Content Analysis of the Educational Thought of the Leaders of the Islamic Revolution with a Focus on "Qiyam Lillah" (Uprising for the Sake of God)

Document Type : Original Article

Authors

1 Level 3 student, Qom seminary, Iran.

2 PhD student, Higher Education Management, University of Tehran, Tehran, Iran

Abstract

The present study aims to analyze the educational thought of the leaders of the revolution, focusing on "Qiyam Lillah" (Uprising for the Sake of God). This is a qualitative study utilizing content analysis as its method. Eight main categories surrounding "Qiyam Lillah" were identified, along with their associated concepts. These categories include the concept and essence of "Qiyam Lillah" (feeling responsible, defending the truth, etc.), the importance of "Qiyam Lillah" (the only divine exhortation, the main factor, and the spirit of the Islamic Revolution’s miracle, etc.), types of "Qiyam Lillah" (individual uprising and collective uprising), goals of "Qiyam Lillah" (removing danger from the religion of God, establishing justice, annihilating disbelief, etc.), outcomes and achievements of "Qiyam Lillah" (certain victory, fearlessness, diminishing the significance of shortages, etc.), requirements of "Qiyam Lillah" (self-monitoring and self-purification, hopefulness, and perseverance, etc.), signs of "Qiyam Lillah" (readiness to sacrifice, instilling fear in the enemy’s heart, etc.), and examples of "Qiyam Lillah" (the 19th of Dey Uprising, the Islamic Revolution, etc.). Ultimately, by summarizing the obtained concepts, a conceptual definition of "Qiyam Lillah" was provided, and its application in educational goal-setting and assessment was examined. Based on the research findings, the essence and concept of "Qiyam Lillah" from the perspective of the leaders of the revolution can be defined as follows: "It is an action undertaken by individuals who, due to a sense of responsibility, rise to defend the truth, relying on divine power and confronting external and internal tyrants and demons. This act itself leads to awakening from negligence and embarking on the first step of the journey toward God."

