Analysis of the Indicators of Achieving Educational and Pedagogical Justice from the Perspective of the Supreme Leader

Document Type : Original Article

Authors

1 Department of Islamic Education, Farhangian University, Tehran, Iran

2 Bachelor student, Department of Experimental Science Education, Farhangian University, Tehran, Iran

Abstract

One of the most significant subsets and manifestations of justice is the discussion of justice within the educational system and the distribution of educational resources and opportunities. Educational justice, according to the Constitution, is recognized as a universal right, need, and opportunity, and the Islamic Republic of Iran is obligated to provide it within the framework of the law. According to the Fundamental Transformation Document of Education, justice is realized in educational environments when learners can achieve the various objectives of different educational domains. In this context, the aim of the present study is to explore the strategies for achieving educational justice as articulated in the statements of the Supreme Leader, with a particular focus on his emphasis on justice. Furthermore, the status of educational justice indicators following the Islamic Revolution is elucidated. In this research, using the method of inductive qualitative content analysis, the overarching and foundational themes were identified, and within each overarching theme, statistical information was provided to explain the progress of the current system. Overall, the indicators of educational and pedagogical justice from the Supreme Leader's perspective encompass four overarching themes and twenty-two foundational themes. The overarching themes identified include: accessibility of educational opportunities for all, enhancement
of educational facilities, attention to talents and interests, and the elimination of gender discrimination. The most important foundational themes include: equitable distribution of educational opportunities, expansion of knowledge dissemination, improvement of school quality, fair and rational allocation of resources, strengthening of public schools, no distinction between girls and boys in education, attention to elites, and planning for diverse talents.

