فرایند تربیت دختران در جهت پذیرش نقش‌های جنسیتی در نظام تربیت مدرسه‌ای با نگاهی به آراء و اندیشه‌های آیت‌الله خامنه‌ای

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، علوم حدیث، دانشگاه غیر انتفاعی قرآن و حدیث، قم، ایران.

2 سطح چهار حوزه علمیه، قم، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی فرایند تربیت دختران در جهت پذیرش نقش‌های جنسیتی در نظام تربیت مدرسه‌ای با نگاهی به آراء و اندیشه‌های آیت‌الله خامنه‌ای است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده و براساس نتایج بدست آمده که ضرورت مهارت‌آموزی برای ایفای نقش‌های جنسیتی دختران در نظام تربیت مدرسه‌ای، بر کسی پوشیده نیست و لذا مدرسه باید تربیت جنسیتی دختران را به عنوان اهمّ اهداف خود تعریف نماید. آمادگی برای پذیرش نقش‌ها تنها با تبیین و توجیه و ارائه واحدهای درسی امکان‌پذیر نیست، بلکه فرایند تربیت در مدرسه و با مشارکت خانواده باید به گونه‌ای طراحی شود که دختران در پایان دوره مدرسه و همزمان با آغاز جوانی، برای پذیرش نقش‌های خود از لحاظ روحی آماده و از لحاظ جسمی توانمند بوده و مهارت‌های لازم را کسب کرده باشند. این فرایند در برخی مهارت‌ها از دوره دبستان، و در برخی دیگر، از دوره متوسطه باید آغاز و تثبیت شود.

کلیدواژه‌ها


قرآن کریم.
بانکی‌پور فرد، امیرحسین (1393). رسالت زن. بی‌جا: انتشارات انقلاب اسلامی؛ وابسته به موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، ج3.
خامنه‌ای، سید علی (15/11/1399). بیانات در دیدار تصویری با مداحان. قابل دسترس در:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=47254
خامنه‌ای، سید علی (20/2/9/1395). بیانات در دیدار با هیأت امنای گروه هم‌اندیشی تحکیم خانواده. قابل دسترس در:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=34258
زیبایی‌نژاد، محمدرضا (1391). جایگاه خانواده و جنسیت در نظام تربیت رسمی. قم: دفتر مطالعات و تحقیقات زنان، مرکز نشر هاجر؛ وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران.
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. تهران: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، 1390.