Teaching the Concepts of Surah al-Fil by the Exploratory Education Method of Storytelling

Document Type : Original Article

Authors

Department of Theological education, Farhangian University, Tehran, Iran

Abstract

One of the efficient and new educational methods is the explorative education method. The Noble Qur’an has paid attention to this method in its way of expression and has taught the concepts and contents to the learners or students by using words in various frameworks and types of explorative education. One of these methods is storytelling and, in this regard, the purpose of the present research is to review educational methods of teaching the concepts in Surah al-Fil by the exploratory method of storytelling. In Surah al-Fil, the important and historical account of the attack of Abraheh to Mecca has been narrated through a short story in which two hapax legomena of “Ashāb al-Fil” and ‘Abābil” have been used. This usage raises a question a question for students that why God has used these terms for the first time. Searching and attempt to explore the reason of this application leads students to the important necessity of adopting a smart strategy in facing with problems. It is a significant achievement that perhaps has not been dealt with in the previous exegeses; however, the explorative education method by raising purposive questions, can help the students to reach that.

Keywords


قرآن کریم.
آذری، علاءالدین (1350). نقش فیل در جنگ‌های ایران باستان. بررسی‌های تاریخی، شماره 31، ص127-142.
ابراهیمی، نامدار (1399). تربیت برای پرسیدن. تهران: نشر نی.
ابن اثیر، مبارک بن محمد (1367). النهایة فی غریب الحدیث و الاثر. قم: مؤسسه اسماعیلیان، ج3.
ابوهیف، عبدالله(1993). عن التقالید و التحریف فی القصه العربیه. دمشق: اتحاد الکتاب العرب.
ایرانی، ناصر (1364). داستان، تعاریف، ابزارها و عناصر. تهران: کانون فکری و پرورشی کودکان.
براهنی، رضا (1368). قصه نویسی. تهران: انتشارات البرز.
بروجردی، محمدابراهیم (1366). تفسیر جامع. تهران: انتشارات صدر، ج7 .
بقال، عبدالحسین (1370). أبابیل، شروحها، هویتها، اشتقاقها. رسالة القرآن، شماره 4، ص111-129.
بیلیس، جان (1382). استراتژی در جهان معاصر. ترجمه کابک خیبری. تهران: انتشارات تحقیقات بین‌المللی معاصر.
پروینی، خلیل (1379). تحلیل ادبی و هنری داستان قرآن کریم. تهران: فرهنگ گستر.
پورامیرزداری، فاطمه؛ بدری گرگری، رحیم؛ واحدی، شهرام (1400). تاثیر قصه‌گویی دیالکتیکی بر مهارت پرسش‌گری دانش‌آموزان ابتدایی. پژوهش‌‌های نوین روانشناختی، شماره 62، ص178-191.
پیترسن، رازمری (1381). شناخت پیاژه برای والدین، معلمان و دانشجویان. تهران: سرمدی.
حسینی، ابوالقاسم (1385). مبانی هنری قصه‌‌های قرآن کریم. قم: مرکز پژوهش‌‌های صدا و سیما.
حسینی، بی‌‌بی‌‌زینب (1393). پژوهشی درباره واژگان تک‌‌کاربرد در قرآن کریم. قم: بوستان کتاب.
حسینی، محمد (1382). ریخت‌شناسی قصه‌‌های قرآن. تهران: نشر ققنوس.
خادمی، ملوک و همکاران (1394). بررسی روش قصه‌گویی قرآن به عنوان روش فعال در آموزش اخلاق. تربیت اسلامی، شماره 20، ص55-76.
داد، سیما (1378). فرهنگ اصطلاحات ادبی. تهران: مروارید.
زبیدی، محمد (بی‌‌تا). تاج العروس من جواهر القاموس. بیروت: دارالهدایة، ج3.
شریبط، احمد (1998). تطور البنیة الفنیة فی القصة. دمشق: الجزائریة المعاصره.
شولز، رابرت (1998). عناصر القصة. دمشق: دارطلاس.
صادق، محمدعلی (1363). فی عام میلاد الرسول(ص)، الطیر الأبابیل. المساجد، 2(3-4)، ص312-313.
صالحی نجف‌آبادی، نعمت‌الله (1340). یک امتیاز روشن قرآن. درس‌هایی از مکتب اسلام، شماره 1، ص51-55.
صیاح، انطوان (2012). کیفیات التعلیم و التعلم. ریاض: دار النهضة العربیة.
طبرسی، فضل بن حسن (1372). مجمع البیان. تهران: انتشارات ناصرخسرو، ج10.
علوی، محمد (1400). برنامه‌‌ریزی منابع ‌‌انسانی از منظر قرآن ‌‌کریم. معارف‌‌ اسلامی و مدیریت، شماره 13، ص47-75.
علیزاده، مژده و همکاران (1394). روش‌‌های آموزشی از منظر قرآن کریم. معرفت، شماره 209، ص73-88.
فضلی خانی، منوچهر (1395). لذت یادگیری. تهران: وزارت آموزش و پرورش.
قرون، سید حسن (1392). الطیر الأبابیل فی کتب القدامی و المعاصرین. الازهر، شماره 10، ص932-941.
قطب، سید (1360). آفرینش هنری در قصه‌های قرآن. ترجمه محمدمهدی فولادوند. تهران: انتشارات بنیاد قرآن.
قندیل، فؤاد (2008م). فن کتابة القصة. قاهره: دار المصریة اللبنانیه.
کاظمی، عبدالحمید (بی‌‌تا). أبابیل. در: دانشنامه حج و حرمین شریفین، ج1، ص187-197.
کالینز، جان ام (1383). استراتژی بزرگ. ترجمه کوروش بایندر. تهران: انتشارات وزارت خاجه.
کریمی‌‌نیا، مرتضی (1393). تکآمد در قرآن. پژوهش‌‌های قرآن و حدیث، 47(2)، ص247-484.
لارنس، پراین (1363). تأملی دیگر در باب داستان. ترجمه محسن سلیمانی. تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
مکارم شیرازی، ناصر (1371). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب الاسلامیه، ج27.
میرصادقی، جمال (1364). قصه، داستان کوتاه، رمان. تهران: انتشارات شفا.
نجفی‌زاده، مریم (1401). تفکر خلاق و توانایی حل مسئله. دهاقان: کاشف علم.
وست ‌‌وود، پیتر (1396). روش‌‌ها و فنون تدریس. ترجمه کوروش فتحی. تهران: انتشارات علم استادان.
یوسفی تازه کندی، عباس؛ سازجینی، مرتضی؛ پهلوسای، سلیم (1397). گستره روش آموزش اکتشافی انبیاء برای انتقال مفاهیم دینی در عهدین. پژوهش‌های نوین در آموزه‌های قرآن و سنّت، شماره 2، ص107-127.