A Study of the Effect of Islamic Anthropological Principles on Islam's Educational System in the Idea of 'Allāmah Mesbāh Yazdi

Document Type : Original Article

Authors

1 The fourth level of the seminary, Islamic counseling (family and marriage orientation), Qom, Iran

2 Ph.D., Qur'an and Law, Al-Mustafa International University, Qom, Iran.

Abstract

The purpose of the present study is to explain the effect of Islamic anthropological principles in the Islam's educational system using the ideas of 'Allāmah Mesbāh Yazdi. To this aim, the impact of anthropological foundations mentioned by him on the Islamic educational system was analyzed using a descriptive-analytic method. The first target of educational systems is to identify different aspects of human existence as one of the basic propositions in setting educational principles. Each of the anthropological propositions are influential in an aspect; accordingly, it is significantly necessary to recognize the impact of those foundations as basic and fundamental propositions on the educational system to foster structures, resolve problems , and criticize the opposite views such as postmodernism. Thus, the current study, by extracting 20 anthropological foundations mentioned in the books of Mesbāh Yazdi, deals with the analysis of their role on purposes, principles, domains, factors, obstacles, procedures, and methods of education as main components in Islamic educational system including: purposefulness, having multi-dimensional aspects, and spiritualism.

Keywords


قرآن کریم.
‏‫ابن‌سینا، حسین بن عبدالله (۱۳۸۱). الإشارات و التنبیهات. تصحیح مجتبی زارعی. قم: بوستان کتاب.
‏‫ابن‌سینا، حسین بن عبدالله (۱۴۰۴). التعلیقات. تحقیق عبدالرحمن بدوی. قم: مکتب الإعلام الإسلامی، مرکز النشر.
‏‫افلاطون (۱۳۹۸). دوره آثار افلاطون. ترجمه محمدحسن لطفی. تهران: خوارزمی، ج2.
‏‫جوادی آملی، عبدالله (۱۳۷۲). ده مقاله پیرامون مبدأ و معاد. قم: الزهرا(س).
‏‫حسینی، ‌حکیمه (۱۴۰۰). مبانی انسان‌شناختی قرآن در تمدن‌سازی تربیت‌محور (با تکیه بر تفسیر المیزان). پژوهش‌های تمدن نوین اسلامی، 2(1)، ص119-138.
‏‫ذیشان، ‌عقیل‌عباس (۱۳۹۵). مبانی انسان‌شناختی، تربیت دینی در احادیث امیرالمؤمنین(ع). مطالعات حدیث‌پژوهی،
1-2(1)، ص19-42.
‏‫رجبی، محمود (۱۳۹۰). انسان‌شناسی. قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
‏‫صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم (۱۳۶۶). تفسیر القرآن الکریم. محمد خواجوی. قم: بیدار، ج1.
‏‫طباطبایی، محمدحسین (۱۳۵۲). المیزان فی تفسیر القرآن. قم: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات، ج3، 10.
‏‫طباطبایی، محمدحسین (۱۳۶۰). رسالة الولایة. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
‏‫فرمهینی فراهانی، محسن (۱۳۸۳). پست‌مدرنیسم و تعلیم و تربیت. تهران: آییژ.
‏‫فقیهی، ‌علی‌نقی؛ شکوهی‌یکتا، ‌محسن؛ شعبانی، ‌حسن (۱۳۹۲). مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی (رویکردی خدامحور و حاکمیت قوانین الهی در مسائل تربیتی). پژوهش‌نامه تربیت تبلیغی، 2(1)، ص9-32.
‏‫فیض کاشانی، محمد بن شاه مرتضی (بی‌تا). المحجة البیضاء. محقق علی‌‎اکبر غفاری. قم: مؤسسة النشر الإسلامی، ج5.
‏‫کاپلستون، فردریک چارلز؛ مجتبوی، سید جلال‌الدین (۱۳۸۷). تاریخ فلسفه: یونان و روم. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، ج1.
‏‫مجلسی، محمدباقر (بی‌تا). بحار الأنوار. تهران: مؤسسة الطبع و النشر، ج58، 70.
‏‫مجلسی، محمدباقر (۱۳۶۸). بحار الأنوار. قم: دار إحیاء التراث العربی، ج5، 64، 8، 11، 72.
‏‫مصباح، مجتبی (۱۳۹۹). فلسفه اخلاق. قم: انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
‏‫مصباح یزدی، محمدتقی (۱۳۹۶). آموزش عقاید. تهران: مؤسسه انتشارات امیرکبیر. شرکت چاپ و نشر بین‌الملل، ج1.
‏‫مصباح یزدی، محمدتقی (۱۳۷۴). دروس فلسفه اخلاق. تهران: اطلاعات.
‏‫مصباح یزدی، محمدتقی (۱۳۸۳). به سوی خودسازی. قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
‏‫مصباح یزدی، محمدتقی (۱۳۸۷). دیدگاه‌های روان‌شناختی حضرت آیت‌الله مصباح یزدی. قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
‏‫مصباح یزدی، محمدتقی (۱۳۸۹). انسان‌شناسی در قرآن. قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
‏‫مصباح یزدی، محمدتقی؛ فتحعلی، محمود؛ یوسفیان، حسن؛ مصباح، مجتبی (۱۳۹۱). فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی. تهران: برهان.
‏‫مطهری، مرتضی (۱۳۹۳). انسان کامل. تهران: صدرا.
‏‫مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). ‏تفسیر نمونه. قم: مؤسسة آل البیت(ع) لاحیاء التراث، دار الکتب الإسلامیة، ج14.
‏‫نراقی، مهدی بن ابی‌ذر (بی‌تا). جامع السعادات. مصحح محمدرضا مظفر، مهدی بن ابیذر نراقی، و محمد کلانتر. قم: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات، ج1.
‏‫نصیرالدین طوسی، محمد بن محمد (بی‌تا). اخلاق ناصری. تهران: علمیه اسلامیه.
‏‫نولن‌هوکسما، سوزان؛ اتکینسون، ریچاردسی (۱۳۹۰). زمینه‌ روانشناسی هیلگارد. تهران: رشد.