Requirements and Impediments to Teachers’ Invitation, Acceptance and Avoidance Strategies in the Ideas of Shahid Motahhari Based on the Qur’an’s Verses

Document Type : Original Article

Authors

1 PhD. Student, Philosophy of education, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Department of Culture and Education, Imam Sadegh University, Tehran, Iran

Abstract

The purpose of the present research is to review requirements and impediments to accepting teachers’ invitation by students, presenting some strategies to obtain those requirements and avoid impediments in this regard. The research method is qualitative analysis and the results indicate that in the ideas of Shahid Motahhari, requirements for accepting teachers’ invitation involve innocence, being alive with instinctive life, and teachers’ responsibility. On the other hand, the obstacles which lead to rejecting their invitation include heart’s wickedness, heart’s impurity, heart’s sealing, losing insight, heart’s ear becoming deaf, deviation of soul’s book, following ancestors’ habits and so on. Moreover, some strategies used by students to acquire requirements and avoid impediments include: balanced acquisition of faith and prayer, and equilibrium between affection and hatred. Familiarity with these conditions and obstacles in the process of education and finding solutions for them can immensely assist teachers and students in appropriate and comprehensive training. As a result, the research results can be used in teachers’ training courses so that they take important measures in this regard with full awareness of conditions and obstacles in the education process.

Keywords


قرآن کریم.
ابن‌فارس، احمد (1422ق). معجم مقاییس اللغة. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
برازش، علیرضا (1394). تفسیر اهل بیت. ترجمه سید رسول بهشتی‌نژاد، هابیل جوانی و مصطفی خلاش. تهران: انتشارات امیرکبیر، ج12.
بهروز، زهرا (1394). تقدم تزکیه بر تعلیم و انعکاس آن در ویژگی‌های مربی و معلم از دیدگاه اسلام. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه قم.
حاجی‌ده‌آبادی، محمدعلی (1380). درآمدی بر نظام تربیتی اسلام. قم: انتشارات امین.
درزی‌رامندی، زهرا (1397). حقوق مربی و متربی از دیدگاه قرآن و سنّت با تاکید بر رساله حقوق امام سجاد(ع). پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه فرهنگیان.
دهخدا، علی‌اکبر (1328). لغت‌نامه دهخدا. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد (1388). مفردات. قم: انتشارات نوید اسلام، ج1.
سبحانی، جعفر (1381). مربی نمونه. قم: انتشارات بوستان کتاب.
صافی، احمد (1378). سیمای مربی. تهران: انتشارات خیمه.
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم (1367). شرح اصول کافی. تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، ج2.
طباطبایی، محمدحسین (1378). تفسیر المیزان. ترجمه سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی، ج1، 17، 15.
طبرسی، امین‌الاسلام (1380). تفسیر مجمع البیان. ترجمه علی کرمی. تهران: انتشارات طبع و نشر، ج1.
طرقی اردکانی، مجید؛ یوسفی، جعفر؛ کاظمی، سید عنایت‌الله (1398). بررسی فقهی رعایت توان متربی در اقدامات تربیتی. مطالعات فقه تربیتی، شماره 11.
عمید، حسن (1371). فرهنگ عمید. تهران: انتشارات امیرکبیر.
غلامعلی‌پور، علی (1397). عوامل تأثیرگذاری مربی بر متربی در قرآن و حدیث. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشکده الهیات، دانشگاه ایلام.
قلی‌زاده، رضا (1399). پژوهشی در تبیین معنای تعمی‌القوب آیه 46 سوره مبارکه حج و تفسیر آن. در: تهران: سومین همایش ملی پژوهش‌های قرآنی.
مجلسی، محمدباقر (1388). بحار الانوار. تهران: دارالکتب الاسلامیه، ج1.
مصباح یزدی، محمدتقی (1365). آموزش فلسفه. تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
مطهری، مرتضی (1376). مجموعه آثار استاد شهید مطهری. تهران: صدرا، ج24-29، 2-4، 15-17، 11، 22، 13، 9.
مطهری، مرتضی (1390). مجموعه یادداشت‌های استاد شهید مطهری. تهران: صدرا، ج10، 3.
مطهری، مرتضی (1396). جامعه و تاریخ در قرآن. تهران: صدرا.
مکارم شیرازی، ناصر (1397). برگزیده تفسیر نمونه. قم: انتشارات دارالکتب الإسلامیة، ج3.