A Study of the Effectiveness of Qur’anic Lessons in the 1st Grade of High School for Stress Management of Students in Narjes High School of Mahvallat

Document Type : Original Article

Authors

1 MA., Jurisprudence and Fundamentals of Islamic Law, Torbat Heydarieh Branch, Islamic Azad University, Torbat Heydarieh, Iran

2 Assistant Professor, Department of Theology, Farhangian University, Mashhad, Iran

Abstract

The purpose of the present study is to review the effectiveness of Qur’anic lessons on the stress management of female students using a mixture of psychological and religious lessons. In this regard, different meanings of stress, its contributing factors, and management strategies with respect to the Qur’anic verses were analyzed in the lessons of the 1st grade of high school as well as modern psychological books. The research method was semi-experimental and the statistical population consisted of 38 high school students (19 members in the experimental group and 19 members in the control group) who were randomly chosen from Narjes high school of Mahvalāt. The research instrument was Beck Anxiety inventory and for data analysis, SPSS was used. The results showed that there is a direct relationship between using Qur’anic concepts and lessons and stress management. Therefore, in order to decrease stress problems, it is needed to have more affinity with Qur’anic lessons and religious concepts through better education of these themes for high school students in the 1st grade.

Keywords


قرآن کریم.
آزاد مرزآبادی، اسفندیار؛ اعظمی، یوسف (1395). عوامل ایجادکننده استرس از دیدگاه قرآن و احادیث. طب نظامی، 18(4)، ص307-299.
آقاپور، اسلام؛ حاتمی، علی (1389). بررسی رابطه بین جهت‌گیری مذهبی با بهداشت روانی خانواده. پژوهشنامه زنان، 1(1)، ص18-1.
انصاری، مریم؛ میرشاه جعفری، ابراهیم (1389). نقش ایمان در ارتقای کیفیت زندگی و سلامت روانی. اسلام و روان‌شناسی، 4(6)، ص123-142.
بشرپور، سجاد؛ وجودی، بابک؛ عطارد، نسترن (1393). اثربخشی جهت‌گیری مذهبی و نگرش نسبت به مرگ با کیفیت زندگی و علائم جسمانی‌سازی در زنان. روان‌شناسی سلامت، 3(2)، ص97-8.
پسندیده، عباس (۱۳۸۴). رضایت از زندگی. قم: سازمان چاپ و نشر دارالحدیث.
پناهی، علی احمد (1387). نقش نماز در آرامش روان. روان‌شناسی و دین، شماره 1.
تقی‌لو، صادق (1388). تأثیر آموزش روخوانی قرآن بر کاهش استرس در بین جوانان و نوجوانان. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، 18(71)، ص81-72 .
ثقفی تهرانی، محمد (1398ق). تفسیر روان جاوید. تهران: انتشارات برهان، چاپ سوم، ج4.
حسین‌ثابت، فریده، (1387). ساخت مقیاس سنجش صبر برای نوجوانان. مطالعات اسلام و روانشناسی، 1(3)، ص92-79.
حسینی شاه عبدالعظیمی، حسین (1363). تفسیر اثنی عشری. تهران: انتشارات میقات، ج11.
حسینی قدمگاهی، جواد؛ دژکام، محمود؛ بیان‌زاده، سید اکبر (1377). کیفیت روابط اجتماعی بر میزان استرس و راهبردهای مقابله با آن در بیماران عروقی قلب. روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 4(13)، ص23-14.
خادم، حسین؛ رحیمی‌نژاد، عباس؛ رنجبری توحید (1396). اثربخشی آموزش تلقیح استرس بر پرخاشگری، در پسران نوجوان. روانشناسی بالینی، 9(1)، ص74-63.
خلیلیان، محمدجواد (1381). اسلام و توسعه. قم: مرکز مطالعات و پژوهش‌های فرهنگی حوزه‌ علمیه.
راجی، نرگس؛ خلعتبری، جواد (1396). اثربخشی آموزش روش مقابله با استرس بر پرخاشگری دانش‌آموزان مقطع دبیرستان. مطالعات روانشناختی، 13(1)، ص134-119.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد (1412ق). المفردات فی غریب القرآن. بیروت: دارالمعرفه.
روحی عزیزی، مهتاب؛ روحی عزیزی، مریم (1380). تأثیر نماز به عنوان یکی از ارکان دین مبین اسلام بر سلامت جسمی- روانی نسل جوان. تهران: معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران.
سجادیان، ایلناز؛ اکرمی، ناهید (1385). ارتباط توکل بر خدا و سایر رهیافت‌های مقابله‌ای با اضطراب در دانش‌آموزان دختردوره متوسطه. دانش و پژوهش در روانشناسی، شماره30، ص70-51.
طباطبائی، محمدحسین (1374). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمه سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه، انتشارات اسلامی، ج16.
عروسی حویزی، عبدالعلی بن جمعه (1415ق). تفسیر نور الثقلین. قم: انتشارات مطبوعاتی اسماعیلیان، ج 4.
غباری بناب، باقر (1377). توکل بر خدا. قبسات، شماره 8-9.
قرائتی، محسن (1383). تفسیر نور. تهران: مرکز فرهنگى درس‌هایى از قرآن، چاپ یازدهم، ج6.
مجلسی، محمدباقر (1403ق). بحار الانوار. بیروت: دارالأحیاء التُراث العربی، ج77.
محمدی ری‌شهری، محمد (۱۳۷۸). میزان الحکمة. ترجمه حمیدرضا شیخی. قم: دارالحدیث، ج 4.
مطهری، مرتضی (1374). بیست گفتار. تهران: صدرا، چاپ دهم.
معین، محمد (1364). فرهنگ معین. تهران: امیرکبیر، چاپ چهارم، ج1.
مکارم شیرازی، ناصر (1382). تفسیر نمونه. تهران: انتشارات دارالکتب الاسلامی، ج14-16.
نیک‌منش، زهرا؛ زندوکیلی، مریم (1394). تأثیر آموزش مثبت‌نگری بر کیفیت زندگی، افسردگی، اضطراب و استرس بزهکاران نوجوان. پژوهش‌نامه روانشناسی مثبت، 1(2)، ص64-53.
ویس کرمی، حسنعلی؛ غضنفری، فیروزه؛ رحیم‌پور، طاهره (1395). بررسی کارآمدی آموزش صبر بر سخت‌رویی روانشناختی. روانشناسی و دین، 9(3)، ص106-89.
یوسفی، ناصر (1394). تدوین و ارائه مدل مداخله توکل (مذهب محور) و مقایسه اثربخشی آن با مدل فراشناخت بر بهبود عملکرد خانواده کارکنان. روانشناسی بالینی، 7(1)، ص14-1.