلم: نظریه داده‌بنیاد. نوآوری‌های آموزشی، ۱۲(۴۵)، ص۱۴۹-۱۷۶.
عصاره، علیرضا؛ رزی، جمال (۱۳۹۳). توسعه حرفه‌ای معلمان: استلزامات، زمینه‌ها، راهبردها و عوامل. در: مرودشت: نخستین همایش ملی علوم تربیتی و روانشناسی.
محمدپور، احمد؛ تورانی، حیدر؛ عبداللهی، بیژن (۱۴۰۰). اعتبارسنجی ارائه الگوی مفهومی تربیت دانشجو- معلم کارآفرین در دانشگاه فرهنگیان. مطالعات مدیریت و رهبری در سازمان‌های آموزشی، ۱(۱)، ص۵۶-۷۲.