بررسی شیوه‌های آموزش دروس معارف اسلامی در دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه دانشجو معلمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی دیدگاه دانشجو معلمان در مورد شیوه‌های آموزشی دروس معارف در دانشگاه فرهنگیان است. روش پژوهش کمّی و پیمایشی بوده و جامعة آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی به تعداد 1711 نفر است، که با روش نمونه‌گیری طبقه‌بندی شدة چند مرحله‌ای و براساس جدول مورگان، 313 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه حلیمی جلودار (1394) استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد 83% دانشجو معلمان استفاده از روش‌های نوین آموزش معارف اسلامی را ضروری می‌دانند. همچنین دانشجو معلمان تمایل به تنظیم دروس معارف اسلامی و آموزش آن متناسب با رشته‌های تخصصی خود دارند. 7/27% دانشجویان، کیفیت متون آموزشی معارف اسلامی را در سطح متوسط دانسته و عملکرد استادان دروس معارف اسلامی را 46% ارزیابی کرده‌اند. دانشجو معلمان خواستار آموزشی عمیق و کاربردی در دروس معارف اسلامی هستند و برای آموزش این دروس بر عناصری مانند تجزیه و تحلیل، نقد موضوعات در جهت رشد و تعالی دانشجویان، تاکید دارند.
 

کلیدواژه‌ها


امینی، محمد؛ صمدیان، زهره؛ رحیمی، حمید (1392). بررسی دیدگاه دانشجویان درباره موانع اثربخشی دروس معارف اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی کاشان. اندازه‌گیری تربیتی، 4(13)، ص21-44.
حسینی کریمی، باقر؛ ضابط‌پور کاری، غلامرضا (1399). تاثیر آموزش دروس معارف اسلامی بر نگرش و انگیزش دینی دانشجویان. پژوهش در نگارش کتب دانشگاهی، 24(47)، ص255-280.
حلیمی جلودار، حبیب‌الله (1394). بررسی دیدگاه دانشجویان درباره شیوه آموزش دروس معارف اسلامی با تاکید بر خصایص جمعیت‌شناختی آنان (نمونه موردی: دانشجویان دانشگاه مازندران). پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، شماره 37، ص111-130.
حمیدی‌زاده، کتایون (1402). بررسی الگوهای نوین تدریس از شناخت تا کاربرد میان اساتید دانشگاه فرهنگیان. مطالعات سیاست‌گذاری تربیت معلم، 6(2)، ص56-67.
حمیدی‌زاده، کتایون؛ ابراهیمی، امیرحسین؛ چزانی شراهی، ابوالفضل (1402). جایگاه مولفه‌های دین‌پروری در کتاب‌های هدیه‌های آسمانی دوره ابتدایی. پژوهش در آموزش معارف اسلامی، 4(2)، ص53-62.
خامنه‌ای، سیدعلی (11/4/1393). بیانات در دیدار با اساتید دانشگاه‌ها. قابل دسترس در: https://khl.ink/f/26859
خمینی، سید روح‌الله (1356). صحیفه نور. تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ج 3.
داودی، محمد (1399). تبیین مبانی دین‌شناختی تربیت دینی و دلالت‌های آن. تربیت اسلامی، 15(34)، ص136-113.
دهقانی، علی‌اصغر؛ نصر اصفهانی، احمدرضا؛ مشکات، عبدالرسول (1402). بررسی ضرورت ارائه دروس معارف اسلامی در مقطع کارشناسی دانشگاه‌ها. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 59(31)، ص91-118.
ضابط‌پور کاری، غلامرضا؛ حسینی کریمی، باقر (1400). بررسی وضعیت نگرش شناختی، عاطفی و عملکردی دانشجویان به درس‌های معارف اسلامی. پژوهش در نگارش کتب دانشگاهی، 25(49)، ص214-236.
فیروزی، رضا (1394). آسیب‌شناسی دروس و جایگاه استادان معارف اسلامی با توجه به دیدگاه‌های دانشجویان علوم پزشکی ارومیه در دوره‌های دکترای حرفه‌ای. مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، 19(2)، ص152-172.
قربانی، هاشم (1401). شاخص‌های بهسازی رویکرد تربیتی در دروس معارف اسلامی. تربیت متعالی، 1(2)، ص49-69.
قربانی، هاشم؛ ابوالحسنی نیارکی، فرشته (1399). الگوی مقایسه‌ای، راهکاری کارآمد برای تدریس دروس معارف اسلامی در دانشگاه‌ها در ساخت تبیین و دفاع از آموزه‌های اسلامی. تربیت اسلامی، 1(31)، ص127-148.
قوی، نیره؛ محرمی، راحله (1402). بایسته‌های ارتقاء کیفیت آموزش دروس معارف اسلامی از دیدگاه اساتید و دانشجویان در پساکرونا. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 31(58)، ص41-65.
لیاقت‌دار، محمدجواد؛ شانظری، جعفر؛ مسلمی، معصومه (1387). ارزیابی رضایتمندی دانشجویان از دروس عمومی در شهر کرمان. انقلاب اسلامی، 7(14)، ص1-22.
یوسفی لویه، وحید (1386). تأثیر آموزش دروس معارف اسلامی بر نگرش دینی دانشجویان. تربیت اسلامی، 5(3)، ص153-184.
Ahmad, S.S. & Tengku Kasim, T.S.A. (2017). Permasalahan dan cabaran Guru Pendidikan Islam (GPI) dalam membentuk personaliti dan akhlak pelajar: Satu analisis secara kritis. In: M.N. Mohamad, M.R. Idris, F. Mat Zain, C. Khaegphong, A. Pattanapricawong & N.A.R. Nik Abdul Ghani (Eds.), Proceedings of the International Conference on Islam. Development and Social Harmony in Soutthest Asia, p. 1-15.
Bischoff, K. (2016). The Civic Effects of Schools: Theory and Empirics. Theory and Research in Education, 14(1), p. 91-106.