Keywords


قرآن کریم.
آمارفکت (1402). کمبود معلم در همه مقاطع آموزش و پرورش. قابل دسترس در:
 https://amarfact.com/analysis/lack-of-teachers
اسلامی هرندی، فاطمه؛ کریمی، فریبا؛ نادی، محمدعلی (1398). شناسایی مولفه‌های عدالت آموزشی در آموزش و پرورش ایران. پژوهش در نظام‌های آموزشی، 13(47)، ص55-75.
ایرنا (1400). تعداد مدارس و تراکم جمعیتی کلاس‌های درس. قابل دسترس در:           irna.ir/xjFZc6
پیروزراهی، زینب (1400). فقر آموزشی در ایران. تهران: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.
خامنه‌ای، سید علی (01/05/1392). بیانات در دیدار با شاعران. قابل دسترس در:
خامنه‌ای، سید علی (04/12/1377). بیانات در جلسه پرسش و پاسخ مدیران مسئول و سردبیران نشریات دانشجویی. قابل دسترس در:                                             https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=7571
خامنه‌ای، سید علی (07/05/1372). بیانات در جمع مردم هشترود. قابل دسترس در:
خامنه‌ای، سید علی (08/06/1375). بیانات در دیدار رئیس جمهور و هیأت وزیران. قابل دسترس در:
خامنه‌ای، سید علی (08/08/1384). بیانات‌ در دیدار کارگزاران نظام. قابل دسترس در:
خامنه‌ای، سید علی (09/02/1371). بیانات در دیدار جمعی از معلمان و کارگران‌. قابل دسترس در:
خامنه‌ای، سید علی (09/11/1368). بیانات در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام جمهورى اسلامى ایران. قابل دسترس در:
خامنه‌ای، سید علی (10/09/1389). بیانات در نخستین نشست اندیشه‌های راهبردی. قابل دسترس در:
خامنه‌ای، سید علی (10/11/1395). بیانات در دیدار مسئولان سازمان صداوسیما. قابل دسترس در:
خامنه‌ای، سید علی (11/06/1399). بیانات در ارتباط تصویری با رؤسا و مدیران آموزش و پرورش. قابل دسترس در:
خامنه‌ای، سید علی (12/02/1385). بیانات در دیدار معلمان سراسر کشور. قابل دسترس در:
خامنه‌ای، سید علی (12/02/1387). بیانات در دیدار معلمان استان فارس. قابل دسترس در:
خامنه‌ای، سید علی (12/02/1402). بیانات در دیدار با معلمان. قابل دسترس در:
خامنه‌ای، سید علی (1397). بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی. دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله العظمی خامنه‌ای.
خامنه‌ای، سید علی (15/11/1381). بیانات در دیدار مسئولان سازمان صداوسیما. قابل دسترس در:
خامنه‌ای، سید علی (19/02/1397). بیانات در دانشگاه فرهنگیان. قابل دسترس در:
خامنه‌ای، سید علی (19/08/1371). بیانات در دیدار مسئولان وزارت فرهنگ و آموزش عالى. قابل دسترس در:
خامنه‌ای، سید علی (19/11/1400). بیانات در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش. قابل دسترس در:                                            https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=49572
خامنه‌ای، سید علی (20/08/1385). بیانات در دیدار مردم شاهرود. قابل دسترس در:
خامنه‌ای، سید علی (25/02/1386). بیانات در دیدار دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد. قابل دسترس در:
خامنه‌ای، سید علی (25/09/1379). بیانات در خطبه‌های نماز جمعه تهران‌. قابل دسترس در:
خامنه‌ای، سید علی (27/02/1390). بیانات در دومین نشست اندیشه‌های راهبردی. قابل دسترس در:
خامنه‌ای، سید علی (28/06/1375). بیانات در جمع زنان شهر ارومیه‌. قابل دسترس در:
خامنه‌ای، سید علی (29/06/1387). خطبه‌های نماز جمعه تهران. قابل دسترس در:
خامنه‌ای، سید علی (30/01/1393). بیانات در دیدار جمعی از بانوان برگزیده کشور. قابل دسترس در:
خامنه‌ای، سید علی (30/07/1376). بیانات در دیدار جمعی از زنان. قابل دسترس در:
خامنه‌ای، سید علی (31/05/1385). ‌بیانات‌ در دیدار کارگزاران نظام و سفرای کشورهای اسلامی در سالروز عید مبعث. قابل دسترس در:                                        https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3348
خامنه‌ای، سید علی (31/06/1383). بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری. قابل دسترس در:
دانشگاه تربیت مدرس، جهش علمی ایران پس از انقلاب (19/7/1401). قابل دسترس در:
 https://stu.modares.ac.ir/news/news-list/news-content?newsview=18135
دفتر جمعیت، نیروی کار و سرشماری، مرکز آمار ایران (1398). بررسی وضعیت سواد و تحصیل جمعیت 6 ساله و بیشتر براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن 95-1365. تهران: مرکز آمار ایران، دفتر ریاست، روابط عمومی و همکاری‌های بین‌الملل.
ذوعلم، علی (1401). جهاد تبیین مقدمه‌ای برای اصلاح، تحول و مطالبه. قابل دسترس در:
 https://farsi.khamenei.ir/others-note?id=49982
رضوانی، امین؛ پریش، فریدون؛ کاظمی، شبنم (1399). شناسایی عوامل ایجاد عدالت آموزشی در محیط‌های یاددهی- یادگیری و موانع گسترش آن (ارائه یک چارچوب در آموزش و پرورش). پیشرفت‌های نوین در علوم رفتاری، 5(53)، ص25-38.
سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور (1402). سالنامه آماری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور سال 1401. تهران: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.
شمس مفرحه، سیدکاظم؛ ایروانی، شهین؛ شرفی جم، محمدرضا؛ یاری‌قلی، بهبود (١۳۹۷). تحلیل مفهوم، مبانی، اهداف و اصول عدالت تربیتی از منظر شهید مطهری. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 14(26)، ص5-28.
شورای عالی انقلاب فرهنگی (1390). سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. تهران: شورای عالی انقلاب فرهنگی.
صالحی، بهروز (1401). تبیین مولفه‌های مبارزه با فساد و برقراری عدالت با تأکید بر بیانات آیت‌الله خامنه‌ای در بیانیه گام دوم انقلاب. گفتمان سیاسی انقلاب اسلامی، 2(2)، ص68-89.
صحبتلو، علی؛ غفاری، ابوالفضل (1400). بررسی عدالت تربیتی در نظام آموزشی کشور با استفاده از نظریه عدالت راولز. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 1(25)، ص57-76.
صفارحیدری، حجت؛ حسین‌نژاد، رزا (١۳۹۳). رویکردهای عدالت آموزشی (نگاهی به جایگاه عدالت آموزشی در سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش ایران). پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت، 4(1)، ص۷٢-۴۹.
طاهری، زهره؛ بابائی‌فر، زینب (1400). عدالت آموزشی و تحقق آن در فضای مجازی. در: سمنان، سیزدهمین همایش ملی آموزش.
موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی (1400). آمار آموزش عالی ایران در یک نگاه (1399-1400). تهران: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات.
وزارت آموزش و پرورش (1390). مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران. تهران: وزارت آموزش و پرورش.
وزارت آموزش و پرورش (1400). سالنامه آماری وزارت آموزش و پرورش 1399-1400. تهران: وزارت آموزش و پرورش.
یوسفی خرایم، محمد (1397). پیشران‌های تحقق عدالت اجتماعی به عنوان یکی از محورهای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ایران. مدیریت راهبردی و آینده‌پژوهی، 1(2)، ص293-313.