Science and its Realism from the View of Mullā Sadrā and its Effect on Teaching the Similarity between the Theory of Ghost and Mental Existence Based on Transcendental Wisdom

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor, Department of Islamic Education, Farhangian University, Yazd, Iran

2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Yazd, Iran

Abstract

The purpose of the present study is to review science and its realism from the view of Mullā Sadrā and its effect on teaching the similarity between the theory of ghost and mental existence based on transcendental wisdom. The method of study is descriptive-analytic and the results showed that Mullā Sadrā's theory can compromise between the theory of mental existence, supplement and ghost in epistemology and can answer some arguments against the theories of ghost and supplement based on existentialism. His theory is also compatible with the perception of western philosophers. Existentialism and obligation to its requirements in epistemology can help us to distinguish between reality and appearance and that we always achieve appearances while we are deprived from knowing realities. This cognition is just similar to the external world or enjoys that. Science is the only narrator of the external appearance and what is basically effective in achieving science is the recognizer's mind and mental faculty so observing the principles of acquiring science can guarantee its realism. Obligation to existentialism and its epistemological requirements is effective on a teacher's teaching method, his/her interaction with students, how much attention he/she pays to their questions and arguments, certainty and credibility of educational contents, and so on.

Keywords


ابن سینا، حسین (1375). الاشارات و التنبیهات. مع شرح خواجه نصیرالدین طوسی و قطب الدین رازی. قم: نشر البلاغه، ج3.
افلاطون (1398). دوره آثار. تهران: انتشارات خوارزمی. ترجمه محمدحسن لطفی.
بهارنژاد، زکریا؛ میرحسینی، سید امین (1395). تحلیل و نقد اشکال‌های وارد شده بر نظریه شبح. آیینه معرفت، 16(48).
پاپکین، ریچارد؛ آوروم، استرول (1389). کلیات فلسفه. ترجمه سید جلال‌الدین مجتبوی. تهران: انتشارات حکمت.
سید هاشمی، سید محمد اسماعیل؛ سجادی‌فر، مهدی (1391). تأملی بر نظریۀ شبح و وجود ذهنی، با تأکید بر آراء علامۀ طباطبایی. آینه معرفت، 10(32).
طباطبائی، سید محمدحسین (1391الف). بدایه الحکمه. ترجمه و شرح علی شیروانی. قم: دارالفکر، ج1.
طباطبائی، سید محمدحسین (1391ب). نهایه الحکمه. ترجمه و شرح علی شیروانی قم: دارالفکر، ج1.
کاپلستون، فردریک (1375). تاریخ فلسفه: فیلسوفان انگلیسی. ترجمه امیر جلال‌الدین اعلم. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی؛ انتشارات سروش، ج5.
کاپلستون، فردریک (1380). تاریخ فلسفه: از ولف تا کانت. ترجمه اسماعیل سعادت و منوچهر بزرگمهر. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی؛ انتشارات سروش، ج6.
مشکاتی، محمد مهدی؛ منصوری، مهدی (1394). بررسی نظریه شبح در مبحث وجود ذهنی (و تبیین نسبت آن با نظریه ماهوی). آموزه‌های فلسفه اسلامی، شماره 17.
مصباح یزدی، محمدتقی (1393). تعلیقه علی نهایه الحکمه. قم: انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
مطهری، مرتضی (1377). مجموعه آثار. قم: صدرا، چاپ سوم، ج 9.
مطهری، مرتضی (1379). مقالات فلسفی. قم: صدرا، چاپ ششم.
مظفّر، محمدرضا (1387) منطق. ترجمه علی شیروانی. قم: دارالعلم، ج1.
ملاصدرا، صدرالدین محمد شیرازی (1383). الاسفار الاربعه. تحقیق و تنظیم غلامرضا اعوانی. تهران: انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا، ج1-2.
هوسرل، ادموند (1381). تأملات دکارتی. تهران: ترجمه عبدالکریم رشیدیان. تهران: نشر نی.