Keywords


قرآن کریم.
اندیشکده برهان (1396). قیام لله: تبیین انقلاب اسلامی براساس دیدگاه مقام معظم رهبری، آیت‌‌الله خامنه‌ای. تهران: دیدمان.
انصافی مهربانی، سپیده؛ مدور، معصومه (1395). تبیین جایگاه تربیت در توسعه سبک زندگی اسلامی از منظر مقام معظم رهبری. در: سومین کنفرانس بین‌المللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی.
جعفری، علی (1390). قیام لله در عرصه مبارزه اجتماعی براساس نظریه فطرت در اندیشه امام خمینی. ره‌‌آورد سیاسی،
شماره 34.
حسینی، ناهید؛ شایگان، فریبا (1398). راهبرد تربیت دینی و اجتماعی نیروی انتظامی از دیدگاه مقام معظم رهبری. بصیرت و تربیت اسلامی، 16(3)، ص41-67.
خامنه‌ای، سید علی (02/07/1382). بیانات در دیدار با کارگزاران نظام. قابل دسترس در:
خامنه‌ای، سید علی (02/10/1382). بیانات در دیدار با شرکت‌کنندگان در همایش جهان اسلام، چالش‌‌ها و فرصت‌‌ها. قابل دسترس در:                                                https://farsi.khamenei.ir/print-content?id=4664
خامنه‌ای، سید علی (05/04/1368). بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم. قابل دسترس در:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2115
خامنه‌ای، سید علی (07/07/1395). بیانات در دانشگاه افسری ارتش. قابل دسترس در:
خامنه‌ای، سید علی (1380). درس خارج فقه. قابل دسترس در: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=46253
خامنه‌‌ای، سید علی (1399). طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن. تهران: صهبا.
خامنه‌ای، سید علی (14/03/1385). بیانات در سالگرد رحلت امام خمینی. قابل دسترس در:
خامنه‌ای، سید علی (14/03/1401). بیانات در سالگرد رحلت امام خمینی. قابل دسترس در:
خامنه‌ای، سید علی (14/03/1402). بیانات در سالگرد رحلت امام خمینی. قابل دسترس در:
خامنه‌ای، سید علی (18/02/1398). بیانات در دیدار طلاب حوزه‌های علمیه. قابل دسترس در:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=42475
خامنه‌ای، سید علی (18/05/1392). بیانات در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی. قابل دسترس در:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=23481
خامنه‌ای، سید علی (18/10/1382). بیانات در دیدار با مردم قم. قابل دسترس در:
خامنه‌ای، سید علی (19/03/1374). بیانات در خطبه‌‌های نماز جمعه. قابل دسترس در:
خامنه‌ای، سید علی (19/10/1375). بیانات در دیدار با مردم قم. قابل دسترس در:
خامنه‌ای، سید علی (19/11/1368). بیانات در دیدار جمعى از فرماندهان و کارکنان نیروى هوایى ارتش جمهورى اسلامى ایران در روز نیروى هوایى. قابل دسترس در:       https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2265
خامنه‌ای، سید علی (21/12/1380). گزیده‌ای از بیانات در پایان جلسه درس خارج فقه در آستانه ماه محرم. قابل دسترس در:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=46253
خامنه‌ای، سید علی (22/09/1368). بیانات در دیدار با اقشار مختلف مردم. قابل دسترس در:
خامنه‌ای، سید علی (23/01/1378). بیانات در دیدار جمعی از روحانیون. قابل دسترس در:
خامنه‌ای، سید علی (24/09/1375). بیانات در دیدار با جمعی از پاسداران. قابل دسترس در:
خامنه‌ای، سید علی (29/09/1360). بیانات در دیدار با طلاب مدرسه آیت‌الله مجتهدی. قابل دسترس در:
خمینی، سید روح الله (1389). صحیفه امام. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ج13، 10-11، 1، 4-8، 18.
خمینی، سید روح‌الله (28/05/1359). بیانات در دیدار با مردم کرمانشاه. قابل دسترس در: yun.ir/g6v1h1
سبحانی‌‌نژاد، مهدی؛ یوزباشی، علیرضا (1386). رسالت تربیت دینی- اجتماعی دانشگاه از منظر امام خمینی و مقام معظم رهبری. مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، 11(4).
فوزی، یحیی؛ کریمی بیرانوند، مسعود (1390). نقش حکومت در تربیت؛ بررسی مقایسه‌‌ای دیدگاه افلاطون و امام خمینی. اسلام و پژوهش‌‌های تربیتی، 3(1).
کوچک‌‌زاده، مهدی (1400). بررسی تئوری قیام لله (تبیین نسبت نظر و عمل در چهارچوب اسلام ناب). تهران: انتشارات سوره مهر.
مجاهد، سید زهیر؛ احمدی‌‌فر، مصطفی (1400). روش‌‌های تربیت سیاسی در نگره قرآنی و حدیثی مقام معظم رهبری. اندیشه‌‌های قرآنی، 8(16)، ص25-42.
مصطفوی، شیخ حسن (1366). التحقیق فی کلمات القرآن الکریم. تهران: مرکز نشر آثار علامه مصطفوی.
میرزایی، سیاوش؛ نوروزی، رضاعلی (1394). تحلیلی بر مؤلفه‌‌های تربیت اخلاقی از منظر مقام معظم رهبری. معرفت اخلاقی، 6(2).
ندایی، هاشم (1393). اصول تعلیم و تربیت کارکنان سپاه پاسداران براساس دیدگاه مقام معظم رهبری. پژوهش‌‌های مدیریت منابع انسانی، 6(2)، ص1-16.
نصرت‌‌پناه، سیاوش؛ ندایی، هاشم؛ امیری، میترا (1396). اصول تعلیم و تربیت از دیدگاه مقام معظم رهبری در مأموریت‌‌های تربیتی سپاه. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 25(36)، ص31-52.
وجدانی، فاطمه (1398). بررسی نسبت میان «فلسفه تعلیم و تربیت» با تمدن نوین اسلامی و تبیین فلسفه تربیتی مطلوب براساس دیدگاه مقام معظم رهبری. آینه و معرفت، 19(59)، ص129-152.
هاشمی، سید احمد؛ حسینی، سید نورالدین (1400). اصول تربیت از منظر امام خمینی و امام خامنه‌‌ای. مطالعات راهبردی علوم انسانی و اسلامی، شماره 39، ص27-44.
یوسف‌‌زاده چوسری، محمدرضا؛ افضلی، افشین؛ رضوانیان، مریم (1398). ساخت و اعتباریابی پرسشنامه تربیت فرهنگی براساس دیدگاه امام خمینی و مقام معظم رهبری. فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 9(3)، ص341-362.