1
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دبیر آموزش و پرورش، بوکان، ایران
2
دانشیار گروه آموزش علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان،تهران، ایران.
10.22034/riet.2024.16062.1239
چکیده
پیشینه و اهداف: پژوهش حاضر با هدف نمود حیات طیبه در هر یک از ساحتهای ششگانه محتوای آموزشی دوره ابتدایی انجام پذیرفت. روشها: پژوهش حاضر توصیفی از نوع تحلیل محتوا کمی با به کارگیری مراحل سه گانه آنتروپی شانون بود. جامعه آماری پژوهش با نظر اساتید و متخصصان و با توجه به هدف پژوهش، محتوای برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی آموزش و پرورش ایران در سال تحصیلی 1402-1403 بود که مجموعه این محتواها 4 جلد کتاب درسی را شامل میشد که به صورت سرشماری، همه آنها به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش چک لیستی بود که بر اساس نظر 13 متخصص در هر یک از ساحتهای ششگانه تعلیم و تربیت تشکیل شد که پایایی آن با روش هولستی (89/0) و روایی آن با استفاده از نظر صاحبنظران و درگیری طولانی مدت با پژوهش احراز شد. یافتهها: نتایج حاصل از شمارش فراوانی حاکی از آن بود که از میان 1069 مورد یافت شده در ارتباط با حیات طیبه، ساحت سیاسی و اجتماعی با 378 مورد (35%) بیشترین فرآوانی و ساحت هنری و زیباشناختی با 60 مورد (06%) دارای کمترین فرآوانی در میان زیر مولفههای حیات طیبه است. نتایج تحلیل آنتروپی شانون نیز مؤید این واقعیت بود که توازن و تناسبی میان زیرمؤلفه های حیات طیبه در هر یک از ساحتهای ششگانه وجود ندارد. همچنین چند تعداد فراوانی مولفههای حیات طیبه در کتب مطالعات اجتماعی تقریباً یکسان است ولی میزان ضریب اهمیت آنان با هم برابر نیست.
عبدی, صباح, & احمدیفر, رشید. (1403). نمود حیات طیبه در هر یک از ساحتهای ششگانه. پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی, (), -. doi: 10.22034/riet.2024.16062.1239
MLA
صباح عبدی; رشید احمدیفر. "نمود حیات طیبه در هر یک از ساحتهای ششگانه". پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی, , , 1403, -. doi: 10.22034/riet.2024.16062.1239
HARVARD
عبدی, صباح, احمدیفر, رشید. (1403). 'نمود حیات طیبه در هر یک از ساحتهای ششگانه', پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی, (), pp. -. doi: 10.22034/riet.2024.16062.1239
VANCOUVER
عبدی, صباح, احمدیفر, رشید. نمود حیات طیبه در هر یک از ساحتهای ششگانه. پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی, 1403; (): -. doi: 10.22034/riet.2024.16062.1239