آموزش تربیت‌محور قرآن کریم بر پایه اندیشه‌های استاد صفایی حائری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

کارشناسی ارشد، تربیت اخلاقی، دانشکده اخلاق، مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت، قم، ایران

چکیده

اساسی‌ترین هدف آموزش قرآن، درک معارف و عمل به دستورات آن است. از این‌رو، آموزش قرآن بخشی از فرآیند تربیتی انسان می‌باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی آموزش تربیت­محور قرآن کریم بر پایه اندیشه‌های استاد صفایی حائری است. روش پژوهش در ارتباط با شناسایی ملاک­های آموزش تربیت محور قرآن، توصیفی تحلیلی بوده که با مصاحبه نیمه ساختاریافته کیفیت احصاء آن­ها از زبان فرزند استاد اعتباریابی شده است. با تکیه بر مبانی و نکات تربیتی حاصل از اندیشه استاد علی صفائی حائری، آموزش قرآن نیازمند ملاک‌هایی برای تربیتی شدن است. یکم، اهداف تربیتی قبل از بلوغ باید محقق شود تا کسی که می­خواهد قرآن را یاد بگیرد، بتواند ضمن مقابله با اندیشه‌های مهاجم، زمینه درک اهداف آموزش قرآن را برای پس از بلوغ در خود ایجاد کرده باشد. دوم، به‌ واسطه تحقق بلوغ و کامل شدن زمینه‌های شناختی و عقلانی، ضرورت وحی را درک کند تا برای او علت مراجعه به قرآن روشن گردد. سوم، پس از ایجاد تمهیدات و درک ضرورت وحی، مراحل برداشت از قرآن و فهم معارف را گام ‌به‌ گام طی کند. مراحل برداشت از قرآن از دیدگاه استاد صفائی حائری، ابتدا تسلّط است که پیش‌نیاز این تسلّط، مهارت صحیح­ خوانی قرآن و فهم اولیه معنا است. پس از تسلّط، لازم است در مواجهه با قرآن، مراحل طرح سؤال و تفکر در سؤالات را فراگیرد.

کلیدواژه‌ها


قرآن کریم.
اخوان مقدم، زهره؛ پیرایش مقدم، فاطمه (1394). آموزش مفاهیم و تفسیر قرآن با استفاده از تکنولوژی آموزشی و روانشناسی رنگ‌ها. نوآوری آموزشی، 14(4)، ص59-38.
شمس، بهنام (1386). آموزش قرآن به روش مسابقه. رشد آموزش قرآن، 4(4)، ص29-26.
صفایی حائری، موسی (23/09/1399). مصاحبه محقق با حجت الاسلام موسی صفائی حائری پیرامون سیره تربیتی استاد علی صفائی حائری در آموزش قرآن. قم: موسسه لیله القدر.
صفائی حائری، علی (1386). تطهیر با جاری قرآن: تفسیر جزء سی ام. چاپ دوم. قم: لیله القدر، ج1.
صفائی حائری، علی (1392). روش برداشت از قرآن. چاپ هشتم. قم: لیله القدر.
صفائی حائری، علی (1395الف). انسان در دو فصل. چاپ نهم. قم. لیله القدر.
صفائی حائری، علی (1395ب). تربیت کودک. چاپ هشتم. قم. لیله القدر.
فریدونی، محمدحسین (1384). تأملی در آموزش عمومی قرآن. رشد آموزش قرآن، 3(8)، ص15-10.