بررسی میزان توجه کتاب هدیه های آسمان پایه پنجم ابتدایی به مولفه های (نماز) و (مهدویت)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران

10.22034/riet.2024.15611.1231

چکیده

هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان توجه کتاب هدیه‌های آسمان پایه پنجم ابتدایی به مولفه‌های (نماز) و (مهدویت) می‌باشد. این تحقیق یک پژوهش توصیفی است و در گروه پژوهش های کاربردی قرار دارد. با توجه به ماهیت و اهداف مورد توجه، در این تحقیق از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. در روش تحلیل محتوا سعی می شود اطلاعات کیفی به داده های کمی تبدیل و سپس تجزیه و تحلیل گردند. جامعه آماری پژوهش، کتاب هدیه های آسمان پایه پنجم ابتدایی چاپ 1402 می‌باشد. اما به دلیل بهبود اعتبار نتایج، کلیه محتوای کتاب مورد بررسی قرار گرفت و از نمونه گیری استفاده نشد و به صورت سرشماری، محتوای کتاب در دو بخش دروس و فعالیت‌ها تماما مورد مطالعه، بررسی و تحلیل قرار گرفتند. در این پژوهش، برای بررسی و تحلیل محتوای کتاب، از فهرست وارسی تحلیل محتوا، استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که از میان مولفه‌های نماز، به مولفه تشویق به نماز خواندن (87/21 %) و مولفه آداب نماز جماعت (0%) به ترتیب بیشترین و کمترین توجه شده است؛ همچنین از میان مولفه‌های مهدویت نیز به مولفه ویژگی‌های فردی حضرت (73/72 %) بیشترین توجه و به مولفه های عصر ظهور (54/4 %) و عصر بعد از ظهور (عصر حکومت) (54/4 %) کمترین میزان توجه شده است.

کلیدواژه‌ها