تحلیل محتوای کتاب‌های فارسی دورۀ ابتدایی براساس میزان توجه به مؤلفه‌های تربیت اخلاقی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه معارف اسلامی ، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 مربی، گروه الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، قم، ایران

چکیده

هدف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮرﺳﻲ و ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻣﻴﺰان توجه ﺑـﻪ مؤلفه‌های تربیت اخلاقی در کتب فارسی مقطع ابتدایی است. روش پژوهش، تحلیل محتوای مقوله‌ای و واحد تحلیل، متن، اشعار و تصویر می‌باشد. جامعه آماری پژوهش نیز کتاب‌های فارسی مدارس پایه اول تا ششم ابتدایی سال1399-1400 بوده و رویکرد پژوهش، کاربردی است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از شاخص‌های آمار توصیفی فراوانی و درصد استفاده شده است. مؤلفه‌های انتخاب شده عبارتند از سخن نیکو گفتن، وطن دوستی، پرهیزگاری و تقوا، قناعت، نکوهش هوی و هوس‌های نفسانی، کرامت انسانی و عزّت ‌نفس، محبت و مهرورزی، صبر و بردباری، دوری از تکبّر و خودپسندی و طبیعت‌شناسی. ﻧﺘﺎﻳﺞ نشان داد که در ﻛﺘﺎب‌های فارسی دورۀ ابتدایی به مؤلفه‌های طبیعت‌شناسی و محبت و مهرورزی بیشترین توجه و به مؤلفه نکوهش هوا و هوس نفسانی توجه نشده و نمود عینی ندارد. در پایه ششم نیز مؤلفه‌های وطن دوستی و طبیعت‌شناسی بیشترین نمود، و صبر و بردباری کم‌ترین نمود را دارند. در مجموع باید گفت که تأکید کتاب‌های فارسی دورۀ ابتدایی در وهله اول متناسب با شرایط سنّی دانش‌آموزان، بر پرورش روحیه عاطفی و آشنایی با طبیعت بوده و پرورش مهارت‌های کنترل هوا و هوس نفسانی از اولویت دوم و کم‌تری برخوردار است.

کلیدواژه‌ها


قرآن کریم.
ابن مسکویه، ابو علی احمد بن محمد (1394). تهذیب الأخلاق أو کتاب الطهاره فی تهذیب الاخلاق. تحقیق و تنظیم سید حسین مومنی. تهران: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
اسلامی، مهدیه (1388). بررسی مؤلفه‌های تربیت اخلاقی در کتاب‌های درسی دوم راهنمایی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه کاشان.
پاپکین، ریچارد؛ آوروم، استرول (1394). کلیات فلسفه. ترجمه سید جلال‌الدین مجتبوی. تهران: دانشگاه تهران.
تاج‌الدین، مرضیه؛ پازارگادی، مهرنوش (1388). مؤلفه‌ها و شاخص‌های تربیتی از دیدگاه قرآن کریم. کوثر، شماره 32.
خرمشاهی، بهاء‌الدین (1393). دانشنامه قرآن. تهران: انتشارات دوستان، ج2.
دهخدا، علی اکبر (1377). لغت‌نامه. تهران: دانشگاه تهران، ج 5.
دیلمی، احمد (1379). اخلاق اسلامی. قم: نشر معارف.
رضاداد نام، فاطمه (1390). مبانی و راهکارهای تربیت اخلاقی در قرآن کریم. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشکده الهیات، دانشگاه فردوسی مشهد.
سبحانی، جعفر (1384). عرفی شدن دین. قم: موسسۀ امام صادق(ع).
سجادی، سید مهدی (1379). رویکردها و روش‌های تربیت اخلاقی و ارزشی، بازنگری و نوع‌شناسی. پژوهش‌های فلسفی- کلامی، شماره 3.
شجاعی، احمد (1389). سخن نیکو از منظر قرآن. معرفت، 19(152)، ص123-115.
شکوهی، غلامحسین (1390). مبانی و اصول آموزش و پرورش. مشهد: آستان قدس رضوی.
شمیسا، سیروس (1387). انواع ادبی. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
شیروانی، علی (1395). اخلاق اسلامی و مبانی نظری آن. ویراسته رضا بابایی. قم: دارالفکر، ج5.
طریحی، فخرالدین ‌بن ‌محمد (1387). مجمع البحرین. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ج2.
غزالی، محمد بن محمد (1351). احیاء علوم‌الدین. ترجمه مویدالدین محمد خوارزمی. به کوشش حسین خدیو جم. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، ج3.
کلینی، محمد بن یعقوب (1385). ترجمه اصول کافی. ترجمه صادق حسن‌زاده. تهران: قائم آل محمد، ج2.
گلشنی، مهدی (1384). قرآن و علوم طبیعت. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
محمدی ری شهری، محمد (1388). میزان الحکمه. قم: موسسه علمی- فرهنگی دارالحدیث، ج8.
مصباح یزدی، محمدتقی (1394). فلسفه اخلاق. قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
مطهری، مرتضی (1375). تعلیم و تربیت در اسلام. تهران: صدرا.
مطهری، مرتضی (1393). انسان کامل. تهران: صدرا، چاپ شصتم.
موسوی نسب کرمانی، سید محمدرضا (1384). آشنایى با روش تحلیل محتوا. پژوهش، شماره 2، ص28-5.
موسوی، سید کاظم (1393). فضیلت قناعت در زندگی زن و مرد. زن و فرهنگ، 6(22)، ص39-27.
نوری، حسین بن محمدتقی (1407ق). مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، بیروت: مؤسسۀ آل البیت(ع) لإحیاء التراث، ج11.
Kadkani, M.R. (2010). Past Considered from home country. Jornal of Bokhara, 49(75), P. 15-45.