A Study of the Damages Related to Religious Education in Schools and Presentation of Suitable Guidelines and Strategies

Document Type : Original Article

Author

Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran

Abstract

The present study was conducted with the purpose of recognition and introduction of the damages related to religious education in schools and presentation of some suitable guidelines and strategies from the view of scholars in the realm of educational science. It was qualitative research conducted using some interview sessions. With respect to the research method, the statistical sample consisted of 10 experts in the field of religious and educational science and as a result of interview sessions with them, data theoretical saturation was achieved. The research results indicate that some of the most important damages related to religious education issues include the uncertainty of religious education arenas, confusion between religious information and religious educations, and contradiction between family and school in terms of religious issues. Moreover, compatibility between religious education and students' spiritual and mental needs and making the lessons comprehensible for them, propagation of rationality, paying attention to individual differences in religious education planning, … can pave the ground to resolve the damages.

Keywords


قرآن کریم.
باقری، خسرو (1388). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی. تهران: انتشارات مدرسه.
خوانساری، جمال‌الدین محمد (138 ). شرح غررالحکم و دررالکلم. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
دلشاد تهرانی، مصطفی (1382). آسیب‌شناسی دینی در نهج‌البلاغه. تهران: انتشارات دریا.
رحمان‌پور، محمد (1390). بازاندیشی در معنا، جایگاه، چالش‌ها و آثار عادت دادن در فرایند تربیت اسلامی. معرفت، شماره 1، ص59-72.
رحمان‌پور، محمد؛ جعفری، سید ابراهیم (1395). آسیب‌های تربیت دینی به منظور ارائه راهکارهای مناسب از دیدگاه صاحب‌نظران با محوریت برنامه‌ریزی درسی. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 23(23)، ص52-21.
ساجدی، ابوالفضل (1386). ابزارها و شیوه‌های آسیب‌زا در تعلیم و تربیت دینی دانش‌آموزان. نقد کتاب، 42(2).
شهیدی، سید جعفر (1368). ترجمه نهج‌البلاغه. تهران: سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.
کاویانی، صدیقه؛ نوروزی، رضاعلی (1398). آسیب‌شناسی تربیت دینی در حیطه فردی از منظر نهج‌البلاغه. پژوهش در مسایل تعلیم و تربیت اسلامی، 27(42).
کیومرثی، غلامعلی (1392). مبانی و اصول تربیت دینی و تفاوت آن با تعلیمات دینی. تهران: انتشارات منادی تربیت.
ملحان، زهرا (1395). بررسی آسیب‌ها و راهکارهای تربیت دینی دانش‌آموزان در مدارس. در: تهران: چهارمین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی.
همت بناری، علی (1380). نگاهی به عوامل آسیب‌شناسی تربیت دینی نوجوانان و جوانان (با تاکید بر عوامل آسیب‌زا در نظام آموزش و پرورش. تربیت اسلامی، 6، ص191-170.