زیست دانشگاهی و نماز (مورد مطالعه: افراد بالای هجده سال شهر گرگان)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکتری، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی زیست دانشگاهی و نماز در افراد بالای هجده سال شهر گرگان بود. با روش پیمایشی از میان دو گروه دانشگاهیان (194 نفر) و غیردانشگاهیان (168 نفر)، نمونه‌گیری انجام شد. نتایج آزمون یومن- ویتنی (در سطح آلفا = 05/0) نشان داد که میان پایبندی به نماز‌های واجب، بین دانشگاهیان و غیردانشگاهیان تفاوت معناداری وجود ندارد. ولی دینداری دانشگاهیان فردی‌تر شده و اقبال آنها به نماز جماعت کمتر است. آزمون کروسکال- والیس (در سطح آلفا = 05/0) هم نشان داد که تفاوت معناداری بین دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف دانشگاهی (علوم انسانی، علوم طبیعی و فنی و مهندسی) به لحاظ پایبندی به نمازهای واجب و استقبال از نماز جماعت وجود ندارد. از میان ابعاد دو متغیّر مهم جامعه‌پذیری (زیست دانشگاهی و تربیت مذهبی خانوادگی)، دو بُعد «دینداری در ترم اول» و «دینداری دوستان و همنشینان دانشگاهی» و بُعد «اهمیّت دینداری نزد خواهران و برادران»، همبستگی مثبت قوی‌تری با متغیّر پایبندی به نماز و اقبال به نماز جماعت در دانشگاهیان نشان دادند.

کلیدواژه‌ها


آزاده، صفا؛ آقاجانی، محمد (1399). بررسی اعتیاد به اینترنت با نگرش به التزام نسبت به نماز در دانشجویان: یک مطالعه مقطعی. سبک زندگی با محوریت سلامت، 4(4)، ص9-15.
اقبالی، علی؛ عظیمی، محمد (1401). پیش‌بینی رضایت از زندگی براساس نگرش و التزام عملی به نماز در دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان تبریز. پژوهش در دین و سلامت، 8(2)، ص9-19.
برشون، پیر (1395). دینداری اروپاییان: تنوع و گرایش‌های مشترک. در: دانیل لژه، ژان ویلم و پیر برشون، دین در جوامع مدرن (مقالاتی در جامعه‌شناسی دین)، ترجمه علیرضا خدامی. تهران: نشر نی، ص199-230.
شجاعی، احمد (1397). بررسی ارتباط نگرش و التزام عملی به نماز با میزان شادکامی دانشجویان (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی). فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 8(1)، ص89-107.
طالبان، محمدرضا (1399). تفکر ابتدایی، دینداری و تحصیلات عالی. تحقیقات فرهنگی ایران، 13(1)، ص1-38.
فیض‌اللهی، جلال؛ عسکری، سعید؛ خسروی‌پور، نوشین؛ حسنی، زهرا (1393). نماز و سبک‌های هویتی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه. فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 4(1)، ص134-148.
کسل، فیلیژ (1383). چکیده آثار آنتونی گیدنز. ترجمه ح. چاوشیان. تهران: انتشارات ققنوس.
Giddens, A. (1991). Modernity and Self-Identity: Self and Society in the Late Modern Age. Trans. by H. Chavoshian. Stanford: Stanford University Press.
Leuba, J. (1912). The psychological study of religion: Its origin, function, and future. New York: Macmillan.
Leuba, J. (1916). The belief in God and immortality: A psychological, anthropological, and statistical study. Boston: Sherman, French.
Leuba, J. (1934). Religious beliefs of American scientists. Harper’s Magazine, p. 291-300.
Mayrl, D. & Uecker, J.E. (2011). Higher Education and Religious Liberalization among Young Adults. Social Forces, 90(1), p.181-208.
Pew. (2017). In America, Does More Education Equal Less Religion? Washington, D.C: Pew Research Center.
Stark, R. & Finke, R. (2000). Acts of faith: Explaining the Human side of religion. M.R. Taleban (Trans.) Berkeley: Univercity of California Press.
Whitehead, A. (1948). Science and the modern world. New York: Pelican mentor book.